بیماریهای لثه در کودکان

دو ساعت پس از مسواک زدن با تجمع موادآلی موجود در بزاق و مواد غذایی، پلاک دندانی شروع به تشکیل شدن می کند. به تدریج باکتری ها به مجموعه اضافه شده و پس از ۲۴ ساعت لایه ای چسبنده روی دندان وجود دارد که تنها با روش های مکانیکی مانند مسواک زدن از سطح دندان پاک می شود. در این مطلب قصد داریم راجع به بیماریهای لثه در کودکان صحبت نماییم.

بیماریهای لثه در کودکان

 عدم دقت و تکرر در برداشت پلاک دندانی بافت لثه را به طور مزمن با انواع باکتری ها همجوار کرده و سرانجام به التهاب لثه یا ژنژویت منجر می شود. ژنژویت شدید در کودکان نادر است ولی تعدادی از بچه ها دچار انواعی از ژنژویت خفیف و برگشت پذیر می شوند که دلیل اصلی همه آنها بهداشت ضعیف دهان و دندان است.

انواع ژنژویت

  • ژنژویت خفیف

    ژنژویت منحصراً مرتبط با بهداشت در صورتی که خفیف باشد برگشت پذیر بوده و با یک بروساژ خوب و آموزش صحیح مسواک و نخ قابل درمان است. ژنژویت آلرژیک در بعضی کودکان طی فصول خاصی افزایش یافته و اگر دوره های حساسیت فصلی طولانی تر باشد اثرات لثه ای بیشتری دارد.

  • ژنژویت رویشی

    ژنژویت رویشی که در کودکان خردسال حین رویش دندان های شیری موقتاً بروز می کند. بعد از رویش دندان ها فروکش می نماید و می تواند دردناک باشد. در سن ۶ تا ۷ سال شیوع پیدا می کند و درمانی جز بهبود بهداشت ندارد. در صورت تورم و درگیری لنفاوی آنتی بیوتیک تجویز می شود.

  • ژنژویت غیراختصاصی مزمن

    در ژنژویت غیراختصاصی مزمن که بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی اتفاق می افتد ضعف بهداشت عامل اصلی است اما رژیم غذایی نامناسب به ویژه کمبود ویتامین و ترمیم های نامناسب دندان و نیز به هم ریختگی دندان ها این حالت را تشدید می کند. نکته جالب این است که در افراد گروه خونی AB بیشتر و در گروه خونی O کمتر ایجاد می شود.

    تنفس دهانی باعث ژنژویت مزمن به ویژه در قدام فک بالا می شود.

  • ژنژویت اسکوربوتیک

    ژنژویت اسکوربوتیک در کودکان نادر است و به دلیل کمبود ویتامین C و ضعف بهداشت ایجاد می شود و درمانش مصرف مکمل همراه با آموزش صحیح بهداشت است.

انواع بیماری های پریودنتال

بیماری های پریودنتال در کودکان به شرایطی اطلاق می شود که تخریب و تحلیل استخوان حمایت کننده دندان ها وجود داشته باشد که سه نوع موضعی، منتشر و نوع قبل از بلوغ دارد.

  • نوع موضعی

     تحلیل شدید استخوانی به طور قرینه و دو طرفه در قوس دندانی شیری است که التهاب بافت لثه و جرم و پلاک به همراه ندارد. عوامل ایجاد کننده آن ناهنجاری های خونی- ارثی به همراه عوامل باکتریایی است.

  • نوع منتشر

    که بیشتر در سنین بلوغ و به طور پیشرونده ایجاد می شود علائمی از قبیل التهاب لثه و جرم و پلاک مشهود است. درمان این دو حالت، جراحی به همراه استفاده از تتراسایکلین و گاهی مترونیدازول است. تحلیل استخوان موضعی عمدتاً دلیل وجود یک بیماری سیستمیک از قبیل نقایص خونی، لوسمی، دیابت و بیماری های ارثی، سندرمیک است. تحلیل خود بافت لثه به دلیل التهاب مزمن ناشی از بهداشت ضعیف وجود محرک ها و حرکات ارتودنسی و عادات دهانی ایجاد می شود.

    گاهی نیز تحلیل لثه به دلایل روانی با خودآزاری ایجاد شده که کودک خود به بافت های لثه صدمه زده و آن را می کند. دسته سوم نوع قبل از بلوغ است که شیوعش در ۴ سالگی حین یا پس از رویش شیری ها اتفاق می افتد که گاهی به دلیل شدت تحلیل استخوان دندان زود می افتد. درمان تشخیص زودرس و کورتاژ و برساژ و تامین و آموزش بهداشت است. گاهی تجویز آنتی بیوتیک وسیع الطیف ضروری است.

  • ژنژویت بلوغ

    محدود به ناحیه قدام فک بوده و اغلب تنها یک قوس را گرفتار می کند و با وجود محرک های موضعی بیشتر شده و با افزایش سن فروکش می کند. درمان رعایت بهداشت ترمیم دندان های پوسیده به همراه رژیم غذایی مناسب به خصوص ویتامین C است. در نوع شدید که به درمان های موضعی و سیستمیک پاسخ نمی دهد مجبور به جراحی لثه (ژنژیوپلاستی) هستیم.

  • ژنژویت اسکوربوتیک

    ژنژویت اسکوربوتیک در کودکان نادر است و به دلیل کمبود ویتامین C و ضعف بهداشت ایجاد می شود و درمانش مصرف مکمل همراه با آموزش صحیح بهداشت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *