توصیه های دندانپزشکی دکتر مهرداد نقشینه پس از کشیدن دندان

معرفی درمان کشیدن دندان در دندانپزشکی خوب در غرب تهران

دندانپزشک به دلایلی از جمله نهفته بودن دندان یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک، ناچار به انجام جراحی دندان می شود. دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی، بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی، لثه ناحیه موردنظر را کنار میزند. گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن در دسترس قرار گیرد. پس از آن دندان و ریشه از استخوان جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر را شستشو داده و سپس بخیه زده می شود.

عوارض احتمالیاقدامات لازم
خونابهطبیعی است
درد خفیفطبیعی است از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید
بوی نامطبوع و طعم بددهان، خونابه و وجود قشر خاکستری بر روی زخمطبیعی است و بعد از چند روز برطرف می گردد
درد و یا تب و لرز شدیدبه دندانپزشک مراجعه کنید
تورم شدید و یا خونریزی مکرر
به دندانپزشک مراجعه کنید
کلینیک دندانپزشکی خوب در غرب تهران
دندانپزشکی خوب در غرب تهران

مراقبت ها و ملاحظات کشیدن دندان

• پس از جراحی، بر روی ناحیه دندان کشیده شده، گاز استریل را با فشار ملایم فک، در دهان دست کم به مدت یک ساعت نگه دارید.

• از مکیدن و خالی نمودن پیاپی آب دهان خودداری کنید.

• از آنجا که گونه، لب و زبان تا 3 الى 4 ساعت پس از جراحی بی حس است، مواظب باشید آنها را گاز نگیرید. از خوردن خود سرانه دارو خودداری کنید و تنها داروهایی که برای شما تجویز شده مصرف نمایید

• پس از جراحی، خم نشوید و در هنگام دراز کشیدن چند بالش زیر سر قرار دهید

• خوراکی های نرم و نوشیدنی های خنک مصرف نموده و از سمت دیگر دهان برای خوردن استفاده کنید.

• پس از گذشت 7 الى 10 روز، برای کشیدن بخیه به پزشک خود مراجعه کنید

• تا چند روز پس از کشیدن بخیه، شستشو دهان با آب نمک را ادامه دهید.

• حداکثر تا 48 ساعت پس از جراحی، تورم وجود خواهد داشت و به تدریج فروکش می کند و طی 7 الى 10 روز از بین می رود. همچنین پس از جراحی برخی دندان های نهفته مانند عقل امکان کبودی زیر پوست صورت وجود دارد.

• از شستشوی دهان، روز جراحی خودداری نمایید

• براي جلوگیري از عفونت ثانویه، از دهانشویه استفاده کنید.

• از نی برای نوشیدن نوشیدنی ها خودداری کنید

• براي کاهش درد و تورم، می توانید از کیسه یخ در موضع ، به مدت 6 ساعت استفاده نمایید. طریقه استفاده از کیسه یخ به این صورت است که باید کیسه را به صورت متوالی به مدت 5 دقیقه در محل گذاشته و 5 دقیقه بردارید. سپس از روز دوم می توانید برای کاهش درد از کمپرس گرم استفاده کنید.

دلایل کشیدن دندان :

• در مواردی که بیمار تحت درمانهای رادیوتراپی باشد قبل و بعد از درمان دندانهای مشکوک باید کشیده شوند.
  •  پوسیدگی های شدید دندان یا عفونت هایی که منجر به آبسه های حاد یا مزمن شود.
  • دندان عقلی که دارای علائمی مثل التهاب، عفونت یا تحلیل استخوان شده باشد.
  •  دندان های اضافه که جلوی رشد بقیه دندان ها را بگیرد.
  • بیماری های لثه که باعث لقی شدید دندان شود.
  •  اگر امکان عصب کشی دندان وجود نداشته باشد.

سوالات متداول پس از کشیدن دندان

زمانی که اثر داروی بی حسی از بین می رود ممکن است اندکی احساس ناراحتی و درد داشته باشید. بزاق دهان شما ممکن است به علت خونریزی در دهان، در یکی دو روز بعد به رنگ صورتی درآید. بزاق دهان خود را بیرون نریزید چون این کار می تواند باعث خونریزی بیشتر شود. داروی بیهوشی ممکن است در شما احساس خستگی و کسل بودن ایجاد کند. پس از کشیدن دندان سعی کنید مدتی استراحت کنید. با شروع بهبود، محل دندان لثه و گونه های شما متورم می شود و ممکن است احساس دردی را در محل دندان تجربه کنید. پس از حدود 4 روز محل دندان به تدریج بهبود پیدا می کند.

پس از کشیدن دندان یک گاز استریل در محل دندان فرو می کنند. تا زمانی که متخصص دندانپزشکی توصیه کرده است با دندان ها روی گاز فشار وارد کنید. برای خونریزی های احتمالی بعدی چند گاز دیگر نیز به شما داده می شود. در صورتی که پس از خروج از کلینیک دندانپزشکی، محل دندان خونریزیکند، مقداری گاز را لوله کرده و به شکل توپ کوچکی درآورید و در محل دندان قرار دهید و سپس حدود 30 دقیقه با دندان روی آن فشار وارد کنید.

• اگر درد زیادی دارید، داروهای ضد دردی غیر از آسپرین مصرف کنید.
  • غذاهای سرد مانند ماست و بستنی میتواند اندکی درد شما را تسکین دهد.
  • در چند روز اول پس از کشیدن دندان، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که راحت جویده می شوند مانند پاستا، پوره سیب زمینی، فرنی یا سوپ.
  • برای جلوگیری از ایجاد جراحت در دهان سعی کنید با طرف دیگر دهانتان غذا بخورید.
  • حدود 24 ساعت پس از کشیدن دندان، دهانتان رابا آب نمک کم کم شستشو دهید و پس از صرف غذا حدود یک هفته این کار را تکرار کنید.

اگر دندان خود را از دست داده اید و یا اینکه آن را کشیده اید و نیاز به دندان طبیعی برای جایگزین کردن آن با دندان قبلی دارید از خدمات ایمپلنت دندان در دندانپزشکی خوب در غرب تهران بهره مند شوید