بیماری دهانی موکوسل چیست

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

بیماری دهانی موکوسل تورم پر از مایع در لب یا داخل دهان است که می ‌تواند هم دردناک باشد و هم باعث نازیبایی چهره شما شود. البته گفتنی است که بیماری موکوسل قاعدتا دردی ندارد و معمولا پس از یک آسیب کوچک مانند بریدگی یا شکاف بر روی این ناحیه از دهان به وجود می آیند. موکوسل ها به طور معمول نیازی به درمان ندارند و ممکن است خودشان از بین بروند اما اگر شخصی دارای موکوسل خیلی بزرگی است و یا مرتب بروز می کند، دندانپزشک بدون هیچ خطری، می تواند آن را خارج کند

بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران

دلایل به وجود آمدن بیماری دهانی موکوسل عبارت اند از :

• حساسیت و آلرژی
  • پارگی یک غده بزاقی
  • آسیب دندان‌ های مجاور
  • سوراخ کردن لب برای زیبایی

نشانه های بیماری دهانی موکوسل :

• تغییر رنگ ناحیه به رنگ بنفش
  • زخم هایی به شکل دایره ای
  • تورم شدید

چگونه می توانیم از ایجاد بیماری دهانی موکوسل جلوگیری کنیم :

• رعایت بهداشت دهان و دندان مهم است :

رعایت بهداشت فردی به خصوص در دهان و دندان، می ‌تواند از ابتلا به بیماری‌ های دهانی همانند موکوسل جلوگیری کند. با رعایت نکاتی مانند استفاده از دهانشویه پس از هر وعده غذایی و مسواک زدن و در صورت امکان با استفاده از نخ دندان به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید

• استفاده از خمیر دندان و نخ دندان بهداشتی :

به یاد داشته باشید که استفاده از خمیر دندان غیر استاندارد و یا غیر متناسب با دهان نه فقط بهداشت دهان و دندان شما را حفظ نمی ‌کند بلکه باعث ایجاد بیماری دهانی موکوسل نیز می ‌شود. از مهم ترین موارد در خرید خمیر دندان توجه به آرم استاندارد و تاییدیه ‌های لازم است

• هنگام استرس لب های خود را فشار ندهید :

همانطور که می دانید اکثرا افراد به هنگام استرس یا طبق عادت، مداوم در حال گزیدن یا مکیدن لب‌ های خود هستند. برای جلوگیری از موکوسل این کار را ترک کنید. و به یاد داشته باشید که گزیدن لب یکی از شایع ترین علت بیماری دهانی موکوسل است