(۰)

مشکلات ناشی از رشد دندان عقل

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

دندان عقل

دندان عقل یا به عبارت بهتر دندانهای عقل آخرین دندانهایی می باشند که در بدن انسان روییده می شود. این دندانها به ۴ دندان آسیاب آخر در چهار گوشه دندان گفته می شود. معمولا در بسیاری از افراد این دندانهای عقل بدلیل عدم وجود فضای کافی در فک، باعث ایجاد مشکل در دندانهای دیگر می گردند. در این مطلب به بررسی این مشکلات ناشی از رشد دندانهای عقل در دهان می پردازیم.

مشکلات دندان عقل

دندانهای عقل بعد از اتمام رشد تمام دندانهای درون فک شروع به رشد می کنند. معمولا بین ۱۶ تا ۲۵ سالگی این دندانها رشد می کنند. در این زمان معمولا تمام فضای فک پر شده است . بهمین دلیل در بسیاری از افراد یکسری مشکلات ناشی از رشد دندانهای عقل ایجاد شده است. از مهمترین این موارد عبارتند از:

• احساس درد در اطراف یک دندان عقل نهفته.
  • سفتی عضلات فک در اطراف یک دندان عقل نهفته.
  • به هم ریختگی دندانی.
  • پوسیدگی دندان مجاور .
  • مشکلات جدی لثه در دندانهای عقل نیمه نهفته.
  • تب .
  • محدودیت باز کردن دهان.
  • وارد آمدن ضربه به لثه ملتهب در فک بالا.

درد دندان عقل چگونه است

معمولا درد دندان عقل به صورتی می باشد که بسیاری از ارگانهای صورت را درگیر می نماید. بعنوان مثال می توان به موراد زیر اشاره نمود.

• گوش درد
  • بلع دردناک
  • غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند
  • محدودیت در باز کردن دهان

درمان درد دندان عقل

در صورتی که علائم بالا را دارید، بهترین کار این است که به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک درمانهای اصولی را برای حل این مشکل انجام خواهد داد. ممکن است در شرایطی باشیدکه دسترسی به دندانپزشک نداشته باشید. در صورتی که این علائم و دردها مرتبط با التهاب لثه باشد می توانید با انجام برخی کارها این مشکل ناشی از رشد ناقص دندان عقل را مدیریت نمایید. مهمترین این کارها عبارتند از:

• شست و شوی دهان با آب نمک ولرم
  • استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ژلوفن یا ایبوبروفن
  • شستشوی زیر لثه ملتهب با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم. برای این کار شوزن سرنگ را کمی کج کنید، تا براحتی در منطقه مورد نظر شست وشو انجام گردد.
  • ماساژ لثه ملتهب. برای اینکار میتوانید ریش های خود را شانه بزنید.
  • در صورتی که عفونت در آن منطقه وجود داشت از آنتی بیوتیک های مناسب برای دردهای دهان و دندان استفاده نمایید.

آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟

جراحی دندان عقل، معمولا آخرین گزینه برای درمان دندان عقل می باشد. این درمان هیچ مسئله ترسناکی نمی باشد. یک درمان سرپایی و با بی حسی موضعی می باشد. هیچ گونه دردی را احساس نخواهید نمود. در واقع این درمان به نوعی کشیدن دندان می باشد. فقط بخاطر اینکه معمولا باید بخش از لثه بر روی دندان عقل برش داده شود تا دندان را بتوان کشید، به آن جراحی می گویند.

مراقبتهای بعد از درمان

در صورتی که این جراحی را انجام داده اید حتما به توصیه های بعد از درمان که دندانپزشک به شما می گوید توجه نمایید. در صورتی که این موارد را جدی نگیرید حتما دچار مشکلات بدتری خواهید شد. برخی از این موارد عبارتند از:

یک توصیه که بسیاری از دندانپزشکان آن را اعلام می کنند مصرف یک عدد ایبوبروفن ۴۰۰، یک عدد استامینوفن کدیینو دو عدد آموکس سیلین ۵۰۰ حدود یک ساعت قبل از درمان می باشد. این داروها برای کم کردن درد بعد از درمان و کنترل عفونت نقش بسزایی دارند.

• تا یک ساعت به هیچ وجه گاز مرطوبی که درون دهانتان قرار داده می شود را از دهانتان در نیاورید.
  • آب دهانتان را به هیچ وجه تف نکنید. این کار موجب افزایش احتمال خونریزی و کنده شدن لخته می گردد.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • یک ساعت بعد از جراحی یک بستنی بخورید.
  • ۲۴ ساعت بعد از درمان شروع به شست و شوی دهان با آب نمک نمایید.
  • ممکن است دندانپزشک برای شما دهانشویه خاصی را تجویز کند. از آن به درستی و طبق دستور استفاده نمایید.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.