علل پوسیدگی دندان های کودکان چیست

(متخصص دندانپزشکی اطفال)

بهتر است بدانید که دندان های کودکان نیز مانند دندان های بزرگسالان دچار بیماری پوسیدگی دندان می شود. اما نکته قابل توجه این است که علت های پوسیدگی دندان های کودکان ممکن است با دندان بزرگسالان متفاوت باشد. بسیاری از والدین با این که دندان های کودکشان را مرتب مسواک می زنند باز هم با بیماری پوسیدگی دندان موجه می شوند درواقع بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که عوامل متعددی بر شروع و پیشرفت این بیماری تاثیر دارد. طبق تحقیقات انجام شده مشخص ‌شده است که بیماری پوسیدگی دندان بر اثر تولید اسید توسط باکتری‌ ها ایجاد می ‌گردد و اسید ایجاد شده قادر به از بین بردن مواد معدنی دندان است.

متخصص دندانپزشکی اطفال

عوارض بعد از بیماری پوسیدگی دندان در کودکان :

• کاهش توانایی جویدن

• مشکلات مربوط به کاهش زیبایی و اعتماد به ‌نفس

• عدم توانایی حفظ فضای لازم برای رویش دندان دائمی

همانطور که می دانید دندان های شیری کودک بسیار مهم است اگر بعضی از این دندان های شیری  زودتر از موعد بیفتند، دندان های دیگر جای آن ها را می گیرند که در این صورت جایی برای رشد دندان های اصلی باقی نمی ماند. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان کودکان خود را رعایت نکنید و کودکان دچار بیماری پوسیدگی دندان های شیری خود شوند، ممکن است مجبور شوید هزینه زیادی برای درمان آن پرداخت کنید. علاوه بر آن، کودک درد زیادی می کشد و حتی شاید این خرابی دندان باعث عفونت های خطرناک شود.

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان کودکان :

1_ انتقال پوسیدگی از دهان مادر و پدر به کودک

2_ مصرف مکرر غذاهای پوسیدگی ‌زا