دندان عقل بین سن 17 تا 21 سالگی درمی‌آید. دهان یک فرد به طور معمول به راحتی 28 دندان از 32 دندان را در خود جای می‌دهد. از آنجایی که دندان عقل آخرین دندانی است که درمی‌آید، غالباً فضای اندکی برای آن وجود دارد. برخی از ما با دندان‌های عقل خود مشکلی نداریم، اما عده‌ای دچار ناراحتی‌های دردناکی می‌شوند که چاره‌ ای جز کشیدن سریع دندان عقل باقی نمی‌ ماند. با نحوه کشیدن دندان عقل نهفته یا پنهان آشنا شوید.

در زمان خارج کردن دندان عقل نهفته دندانپزشک یا جراح فک و صورت، برشی را در بافت لثه ایجاد می کنند تا دندان و استخوان در معرض دید قرار بگیرد. در صورت نیاز برای انجام جراحی و خارج کردن دندان عقل دندان را قطعه قطعه یا خرد می کنند و در غیر این صورت دندان را به طور کامل بیرون می آورند.سپس ناحیه ی استخوان را تمیز می کنند . شکاف ایجاد شده را بخیه می زنند. در انتها گاز استریل را در محل جراحی قرار می دهند تا خونریزی را کاهش دهند.

در شرایط خاص در جراحی دندان عقل نهفته دندانپزشک یا جراح، بیمار را بیهوش می کنند. در حین جراحی دندان عقل، میزان تنفس و فشار خون را تحت نظر قرار می دهند. بیمار در شرایط جراحی آگاهی خود را از دست می دهد و احساس دردی در حین جراحی نمی کند.

در صورت خارج نکردن دندان عقل نهفته چه خطراتی پیش می آید ؟

• بروز بیماری‌ های لثه

• دردهای عصبی صورت

• پوسیدگی دندان ‌های مجاور

• عدم امکان پر کردن دندان ‌های مجاور

• بیماری‌ های مفصل گیجگاهی و فکی

• تحلیل استخوان در دندان‌های مجاور دندان نهفته

• تحلیل ریشه دندان مجاور به علت فشار دندان نهفته

• مزاحمت دندان نهفته برای روکش ‌ها یا بریج ها

دندان عقل یا به صورت ناقص رشد می کند و یا به دلیل نداشتن فضای کافی به صورت نهفته زیر لثه باقی می ماند. در صورت نیاز به جراحی دندان عقل، شما با استفاده از بی حسی دردی احساس نخواهید کرد که به مهارت دندانپزشک و نوع ماده بی حسی نیز بستگی دارد. با از بین رفتن بی حسی درد و ناراحتی در بیمار احساس خواهد شد که با دارو های تجویز  می توان درد بعد از جراحی را کنترل کرد.