همه ما دیر یا زود دچار مشکل دندان درد می گردیم. بسیاری از انسانها بنا به دلایل مختلف از رفتن به نزد دندانپزشک امتناع می کنند. برخی از آنها از دندانپزشکی می ترسند. برخی بعلت مسائلی همچون ریفلاکس به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. این افراد تا زمانی که مشکل دندان از حد بگذرد و امکان از دست رفتن دندان بالا باشد به دندانپزشکی مراجعه می کنند. برای رفع این مشکل دندانپزشکان یک روش جدیدی به نام عصب کشی در بیهوشی ابداع نموده اند.

عصب کشی

اگر دندان فرد بپوسد و به آن رسیدگی نشود، پوسیدگی گسترش می یابد. با گسترش آن، پوسیدگی به قسمت پالپ یا مغز دندان می رسد. در بخش آناتومی دندان متوجه می شوید که پالپ دندان مملو از رگهای خونی و رگهای عصبی می باشد. نتیجه کوچکترین آسیب به این بخش، دندان درد می باشد. برای درمان این حالت، دندانپزشک ناحیه پالپ دندان را تخلیه می کنند. سپس با مواد خاصی پر می کند. این پروسه درمان ریشه یا عصب کشی نامیده می شود.

عصب کشی بدون درد

برای درمان دندان، در ابتدا دندان را بی حس می کنند. این کار باعث می شود که بدون حس کوچکترین دردی، درمان دندان با بالاترین کیفیت انجام پذیرد. بای بی حس کردن دندان بسیاری ترکیبات شیمیایی می باشند که مورد استفاده می گردند. این ترکیبات در دوزهای مختلف انجام می گردد. این ترکیبات باعث می شوند که عصب کشی دندان بدون کوچکترین دردی انجام گیرد.

بی حسی دندان به چه معناست؟

بی حسی یا بیهوشی دندان به این طریق است که ماده بی حس کننده در نزدیکی دندان ها در لثه تزریق می شود. این کار به تسکین و کاهش درد بیمار کمک می کند. از این متد در روش هایی که درمان، درد شدیدی برای بیمار ایجاد می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. درمانهایی مانند جراحی عصب کشی و کاشت ایمپلنت. در صورت عدم استفاده از بی حسی دندان، این درمانها بسیاردردناک می باشند. استفاده ازبیهوشی به کاهش درد کمک می کند.

عکس العمل فرد نسبت به بیهوشی

یکی از مسائل مهم در رابطه به استفاده از بیهوشی در مورد بیمار نحوه پاسخ بیمار به بیهوشی می باشد. پاسخ به بیهوشی در حین درمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. این امر هم به مسائل مختلفی بستگی دارد که با معاینه فرد قبل از بیهوشی میتوان به آن پی برد. مسائلی که باید مورد بررسی قرار گیردعبارتند از:

• سرگیجه .
  • از دست دادن کامل هوشیاری .
  • وضعیت عمومی علائم حیاتی  .
  • ضربان قلب باید مدام کنترل شود.
  • حساسیت قبلی یا واکنشهای آلرژیک به داروهای مورد استفاده.
  • بارداری.
  • بستری شدن به علت های مختلف از قبل.

مهم ترین مزایای بیهوشی برای بیماران

مهمترین مزیت بیهوشی از بین بردن کامل درد می باشد. بیهوشی با منقبض شدن رگ های خونی عمل می کند. بنابراین دردرمان های دندان، برای متوقف ساختن خونریزی و تحریک رگ های خونی از بیهوشی و مواد بی حس کننده استفاده می گردد. البته اینها مزایایی هستند که مهمترین هدف آنها عدم احساس درد در طول درمان است، زیرا هیچ کس نمی تواند این درد را تحمل کند.

سخن آخر

بیهوشی یک گام بزرگ در دندانپزشکی محسوب می شود. با استفاده از بیهوشی پزشک می تواند روش های دندانپزشکی خود را بدون هیچ دردی روی بیمار انجام دهد. انواع مختلفی از بیهوشی وجود دارد و خوبی آن این است که هیچ آسیبی به بدن نمی رساند، زیرا اثر آن موقتی است.