پوکی استخوان چیست و می تواند تاثیری در روند انجام ایمپلنت داشته باشد؟

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

پوکی استخوان

یکی از انواع بیماری هایی که در سنین بالا مشاهده می شود و بسیار هم شایع است osteoporosis است . پوکی استخوان باعث می شود به مرور زمان استخوان ها ضعیف شوند و با خطر شکستگی مواجه شوید و همانطور که روی قسمت های مختلف بدن تاثیر دارد باعث پوکی و تخریب استخوان فک نیز می شود. تراکم استخوان یکی از عوامل مشخص کننده ایمپلنت موفق است.
بنابراین نمی توانیم بگوئیم این مشکل باعث می شود شما یک درمان ایمپلنت ناموفق داشته باشید بلکه عامل تعیین کننده این است که بدانیم آیا استخوان فک تخریب شده است یا خیر ؟

اگر با شرایط پوکی استخوان ایمپلنت انجام دهم به مراقبت خاصی نیاز است؟

در مواقعی که فرد دچار پوکی استخوان است زمان بیشتری برای باسازی استخوان در اطراف فک نیاز است و همین موضوع ممکن است منجر به یک ایمپلنت ناموفق شود. با این حال شواهد کمتری وجود دارد که بتوان بصورت قطعی گفت با شرایط پوکی استخوان می توان ایمپلنت انجام داد یا خیر؟

ایمپلنت دندان و پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان با کاهش تراکم و توده استخوانی، قدرت و استحکام استخوان ها را از بین می برد. . بیس فسفونات دارویی است که برای درمان بیماری پوکی استخوان مصرف می شود. پیش از شروع درمان ایمپلنت، متخصص ایمپلنت باید وضعیت تراکم استخوان بیمار را بررسی کرده و به داروهای مصرفی بیمار توجه نماید. برخی از داروهای پوکی استخوان عوارض بدی روی استخوان فک دارند. البته درصد تجویز این نوع داروها در حال کم شدن است. با این حال خبر خوب این است که تاثیر آن روی درمان ایمپلنت دندان فوری قابل حل است.

پوکی استخوان و ایمپلنت

ایمپلنت موفق

ایمپلنت موفق به شرایط و عوامل بالینی و بیولوژیکی بستگی دارد مانند : ساختار استخوان و استحکام اولیه فک
زمانیکه دندانپزشک در دندانپزشکی خوب در غرب تهران کیفیت استخوان فک و محل کاشت را ارزیابی می کند می توان به پیش بینی جایگذاری ایمپلنت کمک کرد.
مطالعات انجام گرفته حاکی از آن است که ماندگاری و دوام و موفقیت ایمپلنت در افراد مبتلا به بیماری پوکی استخوان تفاوتی با موفقیت ایمپلنت در تهران در افراد عادی ندارد. بنابراین می توان این مژده را داد که برای درمان ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به پوکی استخوان مانعی وجود ندارد

خبر خوب

نتیجه آزمایشات برای دو گروه از بانوان مبتلا نشان داده است که حتی افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند با درمان ایمپلنت با نتایج باسازی استخوان فک مواجه شده اند یعنی میتوان گفت حتی با ایمپلنت ممکن است بتوانید شرایط پوکی استخوان فک را بهبود ببخشید.

نتیجه گیری

بیماری پوکی استخوان علامتی برای عدم کاشت دندان نیست. خطر استئوکنروز با بیس فسفوناتهای خوراکی کم است. با این حال بیمار باید در مورد وضعیت سیستمیک خود قبل از عمل اطلاعات به دست آورد و رضایت آگاهانه از شروع درمان ایمپلنت داشته باشد.. پوکی استخوان نباید برای بیمارانی که به دنبال مراقبت از دندان هستند از گزینه درمانی ایمپلنت جلوگیری کند. پیش بینی موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان تحت تاثیر عوامل کیلینیکی و غیر کلینیکی دیگری نیز قرار دارد.

در شرایطی که بیمار تراکم استخوانی مناسب برای قرار دادن ایمپلنت را نداشته باشد، برای برطرف کردن مشکل، با تشخیص متخصص ایمپلنت، پیوند استخوان فک، پیش از ایمپلنت دندان و یا بسته به شرایط در حین جراحی ایمپلنت انجام می شود. در هر حال مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای بررسی وضعیت بیمار توصیه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *