انواع کامپوزیت دندان بر اساس سایز

يكى از روش هاى خوب براى اصلاح لبخند و ظاهر دندان ها يا پنهان كردن نقص آن ها و سفید کردن دندان ونير كامپوزيت ( کامپوزیت در غرب تهران ) است. در اين روش در دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه  كامپوزيت ها بر روى دندان بيمار قرار داده مى شوند و توسط دندانپزشک فرم داده شده و تراشيده مى شوند و به صورت يک لايه روى دندان را مى پوشانند و به شما يک لبخند جذاب هديه مى دهد. در بازار انواع مختلفی از این کامپوزیت وجود دارد. در این مطلب به بررسی انواع کامپوزیت دندان بر اساس سایز می پردازیم.

انواع کامپوزیت دندان

در منابع مختلف طبقه بندیهای مختلفی برای این درمان انجام گردیده است. ولی در اکثر آنها بر روی 4 دسته متفق القول می باشند. در این مطلب به بررسی این چهار دسته می پردازیم.

  • کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

    یکی از انواع کامپوزیت دندان ماکروفیل یا درشت دانه می باشند. این دسته از اولین موادی بودند که برای این درمان مورد استفاده قرار گرفتند. درشت دانه ها از ذرات بین 10 تا 50 میکرومتری تشکیل می شود. امروزه به ندرت از این درمان بخاطر درشتی آنها استفاده می شود. یا به عبارت بهتر این درمان دیگر از دور خارج شده است. البته درشت بودن این مواد موجب مقاومت بیشتر آنها نیزمی گردد. ضعف این دسته از کامپوزیتها در این مورد است که پالیش زدن آن خیلی سخت است. این مواد ظاهر طبیعی دندان را ندارند؛ به گونه ای که حتی با چشم غیر مسلح هم میتوان فهمید که این دندان نیست.

  • کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

    از دیگر انواع کامپوزیت دندان ریز دانه ها می باشند. این نوع کامپوزیت بعبارتی نسل تکامل یافته درشت دانه ها می باشد. این دسته دارای ذرات کوچکتر از 100 نانو مترمی باشند. ترکیب این دسته هم از ترکیب رزین های پرکننده و مواد پلیمری می باشد. پولیش و پرداخت نهایی این درمان هم به مراتب راحت تر از دسته ماکروفیل ها می باشد. از نظر مقاومت این درمان برای دندانهای عقبی که فشار جویدن بر روی آنها وارد می شود مناسب نیست. این کامپوزیتها برای درمانهای زیبایی دندانهای جلو مورد استفاده قرار می گیرند.

کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانوهیبرید

دسته سوم از انواع کامپوزیتها شامل سه زیر بخش می باشد.

  • کامپوزیت هیبریدی

    این کامپوزیت ها بین دو دسته قبلی قرار دارند. این دسته برای از بین بردن ضعف های دو دسته قبل ابداع گردیده است. به عبارت دیگر این کاپوزیتها استحکام ماکروفیل ها و ظرافت میکروفیل ها را دارد. این دسته از ذرات بین 10 تا 50 میکرومتر تشکیل می گردد. استحکام این دسته بالاتر از میکروفیل ها می باشد. این دسته بیشتر برای دندانهای عقبی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کامپوزیت میکروهیبریدی

    این نوع کامپوزیت ها دارای ذراتی بین 100 نانومتر تا 1 میکرومتر می باشند. در این ذرات بمنظور افزایش استقامت آنها از مواد حاوی فیلر استفاده می گردد. این نوع کامپوزیت جدیدترین نسل کامپوزیت دندان می باشد.  این کامپوزیتها در طی زمان زیبایی ظاهرشان را از دست میدهند. این مهمترین مشکل این نوع کامپوزیتها می گردد.

  • کامپوزیت نانو هیبریدی

    باپیشرفت علم و اضافه شدن ذرات نانو به ترکیب کامپوزیتهای هیبریدی نوع جدید از آن تولید شده است. این نوع کامپوزیت تمامی کاربردهای کامپوزیت برای زیبایی و همچنین ترمیم دندانها را شامل می شود. این درمان قابلیتهای ماندگاری و پولیش خوری کامپوزیت را به بالاترین حد رسانده است.

  • نانوکامپوزیت

    تا به امروز آخرین نسل و مدرن ترین حالت انواع کامپوزیت دندان می باشد. حاوی ذرات تا حد 20 نانو متر می باشند. این ذرات به یکدیگر متصل می گردند.همین مسئله موجب استقامت بالا در برابر سایش وقابلیت فوق العاده پولیش خوردن درمان می گردد. تا به امروز بهترین نوع کامپوزیتها، نانو کامپوزیتها می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *