ارتودنسی در غرب تهران

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که در ارتباط با درمان ناهنجاریهای فکین ودندانها یا مال اکلوژن، اکلوژن غیر نرمال می باشد. تقریبا 1 درصد اطفال دارای درجاتی از مال اکلوژن می باشند. که این اطفال ممکن است درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشند. در یک سری مطلب به بررسی اجمالی درمان ارتودنسی در غرب تهران می پردازیم.

ارتودنسی

ارتودنسی علاوه بر مزیتهای زیبایی که در اثر ردیف کردن دندانها برای فرد ایجاد می کند، نقش مهمی در جلوگیری از بیماریهای دندان ولثه دارند. درمان ارتودنسی معمولا در سنین پایین ودر زمانیکه بیشتر دندانهای دائمی رویش پیدا کرده اند انجام می شود. زیرا در این زمان عمل رشد به سرعت انجام شده ورشد استخوان بچه های کوچک که در سن رشد هستند، برای حرکت دندانها مطلوب است.

مشخصات اکلوژن نرمال

در یک اکلوژن نرمال دندان قوس منحنی منظمی را ایجاد کرده وتمام دندان به طور مناسب در جای خود قرار می گیرند .مزیو با کال محاسب مولر اول بالا در شیار باکال دندان مولر اول پایین قرار میگیرد.

کانین بالا بین کانین وپرمولر اول پایین قرار می گیرد. معمولا به دلیل پهنتر بودن دندانهای قدامی بالا از دندانهای قدامی فک پایین هر دندان در فک بالا باید با دندان مربوط به خود وقسمتی از دندان مجاور دیستالی در فک مقابل در ارتباط باشد. دندانهای قدامی بالا باید دندانهای قدامی فک پایین را بپوشاند.  دندانهای مولر اول جزء اولین دندانهای رویش یافته هستند. لذا شکل اکلوژن آینده را مشخص می کنند.

طبقه بندی اکلوژن

  • اپن بایت

    دراین نوع مال اکلوژن رابطه دو قوس با هم صحیح است. بنابراین ثنایاها ومولرها باهم رابطه درستی برقرار می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است، بقیه دندانها با هم رابطه درستی نداشته باشند. مثلا در فک حالت گرودیسک یا شلوغی open bite بایت باز و … وجود داشته باشد.

  • اورجت

     در این حالت قوس دندانی فک بالا جلوزده است وقوس دندانی فک پایین عقب تر قرار می گیرد. این وضعیت روی اکلوژن دندان مولر تاثیر گذاشته در نتیجه کاسپ مزیوباکال مولر بالا جلوتر از شیارها با کالی مولر پایین قرار می گیرد.

  • آندربایت

    در این حالت فک پایین جلوتر از فک بالا است واورجت کاهش یافته ودندانهای ثنایا ممکن است به صورت نوک به نوک قرار بگیرند.

  • اورجت معکوس

    گاهی اوقات ارتباط قوسهای دندانی به گونه ای است که ثنایاهای بالا کاملا درون ثنایاهای پایین قرار می گیرد به این حالت اورجت معکوس می گویند.

  • کراس بایت

     در یک اکلوژن نرمال نصف تاج دندانهای فک بالا در خارج قوس دندانی فک پایین قرار می گیرد. در مواردی که این حالت برعکس شود کراس بایت به وجود می آید. که کراس بایت ممکن است در یک دندان ویا در دندانهای خلفی یک طرف ویا همه دندانهای خلفی رخ دهد.

علل بروز مال اکلوژن

از رایجترین علل مال اکلوژن عبارتند از:

  • زود کشیدن دندان شیری
  • کوچک بودن قوس فکی نسبت به دندانها
  • اندازه یا شکل غیر معمول دندانها.

آماده سازی کست های درمان

به منظور بررسی وضعیت صحیح دندانها در هنگام طرح درمان وبعد از کامل شدن درمان به کار می روند. قالبها با آلژنیات وتری های مخصوص ارتودنسی گرفته می شود. قالبهای گرفته شده باید سریع ریخته شود. قالبها معمولا  با گچ سفید یا زرد، استون ریخته شده وبه کست تبدیل می شود. وقتی که گچ کاملا سفت شد، می توان قالب آن را جدا کرده وآنرا با دستگاههای تریمر برقی ترمیم کرد. کستها در حالیکه موم بایت بین دندانهای بالا وپایین کاملا منطبق شده است وبه صورت جفتی وبا دقت باید ترمیم شود.  برای انطباق موم روی مدل های گچی می توان آنرا با آب گرم نرم کرد. برای ترمیم کردن کستها باید آنها را در مقابل صفحه متحرک دستگاه ترمیم قرار داده واطراف آنرا گرد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *