رادیوگرافی

یکی از برترین و ساده ترین راههای تشخیص انواع مشکلات دهانی و دندانی در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران عبارت است از رادیوگرافی. رادیوگرافی دارای انواع مختلفی می باشد. رادیوگرافی های پری اپیکال، بایت وینگ و انواع مختلف دیگر که در مطالب دیگر به توضیح آنها می پردازیم. در این مطلب به بررسی یک سری نکات ساده ولی مهم در باره رادیوگرافی در دندانپزشکی از دیدگاه دندانپزشک خوب در تهران در کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر نقیشینه می پردازیم.

حالت تهوع در حین رادیوگرافی

هنگامی که فیلم به داخل دهان برده می شود، باید سعی شود که فیلم به مخاط دهان زیاد کشیده نشود. یک مرتبه در جای خود قرار گیرد. در غیر این صورت در برخی بیماران حالت تهوع ایجاد می کند. در اینگونه بیماران به منظور بر طرف کردن حالت تهوع چند دقیقه به بیمار استراحت داده می شود وسپس فیلم در دهان قرار می گیرد. در صورت برطرف نشدن حالت تهوع چند دقیقه به بیمار استراحت داده می شود وسپس فیلم در دهان قرار می گیرد. در صورت برطرف شدن حالت تهوع می توان مقدار کمی نمک در داخل دهان بپاشیم یا ذهن بیمار را متوجه به موضوع دیگری کنیم.

فیلم نگهدار

برای نگهداشتن فیلم در دهان وثابت بودن فیلم ساده ترین راه استفاده از انگشت مریض است. در فک بالا از انگشت شست وفک پایین از انگشت نشانه استفاده می شود. برای رادیو گرافی دندانهای سمت راست از دست چپ وبرای دندانهای سمت چپ از دست راست استفاده می کنیم. برای اینکه انگشت بیمار کنترل بیشتری روی فیلم داشته باشد، بهتر است که آرنج بیمار تا شانه بالا آورده شود.

بایت بلاک

بایت بلاک وسیله ای که دارای شیار است و فیلم داخل شیار قرار می گیرد. دارای قسمت دیگری است به نام دسته بایت بلاک که توسط بیمار گاز گرفته می شود. هنگام استفاده از فیلم نگهدار به علت موازی قرار گرفتن زاویه عمودی چند درجه کمتر تنظیم می شود.

آبسلانک

یک فیلم نگهدار دیگر آبسلانک می باشد. میتوان فیلم را به انتهای آن چسباند وانتهای دیگر را با دست نگه داشت. در واقع آبسلانک همان چوب معاینه دندانپزشکی می باشد. این قطعه دارای انواع مختلفی همچون چوبی، پلاستیکی، استریل، نوری و کودکان می باشد.

تنظیم تیوب اشعه

در فک بالا خط آلاتراگوس نشان دهنده محل ورود اشعه برای نواحی مختلف فک بالا است. در فک پایین خطی داریم به موازات لبه تحتانی فک پایین که با فاصله یکی دو سانتی متر از این لبه قرار دارد. نقاط ورود اشعه برای فک پایین روی خطی است که به موازات لبه تحتانی فک پایین با فاصله چند یکی دوسانتی متری می باشد.

اگر در پلان عمودی سر لوله مولد اشعه نسبت به افق پایین تر باشد. زاویه عمودی مثبت واگر سر لوله به طرف بالا باشد زاویه عمودی منفی می باشد. در فک بالا زاویه عمودی مثبت ودر فک پایین زاویه عمودی منفی است.

خط آلاتراگوس

خط افقی و فرضی که از سوراخ گوش به نقطه ای در زیر بینی متصل می شود. این خط به نام خط آلاتراگوس شناخته می شود. اهمیت آن در تنظیم تیوب اشعه برای تهیه رادیوگرافی دندانپزشکی و همچنین درمانهای فک بسیار قابل توجه می باشد.

تنظیم تیوب اشعه

  • سانترال

     در فک بالای نقطه واشعه در ناحیه میدلاین واز زیر سپتوم بینی عبور می کند . در فک پایین تقاطع خط میدلاین  با خطی افقی وخطی به موازات لبه تحتانی فک پایین محل ورود اشعه برای دندانهای ناحیه سانترال است. این محل معمولا در گودی چانه است.

  • کانین

     در فک پایین خطی از پره بینی پایین می آوریم تا با خطی افقی تلاقی کند. در فک بالا نقطه ورود اشعه روی خط آلاتراگوس کناره پره بینی است.

  • پره مولرها

    در فک پایین نقطه ورود اشعه برخورد خطی است که از مردمک چشم پایین می آید وبا خطی افقی تلاقی می کند ودر فک بالا نقطه ورود اشعه تلاقی  خط مردمک چشم با خط آلاتراگوس است.

  • مولرها

    در این ناحیه یک سانتی متر عقب تر از گوشه چشم را برخط افقی عمود کرده ومحل تلاقی  را نقطه ورود اشعه می نامیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *