تاثیر فشار خون بر درمان ارتودنسی

برخی افراد دارای مشکلاتی درون دهان و فک خود می باشند. این افراد دارای دندانهای کج و نامرتب می باشند. راههای مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد. یکی از این راهها ارتودنسی می باشد. در این مطلب قصد داریم یکی ازمهم ترین فاکتورهای موثر در درمان ارتودنسی یعنی فشار خون را بررسی نماییم.

ارتودنسی

دندان ها در بسیارى از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمى کنند. در بعضى افراد دندان ها ممکن است خیلى نزدیک به هم یا روى هم رویش کنند که این موارد علاوه بر ظاهر نازیبا، مى تواند در سنین بالاتر باعث عوارضى مثل سایش دندان ها و بروز دردهایى در مفاصل فک فرد شود. ارتودنسى درمان مناسبى براى این افراد جهت داشتن دندان هاى مرتب است. در مورد درمان ارتودنسى باید دانست که هرچند بهترین زمان آن در سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگى است، اما درمان مختص دوران نوجوانى نیست و بسیارى از بزرگسالان نیز در سنین بالا از این درمان بهره مى برند. این درمان معمولا در مدت بین یک تا دو سال توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسى صورت مى گیرد.

فشار خون چیست؟

فشار خون به فشاری گفته می شود که توسط خون به دیواره رگ ها وارد می شود و یکی از مهم ترین علائم حیاتی انسان شناخته می شود. فشار خون طبیعی انسان در حالت استراحت حدودادر بالاترین حد 100-140  و در پایین ترین حالت 60-90 میلی متر جیوه است. نرمال ترین حالت ممکن  120 بر 70 میلی متر جیوه می باشد.  اگر این میزان بالاتر از 140 روی 90 باشد آنگاه فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا می باشد.

تاثیر فشار خون بر روند درمان ارتودنسی

فشار خون به صورت مستقیم برروند پروسه درمان ارتودنسی  تاثیر می گذارد.

  • خشکی دهان

    مهم ترین تاثیر این بیماری زمانی خود را نشان می دهد که شخص از داروهای کنترل فشار خون مورد نیازش استفاده می نماید. این داروها اغلب موجب کاهش ترشح بزاق  دردهان و خشکی محیط درون دهان می شوند. با کاهش بزاق وخشکی دهان، از اسیدی بودن محیط دهان کاسته شده و احتمال پوسیدگی دندان ها افزایش می یابد.

  • تنگی عروق

    درطی درمان ارتودنسی، بیمار اغلب دچار استرس و تنش ها عصبی می گردد. این موضوع در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند باعث بروز تنگی عروق یا سکته قلبی شود.

  • بزرگ شدن لثه ها

    فشار خون بالا باعث بزرگ شدن لثه ها می گردد. از همین رو بیمار باید بهداشت دهان و دندان را در طی دوره درمان رعایت نماید.

  • مشکل در کشیدن دندان

    یکی از کارهایی که معمولا در ارتودنسی باید انجام گیرد کشیدن دندان می باشد. بیمارانی که مبتلا به فشار خون می باشند، کشیدن دندان ممکن است مشکلاتی را ایجاد نمایند.

  • عفونت دهان ودندان

    در افرادی که فشار خون بالا دارند خطر ابتلا به عفونتهای دهان ودندان بی نهایت افزایش می یابد.

کنترل فشار خون در طی درمان ارتودنسی

با کنترل فشار خون در طی درمان ارتودنسی می توان از تاثیرات ناخواسته آن بر بدن کاست. برخی از مهمترین نکات که میتوان با استفاده از آنها از تاثیرات منفی فشار خون در حین ارتودنس کاست می توان به موارد زیر اشاره نمود. فشار خون خود را به صورت مرتب چک کنید.

  • تحت مراقبت یک پزشک متخصصص قلب و عروق قرار بگیرید.
  • وزن خود را کنترل کنید.
  • مراقبت های دهان و دندان خود را به صورت مرتب و طبق دستورمتخصص ارتودنسی خود انجام دهید.
  • مصرف نمک خود را به حداقل برسانید.
  • داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتودنسی خود را مرتب مصرف کنید.
  • به صورت مرتب با متخصص ارتودنسی خود در تماس باشید و در صورت نیاز به او مراجعه کنید.
  • در صورت متورم و ملتهب شدن لثه های خود، از دست زدن به آن ها خودداری کرده و سریعا با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.
  • استرس خود را کنترل کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *