ناهنجاری های  نیازمند درمان ارتودنسی

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

ناهنجاری های نیازمند درمان ارتودنسی

دندان ها در بسیارى از افراد در زاویه درست و فاصله مناسب از هم رویش نمى کنند. در بعضى افراد دندان ها ممکن است خیلى نزدیک به هم یا روى هم رویش کنند که این موارد علاوه بر ظاهر نازیبا، مى تواند در سنین بالاتر باعث عوارضى مثل سایش دندان ها و بروز دردهایى در مفاصل فک فرد شود. ارتودنسى درمان مناسبى براى این افراد جهت داشتن دندان هاى مرتب است. در مورد درمان ارتودنسى باید دانست که هرچند بهترین زمان آن در سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگى است، اما درمان مختص دوران نوجوانى نیست و بسیارى از بزرگسالان نیز در سنین بالا از این درمان بهره مى برند. این درمان معمولا در مدت بین یک تا دو سال توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسى صورت مى گیرد. سوالی که اینجا مطرح می گردد این است که ناهنجاری های نیازمند درمان ارتودنسی کدام هستند.

ناهنجاری های دهان و فک

به طور کلی اگر فک و دندانها به طور اصولی رشد نیابند دچار مال اکلوژن یا ناهنجاری های می گرند. در این ناهنجاری ها شکل و قرار گرفتن دندانها یکسان نمی باشند. بعنوان مثال ممکن است دندانها کج شوند. ممکن است هم تراز هم نباشند. ممکن است شکل دندانها تغییر کند. برای اصلاح این ناهنجاریها بهترین درمان ارتودنسی می باشد. این ناهنجاریهاممکن است عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته باشد. علاوه بر ظاهر نازیبا، پوسیدگی دندانها و سایر بیماریهای دهان و دندان نیز در این افراد زیاد رخ می دهد.

انواع ناهنجاری های دهان و فک که به ارتودنسی نیاز دارند

 ارتودنسی برای درمان ناهنجاری هایی که در زیر آمده کمک کننده است.

  • بیرون زدگی دندان‌های جلویی

    یکی از ناهنجاری های  دهان و فک نیازمند ارتودنسی بیرون زدگی دندانهای جلویی فرد می باشد. ارتودنسی در این مورد خاص باعث بهبود ظاهر فرد و محافظت از دندان‌ها در برابر آسیب در طی مسابقات ورزشی یا زمین خوردن می‌شود.

  • شلوغی دندان ها یا به هم ریخته بودن دندان‌ها

    در یک فک کوچک ممکن است فضای کافی برای همه دندان‌ها موجود نباشد. پزشک متخصص در این شرایط یک یا چند دندان را می‌کشد تا فضای خالی برای دیگر دندان‌ها باز شود.

  • عدم تقارن دندان‌ها

     عدم تقارن دندانها در فرد یکی از ناهنجاری های  نیازمند به ارتودنسی می باشد. در این شرایط دندان‌های بالا و پایین به صورت کامل با هم منطبق نیستند. خصوصاً زمانی که دهان بسته است اما دندان‌ها هنوز قابل دید هستند.

  • دندان نهفته

    این شرایط زمانی رخ می‌دهد که دندان دائمی بزرگسالی از لثه یا استخوان سر در نیاورده و یا اینکه کامل از آن خارج نمی‌شود.

  • کراس بایت

    در این شرایط حداقل یکی از دندان‌های بالایی کاملا روی دندان‌های پایینی قرار نمی‌گیرند. این دندان‌ها بسیار نزدیک گونه و یا زبان قرار دارند.

  • درست قرار نگرفتن دندان‌ها روی هم

    زمانی که وسط دو دندان بالایی روی خط ما بین دو دندان پایینی قرار ندارد.

  • فاصله بین دندانی

     از ناهنجاری های  دهان و فک که نیازمند ارتودنسی می باشند فاصله بین دندانی یا دیاستم می باشد. در این شرایط بین دندان‌ها فاصله وجود دارد‌. علت فاصله می‌تواند از دست رفتن دندان‌ باشد و یا اینکه دندان به درستی فضای دهان را پر نکرده است. این شرایط کاملا متضاد با به هم ریختگی دندانی است

  • دیپ بایت یا اور بایت

    در شرایط دیپ بایت یا اور بایت زمانی که دندان‌ها محکم روی هم قرار می‌گیرند، دندان‌های بالایی کمی بیش از مقدار طبیعی روی دندان‌های پایینی خواهند نشست

  • ریورس بایت یا بایت معکوس

    در این شرایط زمانی که دندان‌ها محکم روی هم قرار می‌گیرند، دندان‌های بالایی داخل دندان‌های تحتانی فرو می‌روند.

ارتودنتیست همچنین به حل مشکلاتی همچون همچون دندان قروچه و یا حرکات غیر طبیعی فک هم کمک می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *