نکات مهم درباره پر کردن دندان ها

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

نکات مهم درباره پر کردن دندان ها

بارها در مقالات متعدد درباره اهمیت رعایت بهداشت دهان ودندان صحبت نمودیم. در صورت عدم رعایت این مسئله ممکن است دچار مشکلات متعددی در دهان ودندانتان گردید. مهمترین این موارد می توان به پوسیدگی دندانها اشاره نمود. برای رفع این پوسیدگی ها باید ترمیم دندان یا پرکردن دندان انجام پذیرد. در این مطلب به ارائه برخی نکات درباره ترمیم دندان  و پر کردند دندان ها می پردازیم.

انواع ترمیم دندان

دندانپزشک با معاینه دندان از انواع راههای ترمیم دندان استفاده می کند. راههایی همچون پر کردن موقت دندان، پر کردن غیر مستقیم، ترمیم دندان با مواد مختلف . در ادامه به ارائه برخی نکات درباره این سه مورد دندانپزشکی می پردازیم.

پر کردن موقت

این نوع ترمیم همانگونه که از اسمش پیداست، یک روش درمانی دائمی نمی باشد. در برخی شرایط ممکن است به درمانهای تکمیلی برای دندان نیاز باشد. بهمین دلیل از این متد درمانی برای دندانها استفاده می گردد. این درمان معمولا بعد از چند وقت از دندان جدا می گردد و ماندگاری و مقاومت زیادی ندارند. بعد از اینکه این ترمیم ها دچار مشکلات مختلفی گردیدند باید سریعا تجدید گردند و یا با مواد دائمی جایگزین گردند. در صورت عدم انجام این مسئله احتمال عفونی شدن و دیگر مشکلات دندانی مرتبط با آن وجود دارد.

شرایط پر کردن موقت دندان چیست؟

ترمیم موقت دندان تحت شرایط مختلفی انجام می پذیرد. از جمله مهمترین موارد مورد استفاده این درمان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بر خی درمانها نیاز به بیش از یک جلسه درمانی دارند. برای جلوگیری از آسیب به دندان در حین این درمانها از پرکردن موقت دندان استفاده می گردد.
  • بعد از درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان و نیاز به روکش .
  • در صورتیکه پالپ دندان تحریک گردد، جهت فرصت دادن به عصب دندان برای رفع مشکل از این مواد استفاده می گردد.
  • در صورت نیاز به درمانهای دندانپزشکی اورژانسی.

ترمیم غیر مستقیم دندانها

این روش درمانی مانند روش کامپوزیت دندان می باشد. با این تفاوت که ترمیم مد نظر در لابراتوار دندانسازی ساخته می شود. این روش درمانی زمانی استفاده می گردد، که بافت دندانی کافی برای حمایت از بخش پر شده دندان وجود نداشته باشد.نکته دیگری که در مورد استفاده از این روش درمانی میتوان بیان نمود زمانی است که آسیب دندان آن‌قدر شدید نباشد که نیازمند روکش دندانی باشد.

مراحل انجام پر کردن غیر مستقیم دندانها

  • اولین قدم برای این درمان خارج نمودن پوسیدگی یا پر شدگی قبلی از دندان می باشد.
  • قالب گیری از دندان و ساخت ترمیم در لابراتوار. در زمان ساخت این ترمیم در لابراتوار از پرکردن موقتی برای دندانها استفاده می گردد.
  • خارج نمودن پرکردگی موقت و چسباندن ترمیم ساخته شده در لابراتوار

انواع ترمیم غیر مستقیم دندانها

به طور کلی دو نوع درمان برای این گروه بندی وجود دارد. اینله و آنله. این دو نوع ترمیم معمولا از جنس سرامیک می باشند. و در دندانهایی که تخریب وسیعی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا اینله ها هیچ کاسپی را پوشش نمی دهند و آنله ها برای پوشش کاسپ های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند.

معمولا بعلت نحوه قرار گیری آنله بر روی دندانها فشاری که به نواحی اطراف دندانها وارد می شود کاهش می یابد. بهمین دلیل از این متد درمانی برای محافظت از دندانهای ضعیف استفاده می گردد.

ترمیم دندان با مواد مختلف

برای پر کردن دندان بسته به شرایط مختلف همچون محل قرار گیری دندان، فشار وارده به دندان، درخواست بیمار، وضعیت مالی بیمار از مواد مختلفی برای ترمیم دندان ها استفاده می گردند. مهمترین و رایج ترین موادی که برای این درمان استفاده می گردند عبارتند از آمالگام(ترمیم سیاه رنگ)، کامپوزیت(ترمیم همرنگ دندان)، طلا، گلاس یونومر و سایر مواد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *