عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟ آیا اندو یا عصب کشی عوارض دارد؟ در چه صورت دندان نیاز به درمان کانال ریشه دارد؟ برای پاسخ به این سوالات باید گفت گاهی دندان به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی های شدید و عمقی می شود؛ تا جایی که پوسیدگی به ریشه دندان می رسد و دچار عفونت می شود.  در این زمان بهترین و تنها راه درمان عصب کشی است.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ای روش دندانپزشکی هستید، با وب سایت دکتر نقشینه همراه باشید تا ضمن بررسی 0 تا 100 کانال ریشه، به معرفی بهترین مرکز عصب کشی دندان در غرب تهران بپردازیم.

 عصب کشی یا درمان کانال ریشه چیست؟

 عصب کشی دندان که در انگلیسی Root Canal Treatment نام دارد یکی از روش های دندانپزشکی است. این روش درمان کانال ریشه یکی از خدمات دندانپزشکی است که به صورت جراحی انجام می شود و روش کلی آن به این صورت است که قسمت مرکزی و نرم دندان که پالپ نام دارد، برداشته می شود. پالپ ها از عصب، بافت همبند و رگ خونی تشکیل شده اند.  در بیشتر موارد باید توسط دکتر متخصص و یا دندانپزشکی عمومی انجام شود.

چه زمانی به عصب کشی نیاز داریم.

  • پوسیدگی دندان که به لایه های بیرونی دندان نفوذ کرده باعث درد کانال ریشه و در نهایت عصب کشی دندان می شود.
  • ترک خوردگی در دندان ها می تواند باعث پوسیدگی دندان و درد کانال ریشه شود.
  • اگر علت درد دندان شما عفونت در پالپ دندان باشد، دندانپزشک درمان کانال ریشه را توصیه می کند
  • در برخی مواقع درمان اندو بنا به دلایل متعددی نیاز به درمان مجدد دارد.
  • یکی از زمانهایی که عصب کشی مورد نیاز فرد می گردد عصب کشی در بارداری می باشد.

مراحل عصب کشی دندان

مراحل عصب کشی دندان را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • مرحله ۱: بی‌حسی موضعی

برای بی حس کردن دندان و کاهش درد جراحی، دندانپزشک ابتدا از بی حسی موضعی استفاده می کند.

  • مرحله ۲: سوراخ کردن

دندانپزشکی برای دسترسی به پالپ مرده، یک سوراخ کوچک در پشت یا بالای دندان ایجاد می کند.

برای دسترسی به اتاق پالپ مرده، یک سوراخ کوچک در دندان آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. بسته به موقعیت دندان، این سوراخ ممکن‌است در بالا یا پشت دندان باشد.

  • مرحله۳: برداشتن بافت و عصب‌ها

با استفاده از ابزار مخصوص، بافت مرده پالپ و عصب ها برداشته می شود.

  • مرحله ۴: ضدعفونی‌کردن

مهم ترین مرحله، ضد عفونی کردن قسمت داخلی پالپ می باشد.

  • مرحله ۵: قراردادن ابزار انعطاف‌پذیر مخصوص عصب کشی

در این مرحله دندانپزشک، ابزار انعطاف‌پذیر مخصوص عصب کشی را در کانال‌ قرار می دهد تا به شکل‌دهی قسمت موردنظر برای پرکردن دندان کمک کنند. همچنین یک پاک‌سازی کامل انجام می‌شود تا آثار باقیمانده پاک شود.

  • مرحله ۶: پرکردن دندان

در این مرحله با استفاده از یک سیلر، ماده پرکننده در جای خود قرار می گیرد.

  • مرحله ۷: قرارگیری پست

بسته به دندان آسیب دیده، ممکن است یک پست در کانال ریشه قرار می گیردتا مواد پر کننده موقت یا دائمی بتوانند در جای خود قرار بگیرند. برای درمان عفونت باقی مانده نیز آنتی بیوتیک تجویز می شود.

  • مرحله ۸: قراردادن روکش دندان

بعد از عصب کشی، دندان خیلی حساس می شود؛ به همین دلیل قبل از قرار دادن روکش دندان، بیمار نباید با دندان چیزی بجود و یا گاز بگیرد. در مرحله آخر دندانپزشک، یک روکش برای محافظت بر روی دندان قرار می دهد.

 عوارض عصب کشی دندان

هر روش درمانی، مزایا و معایب خود را دارد. عوارض عصب کشی دندان نیز شامل موارد زیر می شود.

  •  در برخی موارد در دندان 4 کانال ریشه وجود دارد و دندان پزشک تنها می تواند سه کانال ریشه را پیدا کند. در صورت باقی ماندن یک کانال ریشه درمان نشده، عفونت ادامه پیدا کرده و به استخوان منتقل خواهد شد.
  •  در صورتیکه کانال ریشه به درستی درزگیری نشده باشد، احتمال برگشت عفونت وجود دارد. بنابراین دندانپزشک باید مواد پرکننده را به اندازه کافی در داخل دندان قرار دهد.
  • یکی دیگر از عوارض عصب کشی این است که ممکن است ریشه دندان ترک بخورد و یا بشکند که در این صورت نیاز به درمان مجدد وجود ارد.

با توجه به موارد گفته شده باید دانست

بااین‌حال، عوارض عصب‌کشی‌نکردن دندان از عوارض عصب‌کشی‌کردن آن بسیار بیشتر هستند. در صورت بروز عوارض، متخصص می‌تواند مشکل را رفع کند و درمان کانال ریشه را تکمیل کند.

برای جلوگیری از بروز عوارض، باید همیشه از دستورالعمل‌های دندانپزشک پیروی کنید. در صورت نیاز به آنتی‌بیوتیک، حتما به میزان توصیه شده آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

مراقبت‌های پس از عصب کشی

برای بهبودی سریعتر حتما باید به مراقبت های پس از عصب کشی دندان توجه نمود. در زیر برخی از مراقبت های پس از عصب کشی آورده شده است:

  • غرغره نمک با آب ولرم: برای جلوگیری از عفونت دندان بهتر است به طور منظم با آب گرم و مقداری نمک شست و شو شود.
  • جلوگیری از فعالیت زیاد: از انجام فعالیت های شدید بدنی مانند دویدن، کوهنوردی و ورزش خودداری نمایید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. فقط توجه شود که باید به آرامی مسواک بزنید تا آسیبی وارد نشود.
  • خودداری از جویدن مواد غذایی سفت : از خوردن مواد غذایی سفت و محکم که به دندان های شما آسیب وارد می کند خودداری کنید.

جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا می توان عصب کشی را جایگزین کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تا حد امکان بهتر است از دندان های طبیعی مراقبت شود. اما به عنوان یک جایگزین کشیدن دندان را می توان در نظر گرفت که در نهایت باید بریج، ایمپلنت و یا پروتز دندان شود که این خود می تواند گران قیمت تر  و طولانی تر از عصب کشی باشد.

بهترین دکتر عصب کشی در سعادت آباد

اگر به دبنال بهترین دکتر عصب کشی در سعادت آباد هستید، باید ویژگی های یک دکتر خوب را در نظر بگیرید. یک دکتر عصب کشی دندان از تجربه بالایی برخوردار است و تخصص بالایی در این زمینه دارد. به علاوه از بهترین مواد و تکنولوژی های روز دنیا استفاده میکند. استفاده از بهترین مواد پرکننده و روکش دندان تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی کار دارد.

دندانپزشگی دکتر نقشینه به عنوان یکی از بهترین مراکز عصب کشی دندان در غرب تهران، مفتخر است تا بهترین خدمات را با استفاده از به روزترین تکنولوژی های دنیا و استفاده از مرغوب ترین مواد، ارائه نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با متخصص عصب کشی در سعادت آباد با این مجموعه تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *