کدام مسواک مناسب است؟

رعایت بهداشت دهان ودندان یکی از بهترین کارها برای حفظ سلامت دندانها می باشد. یکی از مهمترین متد آن مسواک زدن می باشد. مسواک زدن باید به صورت اصولی انجام پذیرد و از مسواکهای مناسب دندان تان استفاده گزدد. اگر میخواهید بدانید که از کدام نوع مسواک برای دندانهایتان تهیه نمایید این مطلب را مطالعه نمایید.

نوع متوسط بخرید

حتما شما هم در داروخانه‌ها انواع مسواک سفت، نرم و متوسط را دیده‌اید. بعضی‌ها فکر می‌کنند مسواک سفت دندان‌ها را بهتر تمیز می‌کند ولی این کاملا اشتباه است. توصیه اول ما به شما برای خرید مسواک این است که مسواک متوسط را انتخاب کنید. مسواک نوع متوسط، الیاف خوبی دارد که به راحتی و بدون آسیب به لثه سطوح دندان‌ها را تمیز می‌کند.

مسواک نرم برای کودکان مناسب است

 اگر برای خرید مسواک برای کودکانتان به خرید می‌روید، نوع مسواک نرم را انتخاب کنید. مسواک نرم مخصوص کودکان است. کودکان معمولا عادت دارند با فشار دست زیادی مسواک بزنند و این فشار دست زیاد باعث آسیب لثه‌های کودکان می‌شود بنابراین توصیه ما این است که برای کودکان مسواک نرم را انتخاب کنید.

مسواک نرم برای دست دندان

سالمندان هم که دست دندان دارند، اگر به خرید مسواک برای تمیز کردن دست دندانشان می‌روند، بهتر است بدانند مسواک نرم برای شستن دست دندان مصنوعی بهترین است چون باعث خراش دست دندان مصنوعی نمی‌شود. جنس لثه‌های دندان مصنوعی از آکریل است و اگر شما برای تمیز کردن و شستن آن از مسواک سفت استفاده کنید، لثه‌های دندان خراشیده و خراب شده و به جایگاهی برای تجمع جرم و میکروب تبدیل می‏شود.

مسواک برقی

انواع مسواک‌های برقی در داروخانه‌ها شما را وسوسه می‌کند که یکی از آنها را بخرید و دستانتان را از زحمت مسواک زدن خلاص کنید ولی نکته اصلی این است که مسواک برقی درست به اندازه مسواک دستی دندان‌های شما را تمیز می‌کند ولی ما خرید مسواک برقی را به بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنیم. اگر شما کودکی دارید که در مسواک زدن تنبلی می‌کند، بد نیست برایش یک مسواک برقی بخرید. ذوق و و شوق استفاده از مسواک برقی کودکان را به مسواک زدن ترغیب می‌کند.

از طرف دیگر اگر شما سالمند و یا معلولی در منزل دارید که مسواک زدن دندان‌هایش بر عهده شماست، با این وسیله خیلی آسان‌تر می‌توانید، دندان‌هایش را تمیز کنید. بنابراین اگر از دو دسته بالا نیستید به شما توصیه برای هزینه اضافه نمودن نمی کنیم. همانگونه که گفته شد مسواکهای برقی به اندازه مسواکهای دستی تمیزی دارند.

نحوه صحیح مسواک کردن

  •  مسواک را با آب خیس کنید وبه اندازه یک نخود از خمیر را روی آن قرار دهید .
  •  موهای مسواک را به طور مایل (با زاویه ۴۵ درجه )روی سطح خارجی دندانها قرار دهید به طوریکه نصف موهای مسواک روی لثه قرار گیرد .در هر بار سعی کنید مسواک روی دو دندان را به طور کامل بپوشاند .
  •  مسواک را همانطور که روی دو دندان گذاشته اید با دقت وملایمت به داخل فضاهای بین دندانها ولثه فشار دهید و۱۰ تا ۱۵ بار به سمت سطح جونده بکشید .
  •  این کار را برای سطحهای خارجی و داخلی تمام دندانهای آن فک انجام دهید .
  •  برای سطحهای داخلی دندانهای جلو مسواک را به صورت عمودی بر روی دندانها قرار دهید وبا حرکات بالا وپایین این سطحها را تمیز کنید .
  •  برای سطحهای جونده مسواک را در روی سطح جونده دندانها کمی فشار دهید تا موهای مسواک به خوبی به داخل شیار های سطح جونده وارد شود . بعد چند بار مسواک را به جلو وعقب بکشید تا سطح جونده به خوبی تمیز شود.
  •  چون خرده های مواد غذایی ومیکروبها روی سطح زبان جمع می شود بهتر است هر چند روز یکبار روی زبان را هم با مسواک تمیز کنید .برای این کار مسواک را در عقب زبان قرار دهید وبه طرف جلو بکشید. تمیز کردن زبان نقش مهمی برای از بین بردن بوی بد دهان دارد .
  •  پس از مسواک کردن دندانها وزبان دهان را چند بار با آب بشویید.
  •  وقتی مسواک کردن دندانها تمام شد مسواک را خوب با آ ب بشویید ودر جایی دور از آلودگی نگهداری کنید .
  • توجه داشته باشید که هیچوقت مسواک خیس را در جعبه سر بسته نگذارید چون هوای داخل جعبه دم می کند و باعث رشد میکروبها می شود
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *