یکی از شایع ترین دردها در بین بشر دندان درد می باشد. دندان درد بنابه دلایل مختلف انجام می پذیرد. برای درمان هر نوع دندان درد یک درمان وجود دارد . یکی از این راهها درمان عصب کشی می باشد. برخی مواقع ممکن است دندان عصب کشی شده، مجددا دچار مشکل گردد. این درمان احتمالا نیاز به عصب کشی مجدد یا درمان ریشه مجدد دارد. اما این درمان چیست و به چه کاری می آید.

عصب کشی مجدد یا درمان مجدد ریشه

اندو مجدد و یا درمان مجدد ریشه دندان روشی برای اصلاح عصب کشی اولیه است. اندو دندان ممکن است بنا به دلایل مختلفی دچار مشکل گردد. بنابراین دندان پزشک تشخیص می دهد که دندان برای ماندگاری نیاز به درمان عصب کشی مجدد دارد. این را بدانید که  درمان ریشه مجدد نسبت به  اندو اولیه پیچیده تر است. این درمان نیاز به تکنیک ها و وسایل درمانی خاص دارد. عصب کشی اولیه توسط یک دندانپزشک عمومی هم انجام می گیرد. درمان ریشه مجدد فقط توسط متخصص عصب کشی یا اندودنتیست قابل انجام است.

مراحل درمان مجدد ريشه

• پس از برداشتن پوسيدگی و ترميمهای قبلی، مسيری جهت ورود به فضای داخل دندان ايجاد ميگردد.
  • تمام مواد پر شده قبلی در كانالها را توسط وسائل باريك سوزن مانندی بنام فايل خارج می گردد.
  • پس از نفوذ تا انتهای كانال در صورت امكان سراسر ريشه تميز و پاكيزه میكنيم. این کارتوسط فایل از سايز كوچك به بزرگ انجام می پذیرد.
  • با مواد مخصوصی كانال دندان تميز و پاكيزه شده، پر و مسدود می‌گردد.
  • مسدود کردن کانالها برای جلوگیری از ورود ميكروبها به اين فضا انجام می شود.
  • در تمام مراحل فوق ، طول وسايل بكار برده شده تا انتهای كانال، توسط راديوگرافی و وسايل ديجيتالی كنترل می گردد.
  • در نهايت تاج دندان، پانسمان می شود.

دلایل شکست درمان عصب کشی اولیه

• رخ دادن خطاهایی توسط دندانپزشک معالج حین درمان اولیه ریشه.
  • وجود کانال های باریک و یا انحناداری که در درمان اولیه درمان نشده اند.
  • پیچیدگی آناتومی کانال که باعث شده در درمان اولیه قسمتی از کانال درمان نشده باشد.
  • در حالت پانسمان باقی ماندن دندان برای مدت طولانی.
  • ترمیم نامناسبی که باعث نشت بزاق به داخل کانال ریشه شده است.
  • ممکن است در فرآیند اولیه عصب کشی، آناتومی پیچیده کانال ریشه دندان شناسایی نشده باشد. تعداد کانالهای هر دندان عدد ثابتی نیست.
  • یکی از شایعترین علل شکست درمان ریشه دندان، وجود کانال اضافه است.
  • پوسیدگی جدیدی که در دندان ایجاد شده است و باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه شده است.
  • دندان دچار شکستگی شده است.

در چنین مواردی دندانپزشک متخصص درمان ریشه با انجام درمان مجدد ریشه، مشکلات را برطرف می کند.

راه حل جایگزین در صورت شکست درمان مجدد

جراحی پری اپیکال یکی از راههایی است که برای نجات دندان استفاده می گردد. جراحی پری اپیکال و عصب کشی مجدد دو راه برای حفظ دندان می باشند. در هر د این درمانها ریسک عدم موفقیت درمان هم وجود دارد. این مسئله که کدام درمان انجام پذیرد بر عهده اندودنتیست می باشد. اگر این دو درمان نتیجه مناسب را ندهند، متاسفانه در حال حاضر فقط کشیدن دندان توصیه می گردد.

دندانی كه به درمان مجدد ريشه نياز دارد، دردی احساس می كند؟

به طور کلی دندانی که نیازبه درمان مجدد ریشه دارد، یکبار از قبل عصب کشی شده است. این امر به این معنی است که اعصاب دندان از قبل خارج گردیده است و دردی احساس نمی گردد. اگرمدتی بعد از عصب کشی احساس درد داشته باشید ممکن است بنا به دلایل مختلف دیگری باشد. بعنوان مثال ممکن است بعلت نفوذ عفونت به استخوان فک و بافتهای اطراف دندان در آن منطقه درد احساس گردد. بهترين راه پيشگيری از چنين وضعيتی كنترل های دوره ای با راديوگرافی توسط دندانپزشك می باشد.