ترس از دندانپزشکی یکی از مواردی است که مشکلات زیادی برای افراد مختلف ایجاد می نماید. این افراد بخاطر این فوبیا تا زمانی که  کار از کار نگذرد و دیگر نتوانند شدت بالای درد را تحمل کنند ادام به درمان نمی کنند. دندانپزشکان برای رفع این مشکل راه جدیدی به نام سدیشن یا دندانپزشکی در خواب ارائه دادند. طی این درمان فرد در هنگام درمان هیچ دردی را متوجه نمی شود.

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن

سدیشن شیوه ای است برای کنترل ترس در حین دندانپزشکی. در این متد با استفاده از داروهای آرامبخش برای کمک به بیار برای غلبه بر ترس در هنگام درمان استفاده می شود. این درمان توسط متخصصین بیهوشی و پزشک متخصص دندانپزشکی انج می پذیرد. در این روش معمولا بیماران خواب نیستند و بی حسی انها به گونه ای است که هیچ دردی را حس نمیکنند. البته در برخی از بیماران سطحی از این درمان استفاده می شود که فرد در هنگام درمان به خواب عمیق رفته و متوجه هیچ یک از مراحل درمان نخواهد شد.

سطوح مختلف دندانپزشکی در خواب

این درمان بر اساس سطوح مختلف آرام بخش مورد استفاده در بیماری طبقه بندی می گردند. این سطوح عبارتند از:

سدیشن با حداقل آرام بخش:  بیمار بیدار هست اما تحت بی حسی قرار می گیرد.

آرامبخش متوسط:  ​​ممکن است هنگام صحبت کردن، کلمات را اشتباه تلفظ کند.  در این  حالت بیمار بخش زیادی از عمل را به خاطر نمی آورد.

آرام بخش عمیق: بیمار دارای سطح کمی از آگاهی هستد، اما هنوز می تواند بیدار بماند.

بیهوشی عمومی: بیمار کاملاً بیهوش می شود و هیچ کدام از مراحل عمل را بخاطر نمی آورد.

چه نوع آرام بخشی در سدیشن استفاده می شود؟

از انواع آرامبخش زیر در دندانپزشکی استفاده می شود:

• استنشاق گاز

در این روش فرد با استنشاق گاز معمولا اکسید نیتروژن بی حس می شود و در طول عمل هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد.

• مواد بی حس کننده

مواد بی حس کننده، بسته به میزان دوز مورد استفاده، می توانددر انواع مختلف و از حداقل تا متوسط ​​متغیر باشد. در این روش از مواد مختلفی استفاده می شود.  انواع قرصی آن عموما از خانواده والیوم می باشد. زمانی که نیاز به بی حسی و بیهوشی های طولانی تر باشد از دوز های بیشتری از قرص ها  یا مواد بی حس کننده تزریقی استفاده می شود.

عوارض

داروهای سدیشن مورد تایید سازمانهای بهداشتی بزرگ هستند.  این داروها عوارض خطرناکی را ندارند. ولی درصورتی که دارویی مصرف مینمایید، یا مبتلا به بیماری ای هستید باید حتما به دندانپزشکتان اعلام نمایید. برخی افراد مانند کسانی که چاق هستند یا مبتلا به برخی بیماری های مختلف هستند، باید قبل از شروع عمل با پزشک خود مشورت کنند؛ به این دلیل که احتمال بروز عوارض ناشی از بیهوشی در آنها بیشتر است. در این متد دندانپزشکی از داروهای آرامبخش و بی حسی برای کمک به بیمار برای کمتر ترسیدن در هنگام درمان استفاده می شود.

مزایای درمان با دندانپزشکی در خواب

• در روش سدیشن درمان در جلسات کمتری انجام می‌گیرد.
  • در درمان با سدیشن حتی درمان طرح لبخند نیز بدون استرس و ناراحتی انجام می‌شود.
  • از بین رفتن ترس و استرس، در درمان با سدیشن یکی از بزرگترین مزیت‌های این روش است.
  • به دلیل حفظ آرامش بیمار مراجعه و درمان به صورت مرتب انجام شده و دندان‌ها کمتر دچار آسیب می‌شوند.

به طور کلی دندانپزشکی در خواب برای افرادی مناسب باشد که:

• آستانه درد پایینی دارند.
  • نمی توان روی صندلی دندانپزشکی آرام بنشینند.
  • دندانهای بسیار حساسی نسبت به درد دارند.
  • نیاز به انجام مقدار زیادی کار دندانپزشکی دارند.
  • هراس مربوط به اقدامات دندانپزشکی دارند.
  • تجربه بد در عمل های دندانپزشکی در گذشته دارند.
  • مخصوصاً اعصاب حساس دهان و دندان دارند.
  • دهان کوچکی دارند که در حین کار دندان درد می گیرند.
  • مقاومت در برابر بی حسی موضعی
  • اختلال اضطراب عمومی