جراحی وکشیدن دندان

وقتی بهداشت دهان ودندان را رعایت ننمایید، معمولا دچار انواع مشکلات دهان ودندانها می گردید. یکی از بارزترین این مشکلات عبارتند از پوسیدگی دندانها. اگر پوسیدگی دندانها را به درستی درمان ننمایید، باید آنرا کشید. بنا داریم در چند مطلب به بررسی جراحی و کشیدن دندان ها و موارد مورد نیاز آن می پردازیم.

جراحی دندان

بیرون آوردن دندان یکی از قدیمی ترین ورایج ترین اعمال جراحی است.  این عمل ممکن است به دلایل زیر ضرورت پیدا کند

  • شکست در ترمیم یا درمان اندو
  • بیماریهای پریودنتال پیشرفته
  • آبسه دندان
  • پوسیدگی ها در مواردی که درمان آنها ممکن نیست
  • در درمان های ارتودنسی
  • نهفتگی به ویژه در دندانهای عقل

انواع روشها برای بیرون آوردن دندان

دو روش برای بیرون آوردن دندان وجود دارد.

  • روش معمول روش کشیدن با فورسپس

    در این روش تیغه فورسپس را با نیرو در الیاف پریودنتال بین ریشه دندان وساکت استخوان قرار داده وبا حرکت نرم اما محکم دیواره ساکت را برای بیرون آوردن دندان گشاد می نماییم.

  • جراحی

     روش دیگر بیرون آوردن دندان از ساکت خود به طریقه جراحی صورت می گیرد از این روش برای کشیدن دندانهای نهفته ای که نمی توان آنها را با فورسپس بیرون آورد یا قطعات دندانهایی که داخل فک قرار گرفته یا فرو رفته اند استفاده می شود.  بدین منظور ابتدا محل به روش جراحی باز می شود. دندان یا ریشه با استفاده از فورسپس یا الواتور خارج می شود. گاهی از جراحی های کوچک برای اهداف تشخیص نمونه داری وهمچنین کنترل بعضی از انواع بیماریها پریو استفاده می شود.

فورسپس

 این وسایل از فولاد کیفیت بالا ساخته شده است. تا بتواند در برابر نیروهای به کار گرفته شده، برای بیرون آوردن دندان مقاومت لازم را داشته باشد. فورسپسها از سه قسمت تشکیل شده اند:

تیغه لوال ودسته تیغه به منظور سهولت قرار گیری، باید تیز باشند. لوال باید به راحتی حرکت کند. دسته باید مضرس باشد تا دست لیز نخورد.

برای دندانهای مختلف از فورسپسهای مخصوص آنها استفاده می شود. فورسپسهای مستقیم تیغه های ساده دارند. در امتداد دسته قرار می گیرند. از آنها برای گرفتن ریشه های تکی استفاده می شود. از این فورسپس ها برای کشیدن دندانهای کانین بالا استفاده می شود.

در دندانهای پرمولر از آنجاییکه فک پایین از قرار گرفتن مناسب تیغه های فورسپسهای مستقیم ممانعت به عمل می آورد، نمی توان از فورسپسهای مستقیم استفاده کرد. لذا دسته این فورسپس ها دارای انحنا می باشد تا از روی فک پایین عبور کرده وتیغه ی ساده آن به طورصحیح روی دندان قرار بگیرد.  این فورسپس ها را فورسپسهای Reads می گویند. دندانهای ثنایا، کانین وپرمولرفک پایین با فورسپسهای مشابهی که یک تیغه ساده برای گرفتن ریشه واحد این دندانها دارد کشیده می شود.

تیغه این فورسپس ها به دسته آنها عمود است. دو ریشه ای بودن مولرهای پایین از نمای جانبی مشخص است. این دو ریشه یکی در مزیال ودیگری در دیستال واقع شده است. بنابراین تیغه فورسپس مولر پایین طوری طراحی شده است، که قسمت برجسته ی انتهای تیغه ها هر دو ریشه را در بربگیرند. این قسمت برجسته طوری طراحی شده است، که قسمت برجسته کامالا درون قسمت دو شاخه ای شدن ریشه ها قرار بگیرد.

 دسته ی این فورسپس ها عمود بر تیغه آنها می باشد. مولرهای فک بالا از نمای باکالی به صورت دو ریشه پالتالی به صورت یک ریشه ای،مشخص می شوند. بنابراین تیغه این فورسپسها باید طوری طراحی شوند، که با این وضعیت ریشه ها تطابق داشته باشد. علاوه بر این دسته این فورسپسها دارای انحنایی است که باعث می شود هنگامی که تیغه در انتهای دهان قرار می گیرد، دسته از روی دندانهای فک پایین عبور کند. بنابراین برای کشیدن مولرهای باال با فورسپسهای متفاوتی نیاز می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *