بارداری و سلامت دهان و دندان

همانطور که می دانید مراقبت از دهان و دندان یکی از اصل های مهم سلامتی است که باید همیشه مورد توجه قرار بگیرید. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌ توان علاوه بر بیماری و مشکلات دهان و دندان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های عمومی نیز جلوگیری کرد. بهتر است بدانید مراقبت از دهان و دندان در بارداری به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی صورت گرفته، میزان دندان درد در بارداری، پوسیدگی دندان، خونریزی و التهاب لثه افزایش می یابد.

بهداشت دهان و دندان در بارداری مادران

براساس یکی از باورهای رایج، بانوان ایرانی به سلامت خودشان زیاد اهمیت نمی دهند و همیشه وقتی به فکر مراقبت و مواظبت از خودشان می افتند که تقریباً کار از کار گذشته و برای جبران آنچه از دست داده اند، راه چاره ای وجود ندارند. مثلاً آنقدر به دندانپزشک مراجعه نمی کنند تا سرانجام بعد از تحمل درد و هزینه زیاد فقط می توانند به جای مرواریدهای گرانبها و طبیعی داخل دهانشان از پروتز دندان مصنوعی استفاده کنند.
شاید علت این امر آن باشد که بعضی وقتها هر چه برسرشان می آید را امری طبیعی تلقی می کنند. به عنوان مثال، خیلی راحت می پذیرند که هر خانم بارداری باید دندانهایش خراب شود، چون جنین از کلسیم بدن مادر استفاده می کند، بنابراین بارداری مساوی است با خراب شدن دندانهای مادر. در حالی که علم پزشکی امروز این اعتقاد را نمی پذیرد و معتقد است؛ برای سلامت دهان و دندان مادر و جنین، مشاوره دندانپزشکی و مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری ضروری است.

درمان دندانپزشکی در دوران بارداری

به طور کلی درمانهایی را که در دوره های مختلف بارداری می توان انجام داد، در چند مرحله خلاصه می شود:

• سه ماهه اول

در سه ماهه اول، توصیه می شود معاینه دندانها و جرمگیری و تمیز کردن دندانها حتماً انجام شود. باید به مادران باردار آموزش داد تا در طول بارداری از بهداشت دهان و دندان خود غافل نشوند و چنانچه با مواردی رو به رو شدند که نیاز به درمان دارند در حد امکان آن را به سه ماهه دوم موکول کنند. در سه ماهه اول هدف اصلی کاهش حجم میکروبی در دهان مادر و در نتیجه جلوگیری از بروز مشکلات لثه ای است.

• سه ماهه دوم

در سه ماهه دوم، اکثر کارهای دندانپزشکی بلامانع است و ترمیم دندانهای پوسیده، درمان ریشه و حتی کشیدن دندان ممکن می باشد. در سه ماهه دوم نیز جرمگیری دندانها که باعث کاهش حجم میکروبی در داخل دهان می شود، توصیه می شود. اساساً در دوران بارداری هر سه ماه یک بار جرمگیری دندانها ضروری است.

• سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم، با توجه به اینکه میزان هورمونها در این دوره به بالاترین حد خود رسیده است، بنابراین میزان خونریزی و حجم لثه بیشتر از هر زمانی مشاهده می شود و گاهی اوقات افزایش لقی دندانها به خصوص در ماه هشتم مشاهده می شود. به همین دلیل غیر از درمانهای اورژانسی و جرمگیری، حتی الامکان موارد دیگر باید به بعد از وضع حمل موکول شود.

بارداری مسبب خرابی دندانهای مادران

حاملگی در خانمها همواره با یک سری تغییرهای آشکار و پنهان توأم است و این تغییر و تحول در محیط دهان ممکن است زیاد بارز نباشد، در نتیجه بسیاری از خانمهای باردار هم از آن آگاه نمی شوند.  متأسفانه بعضی از مادران به خاطر نصایح نادرست از مراقبتهای دندانپزشکی غافل می شوند و موقعی به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند که از شدت درد بی تاب شده. یا مجبورند صدمه های سنگینی را به جهت پوسیدگی دندانها، عفونت ریشه و نظایر آن تحمل کنند. در حالی که مراقبتهای دندانپزشکی باید قبل از بارداری انجام شود تا از عوارض مختلف و بروز مشکلات دهان و دندان برای مادر و کودک جلوگیری شود.

بانوی باردار برای هر بار حاملگی باید یک دندانش را از دست بدهد

در نتیجه نظراتی مثل اینکه زن باردار برای هر بار حاملگی باید یک دندانش را از دست بدهد، چون جنین کلسیم مورد نیاز خود را مستقیماً از دندانهای مادر تأمین می کند، صحت ندارد و اگر مراقبتهای دهان و دندان در حین حاملگی به درستی اجرا شود هیچ دندانی از مادر کم نخواهد شد، پس اساساً مشاوره قبل از حاملگی با دندانپزشک نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان جنین و مادر خواهد داشت.