از جمله فاکتورهای زیبایی برای افراد مختلف، داشتن لبخندی زیبا می‌باشد. بعنوان مثال اکثر هنرپیشه ها و افراد معروف دارای لبخندی جذاب به همراه دندانهایی یک دست و براق می‌باشند. به این نوع لبخند، لبخند هالیوودی می‌گویند. برای دستیابی به این لبخند می‌توان با استفاده از علم دندانپزشکی زیبایی مشکل را حل نمود. از جمله متد های این شاخه دندانپزشکی عبارتنداز: ارتودنسی دندانها، لمینت دندان، بلیچینگ و کامپوزیت دندان. یکی از سریعترین و پر طرفدارترین این متد ها کامپوزیت دندان می‌باشد.

دراین مقاله می‌خواهیم شما را با هر آنچه در مورد کامپوزیت دندان اعم از مزایا، معایب، مراحل نصب کامپوزیت و…آشنا کنیم. اگر قصد انجام کامپوزیت دندان را دارید این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. بنابراین تا پایان این مقاله ما را در سایت دکتر نقشینه همراهی بفرمایید.

همه چیز درباره کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان ها است که امروزه در دنیای دندانپزشکی زیبایی بسیار پر کاربرد است. کامپوزیت دندان به موادی خمیر مانند می‌گویند که پزشک با استفاده از آن دندان های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم می‌کند. بسیاری از مردم به علت قیمت پایین این روش، نسبت به روش های دیگر، کامپوزیت دندان را برای ترمیم دندان های خود انتخاب می‌کنند. اگر به دنبال انجام این روش زیبایی هستید، مشاوره با بهترین مرکز کامپوزیت در تهران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کاربرد کامپوزیت دندان

این درمان کاربرد های متنوعی دارد. اصلی ترین کاربرد آن ترمیم دندان و اصلاح عیوب ظاهری دندانها می‌باشد. از کامپوزیت دندان برای سفید کردن دندان های تغییر رنگ یافته، اصلاح شکل دندان ها، پرکردن فواصل بین دندان ها و بلند کردن طول دندان ها استفاده می‌شود. همچنین از کامپوزیت برای ترمیم و پرکردن پوسیدگی دندان نیز استفاده می‌شود.

  مزایا و معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان هم مانند سایر روش های درمانی مزایا و معایبی دارد. در ادامه مقاله به مزایا و معایب این روش دندانپزشکی می‌پردازیم.

مزایای کامپوزیت دندان

  • اغلب کامپوزیت ها همرنگ دندان هستند و به همین دلیل ظاهری کاملا طبیعی به دندان ها هدیه می‌دهند.
  • از بین بردن لکه ها و ایجاد دندان هایی سفید رنگ و در نهایت داشتن لبخندی زیبا
  • تنها به یک جلسه برای دریافت کامپوزیت نیاز است.
  • قیمت آن نسبت به سایر روش های دندانپزشکی زیبایی کمتر است.
  • به راحتی قابل ترمیم و تعویض می‌باشد.
  • قدرت پوشش دهی چندین مشکل دندانی را دارد.

معایب کامپوزت دندان

  • کامپوزیت ها به اندازه لمینت ها مقاوم و مستحکم نمی‌باشند.
  • ماندگاری کامپوزیت دندان کمتر از طول عمر لمینت دندان می‌باشد.
  • همچنین مقاومت کامپوزیت دندان در برابر لکه گیری کمتر از لمینت دندان می‌باشد.

کامپوزیت دندان مناسب چه کسانی است؟

دراین قسمت از مقاله به معرفی افرادی که گزینه مناسبی برای درمان کامپوزیت هستند پرداخته ایم.

  • افرادی که دارای دندان های نامنظم و نامرتب می‌باشند.
  • افرادی که دارای دندان های شکسته و پریده هستند.
  • افرادی که دارای دندان های کوچک و کوتاه می‌باشند.
  • افرادی که دارای دندان های روی هم رفته می‌باشند.
  • افرادی که دارای دندان های بسیار بلندی هستند.
  • افرادی که فاصله زیادی بین دندان های خود دارند.
  • افرادی که دارای دندان های تغییر رنگ یافته و زرد رنگ هستند. و نمی توان آن ها را با بلیچینگ سفید کرد.

