نکات تکمیلی راجع به ترمیم دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

نکات تکمیلی راجع به ترمیم دندان

در یک سلسله مطلب راجع به ترمیم دندان صحبت نموده ایم. گفتیم که در صورت  عدم رعایت بهداشت دهان ودندان ممکن است دندان دچار پوسیدگی گردد. همین مسئله باعث می گردد که به درمانهای اولیه دندانپزشکی مانند ترمیم دندان و یا همان پرکردن دندان نیاز پیدا کنید. در این مطلب به بررسی یک سری نکات تکمیلی راجع به ترمیم دندان می پردازیم.

روش‌های دندانپزشکی برای پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان به روش کامپوزیت فقط یک علم نیست. یک هنر هم می باشد. این نوع ترمیم علاوه بر خاصیت درمانی به جهت زیبایی هم به کار می رود. بنابراین دندانپزشک شما باید حوصله و تجربه بالایی داشته باشد. دندان آسیب دیده باید به درستی تمیز و به اندازه کافی خشک شود. بعبارت دیگر دندان آسیب دیده باید به درستی آماده سازی گردد.

مزایای ترمیم کامپوزیت بصورت لایه لایه

پرکردن دندان با کامپوزیت باید بصورت لایه لایه انجام گردد. این کار مزایای مهمی دارد. مانند

  • از انقباض پلیمریزاسیون کامپوزیت بر روی دندان جلوگیری میکنیم.
  • باندینگ کامپوزیت بهتر و محکم تر انجام می گردد.
  • از ایجاد حساسیت در دندانها جلوگیری می گردد.
  • در زمینه زیبایی به دندانپزشک توانایی بیشتری برای داشتن نتیجه بهتر می دهد.

آیا پر کردن دندان با کامپوزیت درد دارد؟

به طور معمول در هر گونه درمان ترمیم و عصب کشی برای جلوگیری از احساس درد، از بی حسی های موضعی استفاده می گردد. این بی حسی از طریق انجام تزریق مواد بیحسی انجام می پذیرد. در برخی افراد که از تزریق می ترسند هم راهکارهای متفاوتی وجود دارد. بعنوان مثال با استفاده از کرم های موضعی منطقه تزریق را بی حس می کنندو سپس تزریق انجام می پذیرد. ویا اینکه در برخی کلینیکهای دندانپزشکی از گازتنفسی برای بیهوش نمودن فرد استفاده می نمایند. البته اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه خود باشد، برای ترمیم دندان نیازی به بی حسی نمی باشدو فرد هیچگونه دردی را احساس نمی کند.

آیا می‌توان بعد از پر کردن دندان قهوه نوشید؟

یک قانون در زمینه درمانهای دندانپزشکی وجود دارد. بعد از انواع درمانها، تا از بین رفتن کامل بی حسی دندان، از خوردن و نوشیدن خودداری نمایید. در این حالت ممکن است به دهان خود آسیبی برسانید و متوجه نشوید. مثلا ممکن است لب های خود را گاز بگیرید و متوجه نگردید.

در مورد ترمیم های آمالگام البته این مدت زمان باید طولانی تر باشد. بطوریکه آمالگام نیازمند حداقل 24 ساعت برای استحکام نهایی و کلی خود می باشد. لذا در این 24 ساعت توصیه می شود از مواد جویدنی و محکم دوری کنید. مسواک نزنید.

در مورد ترمیم های سفید مانند کامپوزیت دندان سعی نمایید در 24 ساعت اول از نوشیدن مواد رنگی خودداری کنید. در این نوع ترمیم بیشترین میزان جذب آّب و رنگ مشاهده می گردد.

پر کردن دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

یکی از متد نوین برای ترمیم دندانها استفاده از لیزر اربیوم می باشد. در تبلیغات این درمان گفته می شود که به بی حسی نیاز ندارند. البته که این حرف اشتباه می باشد. برای این درمان هم نیاز به بی حسی وجود دارد. در مورد این نوع درمان می توان گفت که با استفاده از اشعه لیزر و با تبخیر بخش پوسیده، آن ناحیه را پاکسازی می نمایند. برای پر کردن این دندانها فقط از کامپوزیت باید استفاده شود.

قیمت پر کردن دندان با لیزر چقدر است؟

دستگاههای مورد استفاده در درمان ترمیم با لیزر به شدت گران قیمت می باشند. بهمین دلیل قیمت تمام شده این ترمیم چیزی حدود پنج برابر گرانتر از موارد نرمال پر کردن دندان می باشد.

دندانی کوتاه تر از حدی که لازم است پر شود چه عوارضی در پی دارد؟

اگر در حین ترمیم دندان، ترمیم بصورتی باشد که کوچکتر از حالت نرمال باشد، مضرات متعددی ممکن است برای فرد پدید آید. از جمله این موارد می توان به اختلال در عمل جویدن اشاره نمود. علاوه بر آن ممکن است مرتب لپ خود را گاز بگیرید. بعد از این مسئله فرد همچنان درد دندان را تجربه خواهد کرد.

آیا احتمال دارد که دندانی پرشده، خراب شود؟

در صورتی که بهداشت دهان ودندان را رعایت ننمایید، حتی اگر دندان خود را پر کرده باشید. احتمال خراب شدن و پوسیدگی باقی مناطق دندان بسیار زیاد می باشد. بنابراین این را بدانید که پر شدگی دندان مانع از خراب شدن دندان نمی گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *