نقش لثه ها در سلامت جسم

چگونه لثه هایم را سالم نگه دارم؟

سلامت لثه ها در سلامت جسم بسیار موثر است. در بسیاری از مطالعات تاثیر بیماریهای لثه بر دیگر اعضا و ارگانهای بدن تایید شده است. بعنوان مثال تاثیر بیماری های لثه بر دیابت، ارتباط با مشکلات قلبی وحتی تاثیر برمادران باردار و تولد زودهنگام نوزادان  با وزن کم و….

بیماریهای لثه بسیار متنوع هستند و برخی از انواع آنها در مراحل اول پنهان بوده ونشانه ای از خود عیان نمی کنند تا وقتی که دندان ها لق شده و گاه تنها راه باقی مانده، خارج کردن دندان می شود. معاینات منظم و مشاوره با متخصصین لثه می تواند در شناخت و پیشگیری از مشکلات لثه ای موثر باشد. در بیماری رایج التهاب لثه معمولا با علایمی همچون خونریزی و گاه با تورم لثه ها مواجه هستیم. برخلاف دیدگاه برخی، در ایجاد و تشدید چنین مشکلاتی الزاما وجود جرم ضروری نیست. در واقع علت اصلی چنین مشکلاتی پلاک میکروبی است.

نقش لثه در سلامت جسم : پلاک میکروبی بدنبال تجمع میکرو ارگانیسم ها برروی لایه چسبنده ای ای که مدتی پس از تمیز کردن دندان ها بروی دندان شکل می گیرد، تشکیل می گردد. این پلاک میکروبی با روشهای معمول استفاده از مسواک و نخ دندان از روی دندان برداشته می شود و در غیر اینصورت با گذر زمان معدنی و سخت می شود و دیگر با مسواک و نخ دندان قابل برداشت نیست. در این مرحله با انجام جرم گیری می توان اقدام به حذف جرمها نمود. جرم ها علاوه بر سطحشان که تجمع میکروبی قرار گرفته و باعث التهاب و بدنبال آن عفونت لثه ها و… خواهند بود؛ عاملی برای تحلیل لثه هستند. همچنین التهاب و عفونت لثه نیز باعث تخریب بافت های اطراف دندان، و در نهایت می توانند باعث از دست رفتن دندان ها شوند.