فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز

بنا به دلایل مختلف ممکن است دندانهایتان را از دست بدهید. از جمله این دلایل می توان به عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، پوسیدگی بیش از حد دندان، انواع بیماریها مانند دیابت و فشار خون و یا بیماریهای لثه، ضربه دیدن اشاره نمود. یکی از پرکاربردترین راهها برای جبران این دندان از دست رفته در سطح جهانی استفاده از پروتز های دندانی می باشد. برای انتخاب این درمانها برای افراد مختلف نیاز به وجود فاکتورهای متعددی در افراد باشد. که در این مطلب به بررسی این فاکتورها می پردازیم.

فاکتور های موثر در تعیین نوع پروتز

مهمترین این فاکتورها عبارتنداز:

  • سن

    مهمترین فاکتور برای تعیین انواع درمانها برای افراد مختلف سن آنها می باشد. درمان پروتز دندان هم از این قائده مستثنی نیست. در افراد جوان تا آنجا که ممکن باشد از کشیدن دندانها ممانعت می گردد. پیر شدن چهره بعد از کشیدن دندان دلیل این مسئله می باشد. در این افراد توصیه می گردد که از درمانی همچون ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده گردد.

  • سلامتی عمومی فرد

    یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب درمان در افراد داشتن سلامت عمومی می باشد. در صورتی که فرد سلامت عمومی نداشته باشد احتمال شکست درمان تا حد زیادی افزایش می یابد. همین مسئله باعث می گردد که توصیه شود تا دستیابی به سلامت عمومی درمان به تعویق بیافتد. از جمله این بیماریها میتوان به بیماریهای خونی، اختلال در سیستم ایمنی، دیابت، فشار خون و سایر بیماریها اشاره نمود. برای گرفتن نتایج مطلوب بهتر است که تا درمان و یا کنترل این بیماریها هیچ درمان اضافه ای انجام نپذیرد.

  • جنسیت

     یکی دیگر از فاکتور های مهم که در تعیین نوع پروتزمد نظر قرار می گیرد، جنسیت می باشد. به طور کلی بانوان بیش از آقایان به ظاهر و زیبایی پروتزها اهمیت می دهند. طبیعی بودن پروتز های دندانی و هم رنگ بودن با دندانهای طبیعی به شدت برای بانوان مهم تر می باشد.

  • مسائل اقتصادی

    از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین نوع پروتزمی توان به وضعیت اقتصادی بیماراشاره نمود.درمانهای جایگزین دندان از دست رفته معمولا درمانهایی گران قیمت می باشند. بطوریکه هزینه هر ایمپلنت دندان مبلغی بین 5 تا12 میلیون تومان می باشد.ولی هزینه کلی دست دندان خیلی کمتر از این حرفهاست.

  • فاکتورهای شغلی

    شغل افراد در انتخاب نوع پروتز بسیار مهم می باشد. اگر فردی شغلی داشته باشد که با دیگران ارتباط فراوانی دارد مثلا کارمند باشد. این فرد نیاز به پروتز از نوع فوری دارد. بالعکس این مسئله هم وجود دارد. اگر شخصی شغلی داشته باشد که نیاز چندانی به ارتباط با دیگران نداشته باشد مثلا شغل آزاد داشته باشد. این فرد نیازی به پروتز فوری ندارد.

  • فاکتور زمان

    در برخی مواقع به علت عدم داشتن وقت برای بیمار ناچاریم که از پروتزهای پارسیل موقتی جهت درمان بی دندانی بیمار استفاده نماییم.

 سخن پایانی

تا بدینجا برخی از مهمترین و پر کاربردترین فاکتورهای تعیین نوع درمان پروتز دندانی برایتان ارائه نمودیم. برای یافتن بهترین نتیجه بهتر است به یک کلینیک و دندانپزشک مجرب در این زمینه مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *