پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی

بسیاری از بیماریهای عفونی به راحتی از طریق خون و مخاط جابجا می گردند. برخی از این بیماریها درمان دقیقی هم ندارند. بیماریهایی همچون انواع عفونتهای دهانی، انواع عفونتهای خونی، بیماریهای لثه، بیماریهای نقص اکتسابی ایمنی بدن همچون ایدز. یکی از مکانهایی که انتقال عفونت ممکن است براحتی منتقل گردد، دندانپزشکیها می باشد. بنابراین در این مکانها باید برای پیشگیری از انتقال عفونت موارد مهمی انجام پذیرد. برای آشنایی با این مسئله در یک سلسله مطلب از جنبه های مختلف پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی

به طور کلی مواردی که در مقدمه به آنها اشاره نمودیم می توان از سه دیدگاه مورد برررسی قرار دهیم.

• حفاظت شخصی
  • ضدعفونی واستریل کردن وسایل استفاده شده
  • ضد عفونی کردن محیط وتجهیزات دندانپزشکی

حفاظت شخصی

• واکسیناسیون هپاتیت B برای کارکنان دندانپزشکی

ممکن است قبل از واکسینه شدن، فردی با وسایل مشکوک آلوده به ویروس هپاتیت B زخمی شود. برای حداقل رساندن احتمال ابتلا به بیماری باید حداکثر تا 4 ساعت اقدام به تزریق واکسن نماید.

• استفاده از روپوش

هنگام کار در کلینیک یا در لابراتوار برای پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی حتما باید به از روپوش استفاده نمایید. هنگام خروج از اتاق کارروپوش را درآورده و در مکانهای مخصوص روپوش های کثیف قرار داده شود. این مکانها می تواند سبد های مخصوص باشد یا سطل. روپوش باید به محض آلوده شدن، ابتدا ضد عفونی وسپس شسته شود. البته این شست و شو شرایط خاص خود را دارد. روپوش ها باید جدا از بقیه لباس ها شسته شوند. بهتر است به مدت نیم ساعت در محلول هیپوکلریت سدیم قرار بگیرند.

• هیپوکلریت سدیم

هیپوکلریت سدیم به نام های آب ژاول یا وایتکس هم نامیده می شود. این ماده یک عفونی کننده بسیار قوی ودر عین حال فراوان می باشد. اگر هیپوکلریت سدیم در معرض نور، هوا یا حرارت قرار گیرد، خاصیت خود را از دست می دهد. بهمین دلیل این ماده باید در ظرف در بسته و تاریک نگهداری گردد. مقدار کمی از آن برای استفاده روزانه رقیق گردد. برای تهیه محلول مناسب باید یک پیمانه وایتکس با یک پیمانه آب مخلوط شود. علاوه بر آن بهتر است برای رقیق کردن آن از آب داغ استفاده نمود.

• استفاده از دستکش

هنگام کار ومعاینه بیمار لازم است از دستکش استفاده شود. یک سری نکات برای استفاده از دستکش برای پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی باید حتما در نظر گرفته شود. مهمترین این نکات عبارتند از:

• هرگاه احتمال تماس کارکنان دندانپزشکی با خون، بزاق ویا وسایلی که با خون وبزاق بیمار آلوده است باشد، باید از دستکش استفاده گردد.
    • پس از درآوردن دستکشها، دستها را باید شست واز دستکش های جدید برای موارد دیگراستفاده نمود.
    • اگر در دست خراش یا زخمی وجود داشته باشد، باید قبل از پوشیدن دستکش زخم را باچسب پوشاند.
    • اگر درحین کار دستکش پاره یا سوراخ گردد، باید سریعا دستکش درآورده شود. سپس دستها را شست و از دستکش جدید استفاده نمود.
  • استفاده از ماسک وعینک حفاظتی

به علت تراوش ترشحات خون وبزاق در زمان به کارگیری اسپری آب وتوربین، برای پیشگیری از انتقال عفونت در دندانپزشکی استفاده از ماسک وعینک حفاظتی برای دندانپزشک ودستیارش توصیه می شود. در این موارد بهتر است ماسک با هر مریض عوض شود. علاوه بر آن عینک محافظ یا شیلد محافظ در پایان کار هر بیمار با ماده ضد عفونی کننده تمیز شود.

پیشگیری بهتر از درمان

در صورت ابتلای یکی از کارکنان و پزشکان دندانپزشکیها،احتمال انتقال انواع بیماریهای عفونی به بیماران دیگر هم بسیار بالا می رود. بهمین دلیل این موارد پیشگیری نه تنها برای سلامت کارکنان مهم می باشد، بلکه برای سلامت بیماران و مراجعان به دندانپزشکی هم مهم  می باشد. بنابراین برای سلامت خود و دیگران حتما موارد بهداشتی را رعایت نمایید.