تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

برای ترمیم و زیبایی دندان، روش‌های مختلفی وجود دارد. دو روش محبوبی که همواره مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است لمینت و کامپوزیت دندان است. اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش آمده است این است که تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست و کدام یک روش بهتری است؟ درادامه مقاله به پاسخ این سوالات و همچنین مزایا و معایب هر یک از این روش ها می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

از لمینت دندان برای پوشاندن سطح دندان‌ها با استفاده از یک روکش دندانی (روکش پرسلن، سرامیکی و چینی) استفاده می‌شود. این روکش ها که بسیار نازک هستند به زیبایی و داشتن شکل طبیعی دندان‌ها کمک می‌کنند. در مقابل کامپوزیت‌ نوعی ماده ترمیمی می‌باشد که از ترکیبات رزینی مختلفی ساخته شده است. این قطعه نازک رزین کامپوزیت سپس به  دندان‌های طبیعی شما چسبانده می‌شود تا ناترازی را اصلاح کند، همچنین رنگ و شکل دندان‌های شما را نیز تغییر دهد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

یکی از تفاوت های اصلی لمینت و کامپوزیت دندان نوع روکشی است که در این دو روش بکار برده شده است.
روکش دندان
 یک پوسته نازک می‌باشد که از دو ماده مختلف لمینت و کامپوزیت ساخته شده است. که توسط دندانپزشک روی دندان ها قرار می‌گیرد. روکش های لمینت نسبت به کامپوزیت ها کمتر مستعد لکه شدن هستند در نتیجه دوام بیشتری دارند، بنابراین اگر به درستی از آنها مراقبت شود، تا ده سال نیز می‌توانند عمر ‌کنند. همچنین ظاهر این نوع روکش دندان بسیار طبیعی و زیبا است و معمولا از این نوع روکش برای طراحی لبخندی زیبا و جذاب استفاده می‌شود.

تقریباً هزینه روکش های لمینت دو برابر روکش های کامپوزیت است. اگرچه ممکن است روکش های کامپوزیت زودتر بشکنند و آسیب ببینند، اما به راحتی قابل بازسازی و ترمیم هستند. اما در مقابل، روکش های لمینت دوام بیشتری دارند اما قابل تعمیر نیستند. روکش های لمینت روندی غیر قابل برگشت دارند بنابراین در صورت شکستگی یا خرابی باید کاملا تعویض و جایگزین شوند.

روکش های کامپوزیت به دلیل رنگ پذیر بودن بالا در برابر مواد غذایی وآسیب دیدن و شکنندگی نسبتاً بالایی که دارند کمتر مورد انتخاب افراد قرار می‌گیرند. با این حال ولی همچنان طرفداران خود را دارد زیرا آماده شدن و نصب آن ها بر روی دندان بیمار زمان کمتری نسبت به لمینت می‎‌برد و بیمار می‌تواند در طی  یک جلسه لبخند زیبایی را بدست آورد.

تفاوت نصب روکش های لمینت و کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان معمولا در طی یک جلسه انجام می‌شود و حدودا نیاز به 5 ساعت برای هر یک از فک ها دارد. این در حالی است که لیمنت دندان نیاز به چندین جلسه دارد.

ابتدا دندانپزشک باید هر دو فک را به دقت معاینه کند و سپس فرآیند قالبگیری انجام می‌شود.  قالب‌ها به لابراتوار دندان‌پزشکی ارسال می‌شوند تا روکش ها ساخته شوند.

حال برای قرار دادن صحیح این روکش ها روی دندان های بیمار، لازم است لایه نازکی از مینای دندان تراشیده شود و یک سری تغییرات جزئی در شکل دندان ها ایجاد شود. هدف از این تغییرات این است که روکش ها به درستی روی دندان ها قرار بگیرند و ظاهری حجیم و غیر طبیعی روی دندان ها ایجاد نکنند.

 این روند تا حدودی دردناک است، به همین دلیل است که دندانپزشک معمولا از بی حسی موضعی برای نصب روکش دندان استفاده می‌کند. در کامپوزیت به نسبت لمینت سطح کمتری از روی دندان تراشیده می‌شود.

مزایا و معایب لمینت دندان

دانستن مزایا و معایب هر یک از این روش ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید. بنابراین در ابتدا به مزایا و معایب لمینت و سپس کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

  • اولین مزیت لمینت دندان این است که شکل طبیعی دندان‌ها و شفافیت آن را دارند.
  • به طور کلی لمینت ها مقاوم‌تر از کامپوزیت‌ها هستند. بنابراین دوام بیشتری نیز خواهند داشت.
  • در مقایسه با کرون (تاج)، لمینت نیاز به حذف کمتری از بافت دندان دارد.
  • مزیت دیگر لمینت این است که به دلیل مواد مصرفی از جمله پرسلن، به خوبی رنگ پذیرفته می‌شود و می‌تواند به راحتی به رنگ دندان‌های طبیعی مطابقت پیدا کند.

از جمله معایب لمینت دندان نیز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اصلی ترین ایراد انجام این روش این است که، لازم است که یک لایه نازک از سطح دندان حذف شود که باعث حساسیت دندان می‌شود.
  • در صورت خرابی یا نیاز به تعمیر، لمینیت‌ها معمولاً قابل تعمیر نیستند و نیاز به تعویض دارند.
  • داشتن هزینه بالا یکی از مواردی است که ممکن است برای بسیار از افراد مهم باشد.
  • نصب لمینت به زمان بیشتری نسبت به کامپوزیت نیاز دارد.

تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش باید با مشاوره دندانپزشک شما انجام شود. زیرا تنها یک متخصص است که می‌تواند به شما کمک کند تا یک تصمیم مناسب با توجه به نیازها و شرایط شما اتخاذ کند. بنابراین انتخاب بهترین متخصص لمینت تهران می‌تواند بسیار مهم باشد. در ادامه به مزایا و معایب دیگر روش دندانپزشکی زیبایی یعنی کامپوزیت دندان می‌پردازیم.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت از ماده رزینی ساخته شده است.
  • نیاز به تراشیدن کمتری از سطح دندان دارد.
  • نیاز به مراقت بیشتری نسبت به لمینت دارد. اما تعمیر و بازسازی آن راحت تر صورت می‌گیرد.
  • فرآیند انجام کامپوزیت دندان معمولاً سریعتر انجام می‌شود و هزینه مقرون به صرفه‌تری دارد.

همانطور که اشاره شد، هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. و افراد طبق نیاز و ترجیح خود یکی از این دو راانتخاب می‌نمایند. اما نباید فراموش کرد که انتخاب بهترین دندانپزشکی در تهران می‌تواند در راهنمایی و انتخاب هر چه بهتر به شما کمک نماید. یک متخصص دندانپزشک خوب و حاذق تمامی نیازهای مراجعه کننده خود را در نظر می‌گیرد و از بهترین مواد استفاده می‌نماید.

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت دندان؟

به طور کلی می‌توان گفت طول عمر مفید روش های زیبایی دندانپزشکی مانند لمینت و کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان زمان مشخصی برای طول عمر آنها تعیین نمود. عواملی همچون نحوه مراقبت و بهداشت دهان و دندان، عوامل تغذیه ای ( خودداری از جویدن و گاز گرفتن غذاهای سخت)، خودداری از فشار و ضربه، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، مواد استفاده و … می‌تواند در طول عمر انواع روکش‌های زیبایی تاثیر گذار باشد.

اما مهم ترین عاملی که بر روی طول عمر روکش دندان تاثیر گذار است مواد استفاده شده است. بسیار اهمیت دارد که دندانپزشک مورد نظرتان از با کیفیت ترین موارد استفاده نماید. بسیاری از افراد با توجه به قیمت پایین متخصص را انتخاب می‌کنند و کیفیت مواد استفاده شده را نادیده می‌گیرند. اما باید توجه داشت که کیفیت پایین در طولانی مدت هزینه بیشتری را خواهد داشت.

کامپوزیت‌ها معمولاً به مدت 5 تا 10 سال و لمینیت‌ها به مدت 10 تا 20 سال ممکن است مقاومت داشته باشند. اما این ارقام تقریبی هستند و بر اساس شرایط هر فرد ممکن است متغیر باشد. مهمترین نکته این است که مراقبت منظم، حفظ بهداشت دهان، و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی دوره‌ای تاثیر زیادی در افزایش عمر مفید مصنوعات دندانی دارد.

نحوه نگهداری از کامپوزیت دندانی چگونه است؟

ونیرهای کامپوزیت دندان یک روش زیبایی بسیار محبوب است که در دندانپزشکی انجام می شود. کامپوزیت ها به دلیل اینکه به نسبت لمینت ها شکننده تر و آسیب پذیرترند نیاز به مراقبت بیشتری دارند. نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است و باید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی، آنها را مانند دندان های اصلی خود در نظر بگیرید. در این قسمت از مقاله به برخی از نکاتی که در مورد نحوه نگهداری از ونیرهای کامپوزیت دندان است می‌پردازیم:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

اگرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد، اما به سختی لمینت نیست. و به همین دلیل، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرد. حداقل روزی دوبار مسواک بزنید همچنین بعد از خوردن مواد غذایی رنگ دارو نوشیدن قهوه و چای هم بلافاصله دهان خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید. همچنین می‌توانید برای نوشیدن از نی هم استفاده کنید. از مصرف مشروبات الکلی هم پرهیز کنید. همچنین از خوردن غذاهای سفت هم خودداری کنید.

از استفاده از مواد ساینده خشن مانند: خمیر دندان زغالی، خمیر دندان سفید کننده فرمول سیگاری و حتی مسواک زدن دندان ها با پودر بی کربوهیدرات، روی ونیرهای کامپوزیت خود اجتناب کنید. زیرا این مواد کامپوزیت را کاملاً از بین می‌برد. ذرات ناهموار موجود در این محصولات سطح روکش کامپوزیت را خراش داده و باعث می‌شوند لکه سریعتر جمع شود و ظاهر براق خود را از دست بدهد.

از خمیر دندان معمولی یا خمیر دندان سفیدکننده روزانه برای روال بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید.

  • خودداری از کشیدن سیگار

لکه های نیکوتینی نیز خیلی سریع روی ونیرهای کامپوزیت دندان ایجاد می‌شوند. بنابراین بهتر است از کشیدن سیگار خودداری کنید.  برای افراد سیگاری، روکش‌های دندان چینی لمینت گزینه بهتری هستند زیرا در برابر لکه مقاوم‌تر می‌باشند.

  • محافظت در برابر دندان قروچه

ونیرهای کامپوزیت دندان عالی به نظر می رسند اما به اندازه مینای طبیعی خود قوی نیستند. اگر دندان قروچه دارید یا فک خود را فشار می‌دهید، از آتل محافظ در شب (یا در روز) استفاده کنید.

  • مراجعه منظم به دندانپزشکی

مراجعه منظم هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک و متخصص بهداشت گام مهمی برای حفظ سلامت دهان است. در بازدید منظم خود، روکش های کامپوزیت دندان خود را صیقل دهید تا لکه ها را از بین برده و سطح براق آن ها را بازیابی کنید. تا در مقابل جمع شدن لکه ها ظاهری زیبا و مقاوم تر داشته باشید.

تاثیر سن بیمار در انتخاب لیمینت یا کامپوزیت

سن بیمار تاثیری در انتخاب لمینت و یا کامپوزیت ندارد. اما در نوجوانان بدلیل اینکه ممکن است رشد دندان ها و فک تا سن 18 سالگی ادامه داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود از لمینت برای زیبایی و سفید کردن دندان ها استفاده نشود زیرا در این روش مینای دندان تراشیده می‌شود و ممکن است در رشد دندان ها اختلال ایجاد شود و حتی ممکن است لمینت هم با شکست مواجه شود. به این نکته هم باید توجه کرد که لمینت روشی قابل بازسازی و ترمیم نمی‌باشد. در نتیجه برای سنین زیر 18 کامپوزیت انتخاب بهتری می‌باشد.

نتیجه گیری

کامپوزیت و لمینت دو روش دندانپزشکی برای دستیابی به عملکرد زیبایی و سلامت دندان‌هاست. با توجه به مزایا و معایب این دو تکنیک، انتخاب بهینه بر اساس نیازهای هر فرد و موارد خاص دندانی مطرح می‌شود. به همین دلیل، انجام مشاوره با دندانپزشک به‌عنوان یک قدم مهم در جهت تصمیمات بهتر و سازگار با شرایط فردی است. اگر به فکر تهیه لمینت ویا کامپوزیت دندانی هستید یا با این شماره 22065800-021 تماس بگیرید یا در قسمت کامنت ها برایمان پیغام بگذارید. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاس گزاریم.  

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *