ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل- بخش دوم

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل

موارد متعددی در دندانپزشکی وجود دارد که دارای اهمیت می باشند. یکی از این موارد بسیار مهم برای حفظ سلامت کادر درمان و بیماران ضدعفونی کردن و استریل نمودن وسایل می باشد. در مطلب قبلی به بررسی اهمیت این کار یعنی ضدعفونی نمودن وسایل در دندانپزشکی پرداختیم. در این مطلب به بررسی نکات بیشتری در این زمینه می پردازیم.

 ضدعفونی کردن قالبها

 تمام قالبها وپروتزهایی که به لابراتوار فرستاده می شوند، باید ضدعفونی شوند . لابراتوار ومطب باید در زمینه ی روش های ضدعفونی صحیح همکاری داشته باشند. این همکاری می تواند با نوشتن یا مهر زدن این عبارت روی دستور کار باشد. بعنوان مثال : کار توسط (نام ضدعفونی کننده) قبل از ارسال ضد عفونی شد.

بعد از قالبگیری قالب باید شسته شود. باشستن میکروبها از بین می رود. سپس با دکونکس یا وایتکس اسپری شده و 1 دقیقه داخل نایلون قرار داده می شود. بعد از آن خوب باید شسته شود، چون که ماده ضدعفونی کننده به خصوص وایتکس قالب را خراب می کند. بعد از ضد عفونی قالب به لابراتوار فرستاده می شود. در لابراتوار نیز باید بعد از اتمام کار به همین طریق استریل شده وبه مطب فرستاده شود. در تمام مراحل تا هنگام تحویل پروتز عمل ضدعفونی باید انجام شود.

مواد ضد عفونی کننده

دو مورد از پر طرفدارترین مواد برای ضد عفونی در دندانپزشکی عبارتند از:

  • وایتکس

     ارزان،قوی ودر دسترس است. بیشترین نتیجه مفید را دارد. معایب آن این است که بوی بد دارد،محرک تنفسی است. بهمین دلیل باید درمحیط باز استفاده شود. محرک پوست وچشم است.

    • برای ضد عفونی سطوح غیر فلزی بهترین ماده است.
    • برای ضدعفونی کف مطب، داخل سینک هاو صندلی استفاده می شود.
    • برای ضدعفونی کردن ساکشن مقداری وایتکس با ساکشن کشیده می شود. البته نباید بلافاصله ازآن استفاده کنیم .
  • دکونکس

    این ضد عفونی کننده بیس الکلی دارد. برای ضد عفونی سطوح کوچک مثل چراغ یونیت وهمچنین سطوح فلزی استفاده می شود . قدرت اثر آن از وایتکس کمتر است. مزایای آن این است که بو ندارد ومحرک نیست.

    دکونکس و پروتز های با بیس فلزی

    برخی از انواع پروتزها نیاز به بیس فلزی دارند. یک قاعده می باشد که پروتزی که بیس فلزی دارد، باید با دکونکس ضدعفونی شود. چونکه وایتکس روی فلز خوردگی ایجاد می کند و از عمر مفید پروتز بشدت کاهیده می شود.

استفاده از مواد یکبار مصرف

بعضی از قسمت های یونیت مثل دسته چراغ، دسته کشو، دسته ی پوار آب، لوله ساکشن و … را می توان با روکش یکبار مصرف پوشاند. این موارد را با هر مریض تعویض کرد.

نکات مهم در حین  استفاده از مواد ضد عفونی کننده

هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده ویا استریل کننده باید به نحوه ی مصرف، مورد مصرف، قابلیت سازگاری با سایر مواد، تاریخ انقضا ودستورالعمل نگهداری توجه داشت. برچسب روی محصولات موارد مهمی جهت اعمال کنترل عفونت بیان می کند.

دفع مواد زاید دندانپزشکی

  • عدم توجه به نحوه از بین بردن زباله ها باعث انتقال بیماریها می شود.
  • کلیه سوزن ها و وسایل نوک تیز را قبل از دور ریختن در ظرف های مقاوم دربسته گذاشت.
  • بهتر است روی قوطی جمله وسایل خطرناک وآلوده قید گردد.
  • بهتر است در موارد مشکوک به هپاتیت یا ایدز وسایل یکبار مصرف آلوده را نیز قبل از دور ریختن استریل کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *