کامپوزیت یک شیوه فوری و سریع برای درمان ایرادهای ظاهری دندانها می باشد. طول عمر کامپوزیتها به طور متوسط 4تا 5 سال می باشد. البته نمیتوان یک عدد دقیق برای طول عمرکامپوزیتها بیان نمود. بنابراین بعد از این مدت احتمال افتادن، لق شدن یا آسیب دیدن آن یک احتمالی طبیعی می باشد. بنابراین بعد از ایجاد این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید و با مشورت او تصمیم برای تعویض و یا ترمیم آن اقدام نمایید.

طول عمر کامپوزیتها به عوامل مختلفی بستگی دارد و این عدد به نوع کامپوزیت، میزان فشار برآن، نحوه رعایت بهداشت دهان ودندان توسط بیمار و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد. اگر شما قبلا برای این درمان اقدام نموده اید و یا تصمیم دارید که این درمان را در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران انجام دهید، آشنایی با این عوامل می تواند در طولانی تر شدن عمر مفید کامپوزیت ونیرهایتان تاثیر بسزایی داشته باشد. امیدواریم این مقاله به کمک شما بیاید.

دلایل افتادن کامپوزیت دندان

پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر

یکی از مهمترین دلایل افتادن کامپوزیت ونیر مدتی بعد از درمان کامپوزیت دندان میتوان به پوسیدگی دندان زیرین کامپوزیت اشاره نمود. وقتی که دندان زیر کامپوزیت بپوسد، مینای دندان ضعیف می گردد. و درنتیجه ارتباطی که بین کامپوزیت و دندان وجود دارد سست می گردد. با سست شدن این ارتباط کامپوزیت لق می زند و حتی کنده می شود. در این شرایط حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید، تا پس از معاینه شما اقدامات لازم را برای رفع این مشکل انجام دهد. اگر پوسیدگی دندان زیاد باشد و نیاز به عصب کشی داشته باشید حتما باید کامپوزیت تعویض گردد.

کیفیت نامرغوب رزین کامپوزیت

یکی دیگر از مهم ترین دلایل افتادن کامپوزیت مدتی بعد از درمان، می توان به این موضوع اشاره نمود. که احتمالا از رزین نامرغوب برای چسباندن کامپوزیتها استفاده شده است. بهمین خاطر به شما توصیه می شود در صورت بروز همچین مشکلی برای اطمینان از کیفیت رزین به کار رفته در  درمانتان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مهارت دندانپزشک در حین نصب

علاوه بر کیفیت مواد مرغوب تجربه، مهارت و دانش دندانپزشک در حین درمان هم بی نهایت مهم می باشد. قالب گیری، فرم دهی، چسباندن اصولی کامپوزیتها به مینای دندان نقش بسزایی در طول عمر کامپوزیت ونیر ها دارد.

عفونت لثه

عفونت لثه موجب التهاب لثه می گردد. در نتیجه به کامپوزیتها فشار می آورد. ودرنهایت موجب کنده شدن کامپوزیتها از روی دندان می گردند. عفونت لثه به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استعمال دخانیات و تجمع باکتریها اطراف کامپوزیتها ایجاد می گردد. بنابراین علاوه بر رعایت بهداشت دهان، در صورت ابتلا به عفونت سریعا اقدام به درمان آن نمایید.

میران فشار بیش از حد به کامپوزیت دندان

در حالتهای مختلف فشار های متفاوتی به دندان ها می آید. به عنوان مثال در حین فعالیتهای ورزشی سنگین، خوردن و جویدن چیزهای سخت، دندان قروچه و یا حتی براثرتصادف  فشار های متفاوتی به دندانها می آید. در این حالت دندانپزشک آنها را ترمیم کرده و به شما محافظ دندان را توصیه می کند.

اینها برخی از مهم ترین دلایل افتادن کامپوزیتها از روی دندان بود بنابراین به شما توصیه میکنیم که در صورتیکه که می خواهید این درمان را انجام دهید یا داده اید. در ابتدا بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید. و در نهایت حتما مطمئن ترین پزشکان را انتخاب نمایید.