لیزر در دندانپزشکی

با پیشرفت علم، هر روز یک شیوه و متد جدیدی در علوم مختلف مختلف ابداع می گردد. علم دندانپزشکی هم از این قائده مستثنی نیست. با ورود انواع تکنولوژی ها به این شاخه پزشکی، بسیاری از درمانهای قدیمی متحول شده و با سرعت بیشترو مشکلات و طول دوره نقاهت کمتر انجام میگردد. در این مطلب به بررسی یکی از تکنولوژی های جدید یعنی لیزر در دندانپزشکی می پردازیم.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

امروزه و با ورود لیزر در دندانپزشکی نحوه درمان بسیاری از بیماریها تغییر نموده است. بعنوان مثال دوره نقاهت بیماریهای لثه به شدت کم شده است. همچنین از این تکنولوژی برای رفع مناطق پوسیده دندان و آماده نمودن دندان برای ترمیم به وفور استفاده می گردد. از دیگر استفاده های پر طرفدار لیزر در دندانپزشکی عبارت است از ایمپلنت دندان، جرم گیری دندان، برداشتن زائده های اضافی دهان، تسکین درد تبخال و سایر درمانهای دندانپزشکی.

استفاده از روش لیزر در دندانپزشکی چه مزایایی دارد

مسکن درد

به علت خواص لیزر استفاده از این تکنولوژی دردندانپزشکی می تواند باعث کاهش درد در بسیاری از مشکلات دهان و دندان گردد. در بسیاری موارد که از این متد استفاده می گردد، نیاز به بی حسی را کاهش می دهد.

آرام بخش

با این تکنولوژی در بسیاری درمانها استفاده از تیغ جراحی و دستگاههای دندانپزشکی کاهش می یابد. بنابراین موجب کاهش اضطراب بیمار در طی انواع درمان می شود.

رفع پوسیدگی

در پاکسازی پوسیدگی دندان و سرعت بخشیدن به روند سلامت دندان نقش بسیار مهمی را دارد.

التیام زخم

در صورت استفاده از لیزر در انواع درمان زخم‌ها با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند. در این صورت امکان بازسازی بافت های دندان وجود دارد.

کاهش خونریزی

در بافتهای نرم، در صورت استفاده از لیزر، خونریزی در بافت های نرم به میزان چشم گیری کاهش می یابد. لیزر به گونه ای است که لخته شدن خون را تقویت مینماید. علاوه بر این کاهش چشم گیری در میزان تورم بعد از درمان در بافتهای مختلف هم مشاهده می گردد.

لیزر در دندانپزشکی در کدام موارد درمانی کاربرد دارد

همانگونه که گفته شد چند سالی است که تکنولوژی لیزر وارد پروسه دندانپزشکی گردیده است. این تکنولوژی به مرور زمان بخاطر مزایای فوق العاده ای که دارد در درمانهای بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش به بررسی برخی درمانهایی که لیزر در آنها کاربردخاص خود را ایفا می کند می پردازیم.

• در بلیچینگ دندان در مطب استفاده از لیزر یک بخش مهم و غیر قابل تغییر در پروسه درمان می باشد.
  • در درمان انواع بیماریهای لثه برای کاهش زمان درمان و همچنین کاهش استفاده از تیغ جراحی هم از این تکنولوژی استفاده می گردد.
  • در درمان ایمپلنت دندان از این تکنولوژی برای راحت تر نمودن پروسه کاشت ایملنت استفاده می گردد.
  • در درمانهایی که از لیزر استفاده می گردد، معمولا حساسیت دندان مشاهده نمی گردد.
  • در درمان پوسیدگی دندان برای پاکسازی بافتهای پوسیده و همچنین سرعت بخشیدن به روند ترمیم از لیزر استفاده می گردد.

استفاده از لیزر در دندانپزشکی چه خطراتی دارد

اگر برای درمان با استفاده از لیزر نزد یک متخصص دوره دیده و مجرب بروید، کمترین مشکل را در این زمینه خواهید داشت. در واقع هیچ گونه مشکلی متوجه شما نخواهد گردید. استفاده از قدرت و طول موج مناسب با نوع مشکل، نوع بافت و محل استفاده از آن متفاوت می باشد. با تشخیص درست این موارد کمترین مشکل ایجاد می گردد.

از مشکلات جانبی که قابل کنترل می باشد، احتمال آسیب به چشم و پوست می باشد. معمولا در مواردی که از لیزر در دندانپزشکی استفاده می گردد، برای محافظت از چشم از عینک های مخصوصی استفاده می نمایند.