اندو، روت کانال و عصب کشى، نام هایى براى درمان ریشه است. هردندان از بافتى سخت تشکیل شده که بافت نرم زنده اى را احاطه کرده است. این بافت نرم واقع در مرکز دندان را در اصطلاح عامیانه عصب مى نامند. در صورت شدت و گسترش پوسیدگى و رسیدن آن به ناحیه ى عصب ریشه دندان، پزشک معالج ناچار به تراشیدن دندان و خارج کردن عصب از ریشه دندان مى شود و بعد از آن مجددا دندان را با مواد مخصوص پر مى کند. یکی از دورانهایی که ممکن است این مشکل رخ دهد دوران بارداری می باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به عصب کشی دندان در بارداری توضیحاتی را ارائه دهیم.

عدم عصب کشی دندان

در صورت عدم انجام به موقع درمان ریشه، پوسیدگى این ناحیه مى تواند باعث از بین رفتن کامل دندان شود. همچنین عدم انجام صحیح و کامل درمان ریشه، بیمار را مجبور به انجام مجدد این درمان مى کند که این تکرار، خود مى تواند منجر به تراشیده شدن بخش بیشترى از دندان شود و منجر به کاهش عمر دندان گردد. از این رو براى تشخیص و انجام دقیق درمان ریشه، مخصوصا در مواردى که ریشه دندان عمیق و یا خمیده مى باشد، درمان توسط دندانپزشک متخصص درمان ریشه (متخصص اندو) توصیه مى گردد

عصب کشی دندان در بارداری

فردی که نیاز به عصب کشی داشته باشد، درد شدیدی را تحمل می کند. علاوه بر آن عفونت لثه ودندان هم از مشکلاتی می باشند که در هر دورانی از بارداری باید درمان گردند. در دوران بارداری به هیچ وجه تحمل درد شدید برای مادر و جنین توصیه نمی شود. البته به طور کلی توصیه می شود که در دوره سه ماهه دوم بارداری درمان های دندان انجام پذیرد.

بارداری چه تاثیری بر دندان و عصب دندان دارد؟

به طور کلی دردوران بارداری مسائلی پیش می آید که شدت ابتلا به عفونت نسبت به سایر موارد بیشتر می شود. مهمترین این مسائل عبارتند از

تغییرات هورمونی بدن مادر

تهوع صبحگاهی مادر و همچنین اسید باقی مانده بر روی دندانها

مستعد بودن بدن مادرنسبت به عفونت

راههای پیشگیری از نیاز به عصب کشی در بارداری چیست؟

• بهداشت دهان را بیش از پیش رعایت کنید.
  • مرتبا برای چکاپ دندانپزشکی از پیش از اقدام برای بارداری مراجعه کنید.
  • قبل از بارداری در صورت پوسیدگی دندان یا عفونت لثه در مراحل اولیه، اقدام شود.
  • در بارداری از مصرف زیاد شیرینی جات پرهیز کنید.
  • اگر استفراغ می کنید پس از آن دهان خود را خوب تمیز کنید.
  • نوشیدنیهای اسیدی کمتر مصرف کنید.

مصرف آنتی بیوتیک برای عصب کشی در بارداری

برخی درمانهای دندانپزشکی در بارداری نیاز به مصرف آنتی بیوتیک کن دارند. در این درمانها مصرف داروهای زیر بی خطر است:

• کلیندامایسین
  • اریترومایسین
  • سفالوسپورین ها مانند سفالکسین
  • پنی سیلین ها مانند آموکسی سیلین و آمپی سیلین

عکس رادیولوژی در بارداری

برای درمان عصب کشی نیاز به عکس رادیولوژی می باشد. در دوران بارداری نباید مادر در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد. ولی اگر ناچار باشد که این عکس گرفته شود بهتر است که از لباسهای محافظ و همچنینی در سه ماهه دوم بارداری این عکس برداری انجام پذیرد.این کارها برای کاهش میزان خطر برای جنین می باشد.

بی حسی و مسکن برای عصب کشی دندان در بارداری

بی حسی موضعی برای کودک هیچ خطری ندارد. معولا برای زنان باردار از بی حس کننده های حاوی اپی نفرین استفاده می شود.البته باید میزان بی حس کننده در حداقل میزان باشد. در زمن بارداری به هیچ وجه نباید از مسکن های خانواده ایبپروفن استفاده گردد.