نکاتی درباره جراحی دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

نکاتی درباره جراحی دندان

در چند مطلب به ارائه توضیحاتی درباره عمل جراحی در دندانپزشکی و انواع آن توضیحاتی را ارائه نمودیم. ممکن است در رابطه به این جراحیها سوالاتی برای شما پیش آید. در این مطلب سعی نمودیم به اختصار به ارائه برخی نکات که در بسیاری جهات اهمیتی به آنها داده نمی شود ولی بسیار مهم می باشند بپردازیم.

وظایف پرستار دندانپزشک در جراحیهای کوچک حفره دهان

تمامی اعمال جراحی به یک محیط استریل احتیاج دارند. همه ی وسایل ضروری باید استریل شوند. جهت بیرون آوردن وسایل از دستگاه استریل کننده وقرار دادن آن روی شان استریل که سینی جراحی یا وسیله مشابه دیگر را می پوشاند، از فورسپس استفاده می شود. وسایل استریل نیز روی شان قرار داده می شود. همچنین یک دهانشویه نیز آماده می شود.

سپس بیمار روی یونیت به طوری که احساس راحتی کند خوابانده می شود. پروتزهای متحرک بیمار باید در آورده می شود. پرستار دندانپزشک وجراح باید دستهای خود را ضدعفونی کرده ودستکش لاستیکی بپوشند. شان استریل اطراف گردن بیمار با سوزن گیر بسته می شود.

درطی عمل پرستار دندانپزشک با دادن وسایل به جراح وبا استفاده از ساکشن برای تمیز نگه داشتن محل عمل وهمچنین با کنار زدن لبها، گونه ها یا زبان در موارد لزوم به جراح کمک می کند. در مدتی از عمل که بیمار هنوز هوشیار می باشد، پرستار دندانپزشک سینی وسایل را با شانی که از گردن مریض باز کرده پوشانده وآنرا دور از دید بیمار نگه می دارد.

نکاتی که باید پس از کشیدن دندان یا جراحیهای کوچک حفره دهان رعایت شود

  • تا 4 ساعت پس از این عمل باید از شستن دهان با محلول آب نمک گرم خودداری شود .
  • از فعالیت یا ورزش زیاد خودداری شود.
  • آب نسبتا گرم انجام شود. یعنی آب نمک گرم را در محل عمل تا سرد شدن نگه داشته وسپس از دهان خود به بیرون بریزید. این عمل تکرار شود تا محلول تمام شود.
  • از خوردن غذاهای داغ، نوشیدنیها وغذاهای سخت خودداری شود.
  • از نشستن در اتاق خیلی گرم خودداری شود
  • اگر احتماالا خونریزی صورت گرفت، باید یک دستمال کاغذی تمیز وخشک را گرد کرده. وروی ساکت یا همان حفره دندان قرار داده وآنرا به مدت دقیقه محکم گاز گرفت.
  • از قراردادن زبان یا انگشتان درون ساکت خودداری شود.
  • در صورت درد ویا ایجاد مشکل به مطب مراجعه شود .

درد پس از جراحی

 درد شدید حاصل از یک ساکت دندان به عنوان حفره خشک شناخته می شود. در این وضعیت به دلیل التهاب موضعی دیواره ساکت درد شدیدی وجود داشته که معمولا چند روزپس از کشیدن دندان ایجاد می شود. درد را می توان با استفاده از مسکن هایی مثل آسپرین واستامینوفن و همچنین با قراردادن پانسمانهای محتوی مواد ضد درد درون ساکت کنترل کرد. این پانسمانها علاوه بر دارا بودن خاصیت ضد درد ساکت را از تجمع مواد غذایی که باعث تاخیر التیام زخم می شوند، حفظ می کند.

حفره خشک با استفاده از سرنگ هانت حاوی محلول طبیعی سالین(آب نمک) برای خارج کردن لخته خونی خشک شده وذرات غذایی شسته می شود. سپس پانسمان می شود.

رادیوگرافی

رادیو گرافی تصویری دوبعدی ازجسم سه بعدی است. برای انجام رادیو گرافی از اشعه ایکس که اشعه ای بی وزن ونامرئی است، استفاده می شود.

ضایعات پرتو

ضایعات ناشی از تابش اشعه به دو دسته تقسیم می شود:

  • آسیب های بدنی
  • آسیب های ژنتی

بچه ها در مقابل اشعه نسبت به بزرگسالان حساسترند.

 ضایعات ناشی از اشعه به اثرات زودرس ودیررس تقسیم می شوند. حساسترین نژادهای سلولی بدن انسان عبارتند از:

  • سلولهای مولد گلبولهای قرمز وسفید خون که در مراکز خون ساز قرار دارند
  • سلولهای تناسلی
  • سلولهای مولد اپیدرم

 تاثیر اشعه بر مراکز خون ساز

سلولهای خونی که در خون شناورند، نسبت به پرتوها حساسیت زیادی ندارند. در صورتیکه سلولهای مادر که مقر آنها در مراکز خونساز است، در برابر اشعه حساس بوده وتابش مقدار کم اشعه باعث نابودی آنها می شود. به طور کلی حساسیت لنفوسیتها در مرحله اول قرار دارد. تابش اشعه سبب کم شدن آنها شده ودر این حالت مقاومت بدن نسبت به میکروبها کم می شود.

 هفت روز پس از تابش اشعه تعداد پلاکتها نیز کم می شود. با توجه به اینکه پلاکتها عامل انعقاد خون می باشند، کمبود آنها سبب خونریزیهای مکرر داخلی وخارجی می شود. هفت هفته پس از تابش اشعه تعداد گلبولهای قرمز خون کاهش یافته وکم خونی ایجاد می شود.  در این صورت پریدگی رنگ، تنگی نفس، طپش قلب وضعف از علائم آن است. ممکن است تابش مستمر اشعه به بافت خونی به میزانی کمتر از مقدار مجاز آن باشد. در این حالت عوارض ضعیف وقابل برگشت ایجاد می شود. همچنین تابش اشعه باعث کم شدن قند خون وکلسترول و … می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *