سوالات رایج درباره کامپوزیت دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

سوالات رایج درباره کامپوزیت دندان

از جمله فاکتورهای زیبایی برای افراد مختلف، داشتن لبخندی زیبا می باشد. بعنوان مثال اکثر هنرپیشه ها و افراد معروف دارای لبخندی جذاب بهمراه دندانهایی یک دست و براق می باشند. به این نوع لبخند، لبخند هالیوودی می گویند. برای دستیابی به این لبخند می توان با استفاده از علم  دندانپزشکی زیبایی مشکل را حل نمود. از جمله متد  این شاخه دندانپزشکی عبارتند از ارتودنسی دندانها، لمینت دندان، بلیچینگ و کامپوزیت دندان. یکی از سریعترین و پر طرفدارترین این متد کامپوزیت دندان در تهران می باشد.  در ادامه راجع به کاربرد انواع این درمان صحبت می نماییم.

انواع کامپوزیت دندان

در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران از انواع کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند شما استفاده می گردد. از جمله مهمترین این موارد عبارتند از

  • کامپوزیت ماکروفیل
  • کامپوزیت میکروفیل
  • کامپوزیت میکرو هیبرید
  • کامپوزیت نانوفیل

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می گردد؟

پاسخ این سوال خیر می باشد . کامپوزیتها موادی سرامیکی یا کامپوزیتی می باشند که با یک ماده مخصوص رزین به دندان می چسبند. که نه کامپوزیتها و نه رزینی که زیر آن قرار می گیرد و برای چسباندن کامپوزیت استفاده می گردد، موجب پوسیدگی دندان نمی گردند. بنابراین می توان با اطمینان کامل گفت که کامپوزیتها باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.

دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟

این درمان اگر مراقبت مناسبی از آن بعمل آید، حدود ۴ الی ۵ سال دوام دارد

آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟

به طور کلی درمان کامپوزیت دندان به گونه ای می باشد که نیازی به تراشیدن دندان ندارند. البته در برخی شرایط ممکن است در یک یا چند دندان در برخی از دندانها نیاز به تراش محدودی داشته باشید. این امر برای افزایش زیبایی و راندمان درمان انجام می پذیرد.

چه افرادی کاندید مناسب درمان کامپوزیت دندان در غرب تهران می باشند ؟

  • افرادی که فاصله زیادی بین دندان ها وجود دارد.
  • افرادی که دندان هایشان از شکل افتاده اند یا ترک برداشتند.
  • افرادی که دندان هایشان تکه ای از آن ها افتاده یا ساییده شده اند.
  • افرادی که دندان هایشان زرد شده اند و نمی توان آن ها را با بلیچینگ سفید کرد.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت

حال که درباره کامپوزیت و بلیچینگ اطلاعاتی مختصر برای شما ارائه نمودیم، می توانیم راجع به تفاوتهای این دو روش  کمی صحبت نماییم. درمان بلیچینگ یا سفید کننده همانطور که در بالا اشاره شد، فقط برای سفید کردن دندانها استفاده می شود و تاثیر دیگری بر روی دندانها ندارد.  بلیچینگ روشی مناسب و سریع برای از بین بردن لکه ها ی ناشی از غذاها و نوشیدنیهای مختلف می باشد. برای موارد تغییر رنگ دندان شدیدتر روش بلیچینگ به انداز کافی مشکل را حل نمی کند. برای سفید کردن دندانها برای موارد وخیم، که بلیچینگ جواب نمیدهد باید از روش کامپوزیت استفاده نماییم.

کامپوزیت علاوه بر سفید نمودن دندانها، کاربردهای دیگری هم دارد. کامپوزیت میتواند مواردی همچون دندانهای ترک خورده و یا دارای شکاف و فاصله بین دندانها را برطرف نماید. قرار دادن روکش کامپوزیت بر روی دندان نسبت به بلیچینگ کمی تهاجمی تر است. مطلبی که خیلی مهم است این را باید مد نظر قرار دهید،  که اگر فردی قصد نصب کامپوزیت را داشته باشد، باید دارای لثه و مینای دندان سالمی باشد.  دندانپزشک قبل از اقدام به نصب کامپوزیت ابتدا وضعیت سلامت دندانهای بیمار را بررسی می نماید. در صورت وجود مشکل در لثه و یا مینای دندان ها دندانپزشک ابتدا به رفع آنها میپردازد و بعد از آن اقدام به نصب لایه های کامپوزیت می نماید.

چند فاکتور اساسی برای انتخاب رنگ کامپوزیت

عده ای تصور می کنند زیباترین رنگ دندان سفیدترین حالت آن می باشد. در صورتی که اگر سایر دندانها سفید نباشند، این حالت موجب عدم همسانی رنگ در بین دندانهای فرد می گردد. برای زیباتر شدن رنگ کامپوزیت یک سری فاکتورها باید رعایت گردد  که در زیر به برخی از مهمترین ها اشاره می کنیم. توجه به رنگ سایر اجزای مهم مانند دندانهای کناری، پوست فرد، موی فرد، سفیدی رنگ چشم از مهمترین فاکتورها می باشد.

  • رنگ پوست فرد
  • سفیدی رنگ چشم
  • رنگ دندانهای کناری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *