ارتباط بین آپنه خواب و دندان قروچه

سالانه حدود 40 میلیون نفر طبق تحقیقات در آمریکا ،  از اختلالات خواب مزمن رنج می برند. یکی از اختلالات خواب رایج در میان تقریباً 31 درصد از جمعیت، دندان قروچه است. چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند که دندان قروچه اغلب به دلیل آپنه خواب تشخیص داده نشده ایجاد می شود. آپنه خواب وضعیتی است که در آن ماهیچه های گلو مجاری تنفسی و مجاری بینی را مسدود می کنند و باعث می شود که شما برای مدتی در طول شب تنفس را متوقف کنید.

به گفته بنیاد ملی خواب، «نزدیک به هر چهار فرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب، یک نفر در شب دندان قروچه می کند و مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند».

آپنه خواب و دندان قروچه

علائم شایع آپنه خواب

علائم شایع آپنه خواب و دندان قروچه در بزرگسالان

اگر اغلب با سردرد، گوش درد، خستگی، سفت شدن عضلات فک یا دندان های حساس از خواب بیدار می شوید، به احتمال زیاد شب ها دندان قروچه می کنید. دندان قروچه همچنین می تواند در دندان های فرسوده و تغییر در شکل دندان ها ظاهر شود.

از سوی دیگر، تشخیص آپنه خواب کمی سخت تر است. برخی از علائم رایج آپنه خواب عبارتند از:

• خروپف با صدای بلند
  • احساس خستگی حتی پس از یک خواب کامل شبانه و خواب آلودگی بیش از حد در روز (هیپر بی خوابی)
  • مشکل در خواب ماندن (بی خوابی)
  • بیدار شدن با دهان خشک، گلودرد یا سردرد
  • گاهی اوقات بیدار شدن با نفس نفس زدن یا تنگی نفس
  • مشکلات توجه، تمرکز و حافظه
  • تحریک پذیری شدید و نوسانات خلقی

درمان دندان قروچه با دکتر نقشینه

علائم شایع آپنه خواب و دندان قروچه در کودکان

کودکان همچنین علائم آپنه خواب و دندان قروچه را تجربه می کنند. جالب توجه است که بسیاری از این علائم مشابه علائم ADHD هستند، مانند مشکل در یادگیری، تمرکز ضعیف و عملکرد ضعیف در مدرسه. برخی از علائم دیگر که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

• خرناس
  • خواب‌آلودگی مفرط در طول روز
  • تنفس شدید دهان، چه در حالت بیداری و چه در خواب
  • مکث های مکرر در تنفس در هنگام خواب
  • شب ادراری

خطرات آپنه خواب مداوم و دندان قروچه آپنه خواب در صورت درمان نشدن می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی جدی از جمله دیابت نوع 2، رفلاکس اسید، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، مشکلات سلامت روان، از دست دادن حافظه و افزایش خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود.

جدا از علائم فک دردناک و خسته، سردرد و دندان‌های حساس، دندان قروچه در شب می‌تواند باعث شکستن، لق شدن یا فرسودگی دندان‌ها، مینای دندان، روکش‌ها و پرکردگی‌ها شود.

خبر خوب این است که چندین راه حل وجود دارد که می توانید برای کمک به درمان آپنه خواب و دندان قروچه و در نتیجه بهبود کیفیت خواب خود استفاده کنید. یکی از راه حل هایی که توسط دندانپزشک ارائه می شود استفاده از نایت گارد است.