سندروم سوزش دهان

برخی افراد  دائما از سوزش دهان و زبان خود همیشه گله دارند. این افراد از یک نشانگان یا سندروم به نام سندروم سوزش دهان رنج می برند. این بیماری با احساس سوزش و ایجاد ناراحتی در دهان بیمار همراه می باشد و می تواند به علل زمینه ای و یا بدون هیچ علت خاصی ایجاد شود. در این مطلب به بررسی این بیماری می پردازیم.

سندروم سوزش دهان

سندروم سوزش دهان به صورت احساس سوزش، درد و یا سایراحساسات ناخوشایند مخاط دهان می باشد که هیچ آنومالی کلینیکی و یا یافته‌های لابراتواری همراه آن وجود ندارد. در غالب موارد، زبان محل اولیه برای حس سوزش می‌باشد و بیشترین موارد شیوع آن نیز در خانم‌های میانسال به خصوص بعد از سنین یائسگی می‌باشد.

علائم

علاوه بر علایم اولیه که به صورت درد و یا سوزش زبان و سایر مخاط دهان است، اختلال در حس چشایی و خشکی دهان هم مشکل اکثر بیماران است که این خشکی می‌تواند همراه و یا بدون هیپوفانکشن بزاقی باشد.

ویژگیها

سندروم سوزش دهان با این ویژگی‌ها تعریف می‌شود: احساس سوزش با شدت متغیر، الگوی سوزش به صورت مداوم و نه حمله‌ای، محل آن به صورت قرینه و دوطرفه و مستقل از مسیرهای عصبی و همراه با تشنگی، خشکی دهان و اختلال در حس چشایی… معمولا شدت درد و سوزش صبح‌ها کمتر است و به تدریج در طول روز افزایش می‌یابد، ولی استراحت و تغذیه سبب کاهش آن می‌شود و به ندرت با خواب شب تداخل ایجاد می‌کند.

با دندانپزشکی دکتر مهرداد نقشینه دندانپزشکی خوب در سعادت آباد در تماس باشید ۲۲۰۶۵۸۰۰ – ۰۲۱

انواع سندروم

دو نوع بالینی برای این نشانگان در نظر گرفته می‌شود:
 نوع اولیه یا ایدیوپاتیک که امکان تعیین هیچ عامل موضعی یا سیستمیک به عنوان اتیولوژی آن وجود ندارد و غالبا یک زمینه نوروپاتولوژیک برای آن در نظر گرفته می‌شود.
نوع ثانویه که از یک عامل پاتولوژیک موضعی یا سیستمیک منشأ می‌گیرد و درمان آن هم با رفع عامل زمینه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود. شرایط متعددی می‌توانند سبب بروز سندروم سوزش دهانثانویه شوند، از جمله بیماری‌های مخاطی مثل لیکن پلان و کاندیدا، اختلالات هورمونی، استرس‌های روحی، سوءتغذیه و کمبود ویتامین، دیابت، خشکی دهان، آلرژی‌های تماسی، جریان گالوانیزم، عادات پارافانکشنال، جراحات اعصاب کرانیال و اثرات جانبی داروها.

درمان‌ و راه‌های موجود

  • بررسی فاکتورها

    قدم اول در رفع مشکل بیمارتوجه به فاکتورهای مختلف از قبیل می باشد:

    وجود هر گونه زخم، تاول، اریتم، آتروفی، پلاک‌های سفید کراتوتیک یا غیرکراتوتیک و به طور کلی هر وضعیتی که بتوان آن را متمایز از شرایط نرمال مخاط دانست، می‌تواند زمینه‌ساز BMS شود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر ظاهری در مخاط، دندانپزشک باید در صدد یافتن علت ایجادکننده آن باشد.

  • بررسی پارامترهای بزاقی

    بررسی پارامترهای بزاقی قدم بعدی در معاینه می‌باشد. در صورت کاهش کمیت بزاق و وجود خشکی دهان استفاده از آدامس‌ها و آب‌نبات‌های بدون قند و جانشین‌های بزاق مانند کربوکسی متیل سلولز توصیه می‌شود.

  • بررسی اختلالات هورمونی

    اختلالات هورمونی خصوصا کاهش هورمون‌های جنسی در مرحله بعد ارزیابی قرار دارد. با توجه به نقش استروژن در مکانیسم‌های تنظیم عصبی و کاهش این هورمون بعد از یائسگی درمان‌های جایگزینی هورمونی جزو مراحل ابتدایی درمانی محسوب می‌شوند.
    بیشتر مبتلایان خانم‌های میانسالی می‌باشند که هم‌زمان مبتلا به برخی بیماری‌های سیستمیک دیگر که شایع‌ترین آنها بیماری‌های قلبی‌عروقی است، می‌باشند و از شایع‌ترین اثرات جانبی این داروها خشکی دهان است که می‌تواند به صورت سندروم سوزش دهان بروز نماید. آنتی‌هیستامین‌ها کاهش میزان بزاق و گزرستومی را به صورت واضح سبب می‌شوند، بنابراین حین گرفتن تاریخچه از بیمار، توجه به داروهای مصرفی بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

  • دارودرمانی

    داروی انتخابی برای درمان‌های موضعی کلونازپام می‌باشد. در درمان‌های سیستمیک سه گروه دارویی به ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرند: آلفا لیپوئیک اسید، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین  که به صورت یک درمان هدفمند، از طریق جایگزین کردن نحوه تفکر و عمل بیمار با افکار و اعمالی که به تغییر تظاهر بالینی بیمار منجر می‌شود، انجام می‌گیرد.
    داروهای موضعی به کاررفته شامل دوکسپین ، کاپسایسین  و لیدوکایین هستند و از گروه درمان‌های سیستمیک ضد‌افسردگی‌های سه‌حلقه‌ای، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین، داروهای ضد‌تشنج، اپیوییدها و خانواده بنزودیازپین‌ها خصوصا کلونازپام و آلپرازولام مطرح می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *