بیماریهای لثه در کودکان – بخش دوم

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

بیماریهای لثه در کودکان

در مطلب  بیماریهای لثه در کودکان برخی از مواردی که در مورد بیماریهای لثه کودک پیش نی آید را بیان نمودیم. در آن مطلب چند نوع از بیماریهای دهان و دندان را برایتان نام بردیم. مانند انواع ژنژویت. در این مطلب قصد داریم برخی دیگر از بیماریهای لثه در کودکان را برایتان نام ببریم.

بیماری های حاد لثه

  • عفونت هرپسی

     یا همان تبخال که به صورت عفونت اولیه در کودکان زیر شش سال که تاکنون تماسی با این ویروس نداشته اند ایجاد می شود و در بعضی به شکل یک یا دو زخم ساده روی مخاط دهان است و در برخی به صورت درگیری کل لثه با علامت رنگ قرمز آ تشین است که با تحریک پذیری، بی قراری، سردرد و درد حین خوردن غذاهای ترش خود را نشان می دهد . گاهی نیز تاول هایی روی لثه دیده می شود که در عرض چند روز پاره شده و زخم های دردناکی به قطر ۱ تا ۳ میلی متر ایجاد می کند. درمان شامل داروهای ضدویروسی یا اسیکلوویرو بی حس کننده های موضعی مثل پماد لیدوکائین و شربت دیفن هیدرامین و نیز مکمل های ویتامینی است که در یک دوره ۱۰ تا ۱۴روزه تجویز می شود جداسازی بیمار از سایر افراد خانواده توصیه می شود.

  • زخم های آفتی عودکننده

     زخم دردناکی است که در کودکان سنین مدرسه و بالغین در مخاط مربوط دهان ایجاد می شود و به صورت ضایعات سفید با حاشیه قرمزرنگ و ملتهب هستند. برای ۴ تا ۱۲ روز مانده و سپس بهبود می یابند. تا حدودی منشاء ژنتیکی دارد و با محرکاتی چون گازگرفتگی گونه، کمبود ویتامین B12، اسید فولیک و آهن و به خصوص استرس ها عود می کنند. درمان دهانشویه حاوی تتراسیکلین، کلرهگزیدین و تریامینولون است که اثر تسکینی دارد و باید قبل از هر وعده غذا مصرف شود. داروی جدید نیز پماد آفتازول است که باعث تسریع التیام و تخفیف درد می شود.

  • ضایعات قارچی حاد

     اکثراً پس از آنتی بیوتیک تراپی روی می دهد و به شکل برفک سفیدرنگ و خزه ای در مخاط دهان دیده می شود. نوع نئوناتال برفک به دلیل عبور نوزاد از کانال زایمان در دو هفته اول زندگی دیده می شود و شیوع بالا دارد. درمانش نیستاتین چهار بار در روز است و در کودکان بزرگتر قرص مکیدنی کلوتریمازول یا پاستیل نیستاتین به کار می رود.

  • عفونت باکتریایی حاد یا ژنژویت

    استرپتوکوکی حاد با علامت لثه های قرمز و متورم و گاهی آبسه خود را نشان می دهد و درمانش بهبود بهداشت به اضافه آنتی بیوتیک تراپی و مصرف دهانشویه کلرهگزیدین است.

  • AUNG

    ژنژویت در کودکان ۶ تا ۱۲ساله که دچار ضعف ایمنی یا ایدز یا مصرف کننده داروهای سرکوبگر ایمنی هستند، است. لثه ملتهب، دردناک و خون چکان است و بی اشتهایی و تب بالا حال عمومی بد و بوی بد دهان را به همراه دارد. درمان کورتاژ زیرلثه همراه آنتی بیوتیک تراپی و مصرف دهانشویه کلرهگزیدین است.

دندانپزشکی خوب در غرب تهران جهت درمان بیماری لثه در کودکان از متخصصین اطفال بهره می برد

دهانشویه کلرهگزیدین

عامل کنترل پلاک است که فعالیت ضدمیکروبی وسیع دارد و پوسیدگی سطوح صاف دندان ها را تا حدی کنترل می کند. آثار جانبی آن سوزش و خشکی دهان و ندرتاً آلرژی است. ژنژویت خونریزی لثه و تجمع پلاک دندانی را کاهش ولی جرم و رنگدانه های خارجی دندانی را افزایش می دهد. رنگدانه ها که با پالیش برداشته می شوند بر چند نوع اند: رنگدانه سبز روی دندان جوانان نتیجه عملکرد بعضی باکتری ها است و اکثراً در تنفس دهانی عود می کند.

رنگدانه نارنجی شیوع کمتری دارد و راحت تر برداشته می شود و به علت بهداشت ضعیف دهان به وجود می آید. رنگدانه سیاه شیوع خیلی کمی دارد و به صورت خط ممتد از شکل لثه تبعیت می کند، برداشتن اش بسیار مشکل است ولی دندان افرادی که این نوع رنگدانه را دارند به پوسیدگی مقاوم تر است جرم دندان نیز در کودکان قبل از دبستان نادر است و در سنین مدرسه شیوع کمی دارد. ولی در افراد عقب افتاده ذهنی به خاطر رژیم غذایی نرم، راکد بودن بزاق، بهداشت نامطلوب و عملکرد غیرطبیعی عضلات دهان شیوع جرم بیشتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *