تاثیر سلامت دهان بر بدن- بخش دوم

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

تاثیر سلامت دهان بر بدن - بخش دوم

در مطلب تاثیر سلامت دهان بر بدن به بررسی تاثیر متقابل سلامت دهان و دندان ها بر سلامت بدن بخصوص در دو زمینه مشکلات قلبی و دیابت صحبت نمودیم. در این مطلب به بررسی چند مورد دیگر در این زمینه می پردازیم.

پوکی استخوان و سلامت دندان ها

پوسیدگی های زودهنگام دندان ها پس از مراجعه به دندانپزشک و درمان آنها، ضعف و درد در ناحیه فک و استخوان هایی که وظیفه محافظت از دندان ها را دارند، می تواند علامت شروع بیماری پوکی استخوان باشد.  بیماری پوکی استخوان تهدیدی جدی برای زنانمی باشد. به گونه ای که کشیدن دندان ها در میان زنان در مقایسه با مردان راحت تر انجام می شود و این امر به خاطر ضعف فک و کاهش تراکم استخوانی در میان آنهاست.

تحقیقات نشان می دهد زنان مبتلا به پوکی استخوان، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری های دندان هستند. مصرف ویتامین D، کلسیم، ورزش، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یک بار و استفاده از رژیم غذایی سالم شامل کربوهیدرات، لبنیات، میوه و سبزیجات در کاهش پوسیدگی های دندان و ابتلا به پوکی استخوان مؤثر است. بطور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های دهان و دندان هستند.

افزایش هورمون ها

در دوران بلوغ، بارداری، سیکل ماهانه و یائسگی محیط دهان بیش از هر زمان دیگری مستعد ابتلا به انواع بیماری ها است. افزایش هورمون ها در اسیدی کردن محیط دهان و تجمع باکتری ها و ایجاد جرم در دهان بی تأثیر نیست. در صورتی که PH محیط دهان کمتر از پنج باشد، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند. در دوران بارداری میزان هورمون ها افزایش می یابد بنابراین احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه مانند التهاب و خونریزی های لثه بیشتر می شود و زنان باردار در این دوره باید از نخ دندان استفاده کنند.

سیگار و سلامت دندان ها

استعمال دخانیات را از عوامل خطر مشترک در رابطه دوجانبه سلامت عمومی افراد و دهان و دندان می باشد. سیگار کشیدن بر سلامت دندان ها بطور مستقیم تأثیر می گذارد.  همچنین افراد سیگاری در معرض ابتلا به انواع بیماری های قلبی، عروقی و سرطان دهان هستند. مطابق با آمار بیش از ۴۰ درصد از افراد سیگاری دندان های خود را پس از سن ۶۰سالگی از دست می دهند.

سرطان دهان، عفونت لثه، تخریب استخوان های فک، درد زبان و ایجاد لکه های زرد و قهوه ای روی دندان ها از عوارض سیگار کشیدن است. سیگاری ها باید بطور مرتب از دهان شویه ها برای پیشگیری از ایجاد جرم روی دندان ها استفاده کنند. جرم تشکیل شده روی دندان ها باعث افزایش جذب مواد رنگی موجود در سیگار، چای و قهوه می شود.

با دندانپزشکی دکتر مهرداد نقشینه دندانپزشکی خوب در سعادت آباد در تماس باشید ۲۲۰۶۵۸۰۰ – ۰۲۱

پیشگیری یا تشخیص زودهنگام ابتلا به انواع بیماری

دندانپزشکان می توانند در بسیاری از موارد، بیماران را از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها آگاه کنند. تشخیص بیماری های وابسته به سیستم ایمنی یا سرطان دهان به وسیله دندانپزشکان امکان پذیر است. بطور کلی زخم ها، لکه های سفید یا قرمز و خونریزی های لثه باید جدی گرفته شود و افراد با مشاهده چنین علائمی باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

داشتن دندان های سالم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های وابسته به دهان و دندان، مستلزم رعایت نکات بهداشتی است. یادگیری روش صحیح مسواک زدن، استفاده از مسواک مناسب و نخ دندان از جمله مواردی است که رعایت آنها ضروری است.

همچنین حذف تنقلات از رژیم غذایی و تشویق کودکان به جایگزین کردن رژیم غذایی سالم به جای مصرف شیرینی جات نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

نکته پایانی

مراجعه به دندانپزشک، حتی قبل از پیدایش درد و ناراحتی در پیشگیری یا تشخیص ابتلا به انواع بیماری ها ضروری می باشد. توصیه می شود افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک درخصوص بیماری های وابسته به سلامت دهان و دندان اطلاعاتی را بدست آورند و از سلامت دندان ها، لثه، زبان و بطور کلی دهان ودندان خود اطمینان پیدا کنند.