کامپوزیت دندان مناسب چه کسانی است؟ 

 انواع کامپوزیت دندان

در بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران از انواع کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند شما استفاده می‌گردد. در این قسمت به مهمترین انواع کامپوزیت دندان می‌پردازیم:

  • کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این نوع کامپوزیت از اولین نمونه های مورد استفاده برای این منظور می‌باشد. به طور کلی این نوع کامپوزیت ظاهری خشن دارد و نمایی طبیعی به دندان نمی‌دهد. بنابراین مناسب برای دندان های جلویی نمی‌باشد. همچنین بعلت ظاهر خشن و قابلیت کمی که این نوع کامپوزیت دارد برای انجام پولیش دندان نیز مناسب نیست. بنابراین معمولا برای اصلاح طراحی لبخند از این ماده استفاده نمی‌گردد. همچنین این نوع کامپوزیت از ذرات بین 10 الی 50 میکرومتری تشکیل می‌شود. به دلیل درشت بودن این نوع کامپوزیت به ندرت از آن استفاده می‌شود.

  • کامپوزیت میکروفیل یا ریزدانه

از این نوع کامپوزیت بیشتر برای درمان ترمیم دندان های قدامی استفاده می‌شود. این نوع درمان درخشندگی و زیبایی خاصی به دندان ها می‌دهد. البته این کامپوزیتها در خارجی ترین لایه دندانها قرار داده می‌شوند. به عبارت دیگر این کامپوزیت ها تماسی با دندان های مقابل ندارند. این کامپوزیت ها فاقد هرگونه کاربرد برای دندانهای خلفی می‌باشند. زیرا دارای استحکام و مقاومت پایینی نسبت به کامپوزیت نانوفیل و میکروهیبرید می‌باشند.

این نوع کامپوزیت دارای ذرات کوچکتر از 100 نانومتر می‌باشند. به همین دلیل به آنها ریزدانه گفته می‌شود. از جمله معایب این نوع کامپوزیت می‌توان به این اشاره کرد که به میزان کمی برای پر کردن فضا های خالی بین دندان ها قابل استفاده می‌باشد. همچنین در صورت نداشتن مینای کافی دندان، دندانپزشک باید لایه کامپوزیت را روی عاج دندان نصب کند. در این صورت بهتر است از کامپوزیت میکروفیل قبلا استفاده نکرده باشد.

  • کامپوزیت میکروهیبرید

کاربرد این نوع کامپوزیت برای اصلاح حفرات دندانی می‌باشد. به عبارت دیگر بالاترین میزان کاربرد این درمان برای ترمیم دندانهای پوسیده و یا شکسته می‌باشد. می‌توان این گونه گفت که در دندانهایی که نیاز به درمان ریشه یا همان عصب کشی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این نوع درمان به صورت بیلداپ (روشی برای بازسازی تاج دندان که در اثر پوسیدگی دندان در طی درمان عصب کشی از بین رفته باشد.) مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع کامپوزیت ها دارای ذراتی بین 100 نانومتر تا 1 میکرومتر می‌باشند. در این ذرات بمنظور افزایش استقامت آنها از مواد حاوی فیلر استفاده می‌گردد. از جمله معایب این نوع کامپوزیت می‌توان به قابلیت فرم دهی کمتری که نسبت به بقیه انواع کامپوزیت دارد و همچنین مقاومت کمتری که در برابر تغییر رنگ دارد اشاره کرد.

  • کامپوزیت نانوفیل

کاربرد این نوع کامپوزیت مشابه با کامپوزیت میکروهیبرید می‌باشد. البته دوام و کیفیت به مراتب بالاتر این نوع کامپوزیت دست پزشکان را برای انواع درمانها باز می‌گذارد.این نوع کامپوزیت حاوی ذرات تا حدود 20 نانو متر می‌باشد. این ذرات به یکدیگر متصل می‌گردند . همین مسئله موجب استقامت بالا این نوع کامپوزیت در برابر سایش می‌گردد. استحکام بالای کامپوزیت نانوفیل باعث شده برای رفع هر مشکل زیبایی دندان بتوان از آن استفاده نمود. از جمله مشکلاتی که این نوع کامپوزیت برای رفع آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • رفع شکستگی دندان
  • رفع لب پریدگی دندان
  • بلند کردن دندان
  • پرکردن دندان
  • بستن فاصله میان دندان ها
  • سفید کردن دندان ها

ضمن اینکه در این روش به تراشیدن دندان نیز نیازی نیست. این کامپوزیتها برای ترمیم دندان های خلفی نیز مناسب می‌باشند. زیرا مقاومت بالایی در برابر فشار دارند. از نظر زیبایی هم کامپوزیت نانوفیل زیبایی بی نظیر و طبیعی دارد. بهترین کاربرد این کامپوزیت های نانوفیل، بستن فاصله بین دندان ها و ترمیم دندان های قدامی می‌باشد.

کامپوزیت ونیر چیست؟

یکی از بهترین انواع کامپوزیت دندان، کامپوزیت ونیر می‌باشد. این روکش های دندانی از جنس مواد سفید رنگی به نام رزین (مواد همرنگ دندان) هستند. مواد مورد استفاده در این نوع کامپوزیت قابل انعطاف هستند که متناسب با دندان ها در دهان بیمار قرار می‌گیرند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

این کامپوزیت ها بیشتر جنبه زيبايى دارند و در اصلاح طرح لبخند و اصلاح شكل دندان های بیمار در دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه در غرب تهران به كار مي‌روند. اين كامپوزيت ها دارای طيف های رنگی مختلفى هستند و با كامپوزيت هايى كه برای ترميم دندان ها به كار می‌روند تفاوت دارند.

درمان كامپوزيت ونیر هميشه براى زيبايى نيست! برای مثال به تشخيص دكتر نقشينه، ونير كامپوزيت به عنوان يک راهكار خوب براى محافظت از ريشه دندانى كه بيرون آمده است پیشنهاد می‌شود.

بهتر است بدانید که بهترین مزیتی که درمان ونیر کامپوزیت دندان نسبت به روش های دیگر در دندانپزشکی زیبایی دارد این است که دندان ها تراشیده نمی‌شوند، در نتیجه آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌شود. اما ممکن است در درمان ونیر کامپوزیت نیز در مواردی که پوسیدگی دندان جزیی  باشد و سایر موارد نیاز به تراش اندکی باشد. همچنین لازم به ذکر است جهت حفظ سلامت لثه ها در دراز مدت، ونیر کامپوزیت ها برای درمان بهم ریختگی های ساده دندانی نسبت به درمان های دیگر گزینه مناسبی می‌باشند.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

لازم به ذکر می‌باشد که در دوام و ماندگاری این روش درمان زیبایی عوامل بسیاری تاثیر گذار می‌باشند، از جمله ی این عوامل می‌توان مهارت و تجربه دندانپزشک زیبایی و مراقبت و نگهداری منظم و اصولی از دندان ها را نام برد. ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان تا حدود زیادی به خود فرد نیز بستگی دارد. با رعایت نکاتی و مراقبت هایی که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم می‌توان طول عمر آن ها را 5 تا 8 سال افزایش داد.

چگونه عمر کامپوزیت دندان را افزایش دهیم؟

بعد از انجام کامپوزیت دندان انجام یکسری مراقبت ها بسیار ضروری است و باعث افزایش طول عمر کامپوزیت دندان می‌شوند.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مواردی که نقش بسیار مهمی در ماندگاری کامپوزیت دندان دارد، رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد می‌باشد. استفاده از نخ دندان و روزانه حداقل دو بارمسواک زدن و شست و شوی دهان باعث بالارفتن دوام عمرکامپوزیت دندانها می‌گردد.

ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

  • استفاده از محافظ دندان

اگر مبتلا به دندان قروچه (ساییدن بیش از حد دندان ها به یک دیگر) بنا به هر دلیلی هستید. می‌توانید از محافظ های دندانی استفاده کنید. زیرا علاوه بر دندان ها به فک ها هم فشار زیادی وارد می‌شود.

  • غذا و نوشیدنی‌های مصرفی

برخی خوارکیها مانند خوراکیهای شیرین و یا اسیدی موجب بروز سایش شیمیایی مینای دندان می‌گردند. همین مسئله باعث شده که به افرادی که کامپوزیت انجام می‌دهند، توصیه شود از خوردن و نوشیدن این قبیل خوراکیها تا سر حد ممکن خودداری نمایند.

بعد از انجام کامپوزیت مواد غذایی سفت، چسبناک و جویدنی مانند آجیل، آدامس و… را در برنامه غذایی خود محدود کنید.

همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت، خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه را در برنامه غذایی خود کاهش دهید. و بالافاصله بعد از خوردن آنها دهان و دندان های خود را بشویید.

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی

هر شش ماه یکبار برای معاینه و بررسی دهان و دندان و البته کامپوزیت های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید. تا از سلامتی دندان ها و کامپوزیت خود اطمینان حاصل کنید.

