ترس از دندانپزشکی مشکلی است که بین بسیاری از آدمها وجود دارد. فرقی ندارد کودک است یا بالغ و بزرگسال. اصطلاحات زیادی برای تعریف این موضوع در منابع مختلف ارائه شده است. ترس از دندانپزشکی، اضطراب دندانپزشک، فوبی دندانپزشک، ادنتوفوبی و یا دندوفوبیا شناخته شده است. تجربه بد افراد، احساس درد در جلسات دندانپزشکی باعث بوجود آمدن ترس از دندانپزشک می گردد. این ترس موجب بوجود آمدن مشکلات عدیده ای در آینده برای فرد می گردد.

ترس از دندانپزشک

این ترس یک مشکل روانی شایع می باشد . افراد زیادی در تمامی سنین ها این مشکل دیده شده است. شدت این ترس در افراد مختلف متفاوت می باشد. اجتناب از معاینه توسط دندانپزشک نتیجه این ترس از دندانپزشکی می باشد. این ترس می تواند مشکلات بزرگی را برای فرد ایجاد نماید.

در زمانی که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود باشد، درمان آن به راحتی  انجام می گردد. اگر این پوسیدگی ها درمان نشوند. به مرور زمان پوسیدگی پیشرفت می کند و دندان به شدت صدمه می بیند. ممکن است حتی دندان و بخشهای اطراف آن به عفونت مبتلا شوند و مشکلات خیلی بزرگتر و دردناکتری برای فرد ایجاد کنند. از جمله این مشکلات می توان به سرایت عفونت به استخوان فک و همچنین تحلیل رفتن لثه اشاره نمود.

علل دنتوفوبیا

علل مختلفی وجود دارند که موجب دنتوفوبیا می باشند. افرادی که از این اختلال رنج می برند، معمولا به محض ورود به دندانپزشکی دچار استرس شدید می گردند. از مهمترین علل آنمی توان به موارد زیر اشاره نمود.

• تجربیات دوران کودکی
  • بوی مواد دندانپزشکی
  • صدای ابزار و دستگاههای دندانپزشکی
  • نگرانی از ابتلا به بیماریهای مختلف
  • نگرانی از ایجاد مشکلات دیگری در دهان و دندان

راههای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

راهکارهای زیادی برای غلبه بر ترس دندانپزشکی وجود دارد از جمله این راهکارها می‌توان به مواردی که در زیر بیان شده اشاره نمود.

1. اگر شدت ترس فرد زیاد باشد حتما باید درمان شود.  برای این کار می‌توانید یک مشاوره سلامت روان داشته باشید.
  2. درانتخاب دندانپزشک دقت نمایید. پزشکی را انتخاب نمایید که تجربه ومهارت داشته باشد و بتواند درمان را با حداقل درد انجام دهد.
  3. حتما هنگامی که برای دندان پزشکی مراجعه نمایید، فوبیای خود را به دندانپزشک اطلاع دهید. اگر هنوز آماده شروع درمان نیستید، ازدندانپزشک بخواهید که مثلاً در جلسه اول فقط دهان و دندانتان را معاینه نماید تا بتوانید آرامش خود را به دست می آورید.
  4. بسیاری از درمان های دندانپزشکی تحت آرام بخش بیهوشی انجام میگردد. به همین جهت هیچ دردی را احساس نمی کنید.
  5. از دیگر راه هایی که می توانید برای خود آرامش به همراه ببرید. موسیقی خاصی را که برایتان آرام بخش است همراه خود بوده و با هندزفری در حین درمان به آن گوش دهید.
  6. از عصب کشی دندان نترسید. اول از همه اینکه هیچ دردی به خاطر بی حس کردن دندان احساس نمی کنید.  بعد از پایان کار واز رفتن بی حسی، به خاطر اینکه عصب های دندان موجود در ناحیه پالپ دندان برداشته شده، هیچ دردی را حس نمی کنید.
  7. اگر از بیماری های دیگر می ترسید این را بدانید که مراجعه به دندانپزشکی باعث ابتلا به ایدز و بیماری‌های واگیردار نمی‌گردد در دنیا به تعداد انگشتان دست این مورد وجود دارد. علاوه بر این اگر از اشعه مورد استفاده برای گرفتن رادیوگرافی می ترسید. این را بدانید که این اشعه بسیاراندک است  و به هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.
  8. عصب کشی یا درمان ریشه یک درمان عادی است و فقط سلامت دندان شما را ارتقا می دهد.
  9. فقط شما از دندانپزشکی نمیترسید. بسیاری ازانسانها در سرتاسر دنیا هستند که میترسند. چیزی حدود ۶ درصد مردان و هفت درصد زنان در سراسر دنیا دچار ترس از دندانپزشکی هستند.

درمانهای ترس از دندانپزشکی

درمان از طریق مواجهه با عامل ترس

برای رفع ترس های خفیف از مراجعه به دندانپزشکی به جای پرهیز از مراجعه با انجام آن درمان میگردند. درمان از طریق مواجهه خود نوعی روان درمانی است و موثرترین راهکار برای درمان ترس از دندانپزشکی می باشد. این درمان شامل مراجعه تدریجی به دندانپزشکی می باشد.

داروها

به طور کلی داروها به تنهایی نمی‌توانند این ترس را درمان کنند. انواع خاصی از داروهای ضد اضطراب می توانند علائم را کاهش دهند. برخی از دارونماها هم می‌توانند این کار را انجام دهند. مصرف داروها بیشتر اثر روانی دارد.

تمرین راه های آرام ماندن

از جمله کارهایی که می‌توان برای آرام ماندن تمرین نمایید برایتان ارائه می‌کنیم.

• از یک دوست یا کسی که در کنار او آرامش دارید، بخواهید در طول مراجعه با شما باشد.
  • نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید.
  • درباره مزایای درمان خود تحقیق نمایید. بدینگونه از ترس شما کم می گردد.
  • معمولاً زمان مراجعه خود را درزمانی انتخاب نمایید که مطب شلوغ نباشد. به عنوان مثال عصرها که زمان انتظار شما در مطب برای ملاقات با پزشک طولانی‌تر می باشد. اضطراب شما بیشتر می گردد.