مراقبت از دندان در دوران بارداری

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

همانطور که می دانید مراقبت از دهان و دندان یکی از اصل های مهم سلامتی است که باید همیشه مورد توجه قرار بگیرید. با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌ توان علاوه بر بیماری و مشکلات دهان و دندان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های عمومی نیز جلوگیری کرد. بهتر است بدانید مراقبت از دهان و دندان در بارداری به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی صورت گرفته، میزان دندان درد در بارداری، پوسیدگی دندان، خونریزی و التهاب لثه افزایش می یابد

مراقبت از دندان در دوران بارداری

بعضی از مشکلات شایع دهان و دندان در بارداری عبارت اند از:

• التهاب لثه
  • پوسیدگی دندان
  • لق شدن دندان ها
  • تومور های دوران بارداری

استفاده از نخ دندان در بارداری :

همانطور که در مطالب قبل هم اشاره کردیم نخ دندان کشیدن نیز به اندازه مسواک مهم و مفید است، نخ دندان کشیدن به اندازه‌ مسواک زدن در حفظ سلامت دندان در بارداری اهمیت دارد. پس توصیه ما این است که روزی یک بار هم که شده این کار را انجام دهید. البته اگر با دقت کافی نخ دندان نکشید ممکن است به دلیل حساسیت و التهاب لثه ‌ها در بارداری، دچار خونریزی لثه شوید. در صورت خونریزی با آب‌ نمک دهان را شستشو دهید

استفاده از دهانشویه در بارداری :

استفاده از دهانشویه ها یکی دیگر از روش های حفظ سلامت دندان در بارداری می باشد. در صورت داشتن مشکل خاصی مربوط به دهان و دندان و نیاز به مصرف دهانشویه، با صلاحدید دندانپزشک خود مجاز به استفاده از (کلرهگزیدین) و انوع دهانشویه‌ های دارای فلوراید هستید

ویزیت دندانپزشکی در بارداری :

یکی دیگر از روش های مراقبت از دهان و دندان در بارداری، مراجعه به دندانپزشکی در بارداری است. بهترین زمان برای ویزیت دندانپزشکی، پیش از اقدام به حاملگی است. با مراجعه در این زمان می‌ توانید سلامت دهان و دندان خود را در دوران حاملگی تضمین کنید و از ابتلا به بسیاری از مشکلات دهان و دندان در بارداری پیشگیری کنید