  • خودداری از سیگار کشیدن

برای جلوگیری از تغییر رنگ و کاهش عمرکامپوزیت دندان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

چند فاکتوراساسی برای انتخاب رنگ کامپوزیت

عده ای تصور می‌کنند زیباترین رنگ دندان سفیدترین حالت آن می‌باشد. در صورتی که اگر سایر دندانها سفید نباشند، این حالت موجب عدم همسانی رنگ در بین دندانهای فرد می‌گردد. برای زیباتر شدن رنگ کامپوزیت یک سری فاکتورها باید رعایت گردد  که در این قسمت به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. توجه به رنگ سایر اجزای مهم مانند دندانهای کناری، پوست فرد، موی فرد و سفیدی رنگ چشم از مهمترین فاکتورها می‌باشند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

نصب کامپوزیت دندان نیاز به یک سری مراحل دارد. این مراحل عبارتنداز:

  1. مشاوره با متخصص دندانپزشک زیبایی

دندانپزشک قبل از اقدام به نصب کامپوزیت ابتدا وضعیت سلامت دندانهای بیمار را بررسی می‌نماید. در صورت وجود مشکل در لثه و یا مینای دندان ها دندانپزشک ابتدا به رفع آنها می‌پردازد و بعد از آن اقدام به نصب کامپوزیت می‌نماید. زیرا فردی که قصد نصب کامپوزیت را دارد، باید دارای لثه و مینای دندان سالمی باشد.

  1. در ابتدا سطح دندان کاملا با برس تمیز می‌شود.
  2. سپس کمی از مواد رزین کامپوزیت با رنگ مورد نظر شما به صورت امتحانی بر روی دندان قرار داده می‌‌شود تا شما رنگ را روی دندان هایتان ببینید و تایید کنید.
  3. سپس دندان خشک می‌‌شود و فرآیند درمان آغاز می‌‌شود.
  4. سپس توسط دندانپزشک مواد رزین کامپوزیتی فرم داده می‌شود و در صورت نیاز تراشیده می‌شوند. و به صورت يک لايه روى دندان را مى‌پوشانند.
  5. برای اینکه مواد کامپوزیت روی دندان سفت شوند نور لیزر بر روی آن تابانده می‌شود و سپس با چسبی مخصوص روی دندان چسبانده می‌شوند.
  6. در نهایت اضافات مواد برداشته می‌شود و به صورت کامل پالیش انجام می‌‌شود و بلندی ‌های مواد نیز گرفته می‌‌شود تا از لب پریدگی جلوگیری شود.

ضخامت کامپوزیت دندان باید چگونه باشد؟

خیلی از افراد زمان انجام درمان کامپوزیت نگران ضخامت روکش روی دندان ها هستند که با زیاد شدن ضخامت دندان ها حالت بیرون زدگی پیدا کنند. ظرافت کار در انجام کامپوزیت بسیار اهمیت دارد اگرچه اگر دندان کمی نامرتب و عقب تر از دیگر دندان ها باشد مجبور به ضخامت بیشتری برای کامپوزیت هستیم.

ویژگی های لبخندی زیبا و طبیعی

برای داشتن لبخندی زیبا و طبیعی دندان های جلویی باید به خوبی دیده شوند. در هر فرد باید 4 دندان قدامی جلو به طور کامل دیده شوند این یکی از ویژگی های لبخند زیبا است.

لثه ها باید در حد 1 الی 2 میلیمتر دیده شوند و اگر این مقدار بیشتر باشد باعث می‌شود لبخند زیبا نباشد.

هرچقدر عرض لبخند وسیعتر باشد جذابیت بیشتری دارد. وسیع  بودن لبخند از پهنای قوس فک بالا مشخص می‌شود. افرادی هستند که قوس دندانی فک بالای آنها تنگ است و دندان های عقب پشت دندان های جلویی پنهان می‌شوند که این جالب نیست.

داشتن دندان هایی مرتب و همچنین سفید رنگ در داشتن لبخندی زیبا بسیار مهم هستند.

با انجام روش کامپوزیت دندانی می‌توانید براحتی عیوب و مشکلات دندانی خود را برطرف کنید و لبخندی زیبا را به خود هدیه بدهید.

کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

هر روش درمانی در کنار مزایایی که دارد ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. در اینجا برخی از شایعترین عوارض کامپوزیت دندانی را برای شما بیان می‌نماییم.

  • افزایش حساسیت در دندانها(درصورت تراشیدن مینای دندان)
  • تغییر در اندازه و شکل دندانها
  • ایجاد تغییر در رنگ دندانها
  • کامپوزیت دندان ممکن است به تورم و التهاب لثه نیز منجر شود.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است دندان کامپوزیت شده دچار پوسیدگی شود. در این حالت احتمال نابودی و از دست رفتن دندان زیاد می‌باشد.

این درمان به مهارت بالایی نیاز دارد. کار کردن با مواد کامپوزیت دندان دشوار می‌باشد. و نیاز به تجربه و مهارت بالا دارد. اگر دندانپزشک معالج تجربه کافی نداشته باشد احتمالا درمان با شکست مواجه می‌گردد.

تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی دندان

این دو شیوه درمانی برای درمان و رفع مشکلات دندان یا به عبارت دیگر برای اصلاح طرح لبخند انجام می‌پذیرد. تفاوت این دو روش در شیوه انجام درمان می‌باشد. در ادامه به تفاوت های این دو روش درمانی می‌پردازیم.

لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد، در حالیکه کامپوزیت نیازی به تراش دادن مینای دندان ندارد.

لمینت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. درحالیکه کامپوزیت دندان در مطب و توسط دندانپزشک ساخته می‌شود.

متوسط طول درمان لمینت حداقل سه هفته می‌باشد. در حالیکه کامپوزیت دندان در یک‌ جلسه و در مطب انجام می‌پذیرد.

لمینت سرامیکی توسط چسب مخصوص به دندان چسبانده می‌شود.

لمینت سرامیکی مقاومت و طول عمربیشتری نسبت به انواع کامپوزیت ها دارد.

رنگ پذیری لمینت سرامیکی بسیار کمتر از کامپوزیت ها است.

همچنین تعویض و تعمیر کامپوزیت از لمینت آسانتر انجام می‌شود.

تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت

بلیچینگ روشی مناسب و سریع برای از بین بردن لکه ها ی ناشی از غذاها و نوشیدنی های مختلف می‌باشد. برای موارد تغییر رنگ دندان شدیدتر روش بلیچینگ به اندازه کافی مشکل را حل نمی‌کند. برای سفید کردن دندانها برای موارد وخیم، که بلیچینگ جواب نمی‌دهد باید از روش کامپوزیت استفاده نماییم. قرار دادن روکش کامپوزیت بر روی دندان نسبت به بلیچینگ کمی تهاجمی تر است.

علائم اصلی التهاب بعد از کامپوزیت دندان

از اصلی ترین علائم ایجاد التهاب بعد از کامپوزیت دندان باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد درد شدید در محل التهاب
  • ورم کردن و قرمزی لثه
  • حساس شدن دندان ها به سردی و گرمی
  • بوی بد دهان
  • پیشروی حاشیه ی لثه به روی دندان ها
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان

ترمیم دندان به روش کامپوزیت

روشهای مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد. هر کدام از این روش ها یک سری معایب و مزایایی دارند. یکی از بروزترین موارد ترمیم دندان با کمترین میزان مضرات گزارش شده کامپوزیت می‌باشد. گفته می‌شود که مناسب ترین پرشدگی برای پوسیدگی های کوچک، کامپوزیت دندان می‌باشد. برای پر کردن دندانهای انتهایی، از کامپوزیت استفاده نمی‌کنند، زیرا دندانهای انتهایی دهان تحت فشار بیشتری نسبت به دندانهای جلویی هستند. اما این در حالی است که برای دندانهای جلویی از کامپوزیت برای پر کردن استفاده می‌شود.

دندان پر شده با کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

دندان پرشده با کامپوزیت به اندازه ترمیم با آمالگام محکم نمی‌باشد. دوام این نوع ترمیم حداقل 5 سال می‌باشد. البته به نوع ماده مورد استفاده در ترمیم، جنس دندان، جایگاه دندان، کیفیت انجام درمان و تجربه و تبحر دندانپزشک نیز بستگی دارد و ممکن است حتی تا ده سال یا بیشتر هم دوام داشته باشد.

این موارد از جمله مهمترین عوامل ماندگاری مواد مختلف در درمان پرکردن دندان می باشند. به طور متوسط بر اساس آمارهای ارائه شده از سازمانهای بهداشت کشورهای مختلف می‌توان عمر درمانهای مختلف را به شرح ذیل اعلام نمود.

