تیرگی لثه

یکی از مناطق به شدت مهم در دهان که توجه زیادی به آن نمی گردد لثه می باشد. رنگ این بخش در انسانهای مختلف می باشد. هر گونه تغییر رنگ در این ناحیه ممکن است نشانه یک مشکل بزرگ در نه تنها دهان، بلکه در بدن فرد باشد. یکی از شایعترین تغییرات رنگ در لثه می توان به تیرگی لثه اشاره نمایید. در این مطلب به بررسی این علل می پردازیم.

چه عواملی منجر به تیرگی لثه می شوند؟

• ملانین

ملانین رنگدانه ای است که مسئول رنگ پوست در بدن می باشد. این رنگدانه تیره می باشد و اگر در بخشی از بدن بیش از حد تجمع یابد رنگ آن بخش تیره تر می گردد. ملانین علاوه بر پوست بر روی لثه هم وجود دارد. تیرگی لثه بخاطر تجمع ملانین یک امری طبیعی است . در این حالت نیازی به درمان وجود ندارد.

• سیگار و دخانیات

یکی از مهمترین عوامل تغییر رنگ لثه مصرف دخانیات و دود آن می باشد. در این مورد اصطلاح ملانوز سیگاری بیان می گردد. ملانوز سیگاری به تیرگی لثه ها در اثر مصرف دخانیات گفته می شود. علت این امر می تواند در این مسئله باشد که نیکوتین موجود در دخانیات موجب تحریک ترشح بیش از حد ملانین در لثه می گردد.

تغییر رنگ ناشی از ملانوز سیگاری دارای حالات مختلفی می باشند. مثلا میتوانند لکه ای باشند و یا بصورت کامل تمام لثه و دهان را تحت تاثیر قرار دهد. البته نکته ای که در این مورد میتوان گفت، بازگشت پذیر بودن تیرگی می باشد. بدین معنی که بعد از ترک سیگار این تغییر رنگ از بین رفته و رنگ لثه به حالت طبیعی بر می گردد.

• دارو

عوارض برخی از داروها همچون مینوسیکلین بر روی رنگ لثه تاثیر ات متفاوتی می گذارد. این دارو برای رفع درمان جوش و آکنه می باشد. اگر بعد از مصرف این دارو متوجه تغییر رنگ در لثه خود گردیدید حتما به پزشک معالج خود مراجعه نموده و برای رفع این مشکل از او مشورت بخواهید.

• تتوی آمالگام

تتوی آمالگام به حالتی گفته می شود که برخی مواقع بعد از ترمیم دندان با آمالگام برخی قطعات آمالگام از دندان جدا میشود و به زیر پوست لثه می رود. همین مسئله موجب ایجاد لکه های تیره بر روی لثه می گردند. این مسئله هیچ خطری برای سلامت فرد ندارد بنابراین تلاش زیادی برای درمان این مشکل نمی گردد.

• ژنژیویت زخمی نکروز دهنده حاد

ژنژیویت یا عفونت حاد لثه موجب مشکلات متعددی برای افراد مختلف می گردد. از جمله این موارد می توان به تب، درد، بوی بد دهان، لق شدن دندانها اشاره نمود. علاوه بر اینها ممکن است موجب تیرگی لثه گردد. علت این تغییر رنگ هم می توان به قرار گرفتن یک لایه از بافتهای مرده در لثه می باشد.

برای درمان این مشکل بهترین حالت این است که قبل از حاد شدن عفونت لثه برای درمان آن اقدام نمایید. علائم اولیه این عفونتها می توان به حاد خونریزی لثه، بوی بد دهان، ترشح زیاد بزاق و احساس ناخوشی اشاره نمود.

• بیماری آدیسون

از شایعترین علل تغییر رنگ لثه،  بیماری غدد فوق کلیوی یا همان بیماری آدیسون می باشد. بیماری آدیسون بر اثر حمله سیستم ایمنی بدن به غدد فوق کلیوی رخ می دهد.  این بیماری بر تولید هورمونها اثر می گذارد و همین مسئله موجب تغییر رنگ لثه و تیرگی لثه می گردد.

روشهای درمان تیرگی لثه چیست؟

ابتدایی ترین روش برای درمان تیرگی لثه تشخیص علت تغییر رنگ لثه می باشد. سپس با توجه به علت مشکل درمان لازم انجام گیرد. بعنوان مثال در صورت عفونت لثه با درمان عفونت میتوان تیرگی لثه را درمان نمود. یا با ترک دخانیات و جلوگیری از ملانوز سیگاری ازتغییر رنگ لثه خودداری نمود.