عمر پرکردن با آمالگام: 10 تا 15 سال

عمر پرکردن با مواد سفید: 5 تا 10 سال

عمر پرکردن با طلا:10 تا 15

در چه مواردی نباید از کامپوزیت استفاده کرد؟

در یک سری موارد بهتر است از سایر روش های دندانپزشکی به جای کامپوزیت استفاده نمود. این موارد عبارتنداز:

  • زیبایی کل دندانها

برای این کار می‌توان از کامپوزیت استفاده نمود. ولی برای گرفتن بهترین نتیجه در این حالت درمان لمینت دندان توصیه می‌گردد.

  • بستن فاصله بین بیش از ۳ دندان

برای رفع این مشکل به بهترین نحو درمانهای ارتودنسی و لمینت دندان توصیه می‌شوند.

  • دندان‌های ضعیف شده

برای درمان کامپوزیت دندان نیاز به ساختار کافی در دندان جهت نگهداری درمان وجود دارد. در صورتی که دندانی ساختار کافی نداشته باشد و یا به عبارت  دیگر ضعیف شده باشد، این درمان زیبایی برای این افراد توصیه نمی‌گردد.

  • ناهنجاریهای شدید دندانی

برای افرادی که ناهنجاریهای دهان و دندان آنها  بیش از حد می‌باشد، درمان ارتودنسی توصیه می‌شود.

  • دندان قروچه

برای افرادی که دندان قروچه دارند، کامپوزیت توصیه نمی‌شود. زیرا کامپوزیت ها براحتی شکسته می‌شوند. برای رفع این مشکل البته می‌توان از نایت گارد یا همان محافظ دندان یا محافظ شبانه استفاده کرد.

سوالات پرتکرار

در این قسمت از مقاله به چندین سوالات پرتکرار شما عزیزان می‌پردازیم.

آیا کامپوزیت دندان باعث عفونت لثه می‌شود؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است پس از کامپوزیت دندان ایجاد گردد، عفونت لثه می‌باشد. این مشکل به علت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ودندان ایجاد می‌گردد. این عفونت ها را سریعا باید درمان نمود زیرا در صورت عدم درمان این عفونت ممکن است مشکلات دیگری ایجاد شوند. یکی از این مشکلات از بین رفتن استحکام دندان می‌باشد.

آيا انجام كامپوزيت به دندانها آسيب مى‌رساند؟

هر مشکلی درمان مختص خود را نیاز دارد. در صورتی که درمان متناسب با مشکل انجام نپذیرد، مطمئنا آسیبهایی به آن بخش وارد می‌شود. بعنوان مثال برخی از نامرتبی های دندان نیاز به درمان ارتودنسی دارند. این دندانها را نمی‌توان با کامپوزیت و لمینت اصلاح نمود. در صورت استفاده از این درمانها ممکن است فرد دچار مشکل گردد.  مسئله دیگری که باید به آن در این زمینه اشاره نمود، کیفیت درمان می‌باشد. اگر کار درمان بی کیفیت انجام گردد، ممکن است به دندان ها آسیب وارد شود.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌گردد؟

پاسخ این سوال خیر می‌باشد. کامپوزیت ها موادی سرامیکی یا کامپوزیتی می‌باشند که با یک ماده مخصوص رزین به دندان می‌چسبند. که نه کامپوزیتها و نه رزینی که زیر آن قرار می‌گیرد و برای چسباندن کامپوزیت از آن استفاده می‌گردد، موجب پوسیدگی دندان نمی‌گردند. بنابراین می‌توان با اطمینان کامل گفت که کامپوزیتها باعث پوسیدگی دندان نمی‌شوند.

آیا کامپوزیت نیاز به تراشیدن مینا دندان دارد؟

به طور کلی درمان کامپوزیت دندان به گونه ای می‌باشد که نیازی به تراشیدن دندان ندارند. البته در برخی شرایط ممکن است به دلیل پوسیدگی جزیی و … در یک یا چند دندان نیاز به تراش محدودی داشته باشید. این امر برای افزایش زیبایی و راندمان درمان انجام می‌پذیرد.

آیا کامپوزیت باعث بدبویی دهان می‌شود؟

بدبو شدن دهان بعد از انجام کامپوزیت ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهد. در صورتی که درمان به صورت صحیح، دقیق و علمی انجام نگردد، باعث بدبویی دهان می‌شود. این مسئله همچنین ممکن است به علت پالیش نامناسب، عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، التهاب لثه و سایر موارد ایجاد شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با هر آنچه در مورد کامپوزیت دندان از جمله: مزایا، معایب، انواع و… شما را آگاه سازیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی از ما دارید در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید. از همراهی شما در این مقاله متشکریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *