رایج ترین سوالات در زمینه ترمیم دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

در صورتی که بهداشت دهان ودندان را رعایت نکنید. یا بنا به دلایل مختلف دیگر ممکن اس دندانهای شما دچار پوسیدگی گردند. بهترین راه برای رفع پوسیدگی دندانها در علم دندانپزشکی استفاده از انواع راههای ترمیم دندان و یا همان پرکردن دندان می باشد. در این مطلب به برخی از رایج ترین سوالات در زمینه ترمیم دندان پاسخ داده می شود.

مدت زمان انجام پروسه ترمیم دندان

طول دوره این درمان به موارد متعددی بستگی دارد.

  • میزان پوسیدگی دندان
  • موقعیت پوسیدگی
  • ماده مورد استفاده برای ترمیم

به طور متوسط پروسه درمان پر کردن دندان به مدت زمانی بین 10 دقیقه تا یک ساعت نیاز دارد.

علل درد دندان پر شده بعد از چند سال

مهمترین علتی که برای این مسئله می توان بیان نمود، ایجاد یک پوسیدگی جدید در همان دندان و یا یکی از دندانهای کناری می باشد. ممکن است بنا به دلایل مختلف از کنار ترمیم قدیمی یک نشت ایجاد گردد و یا در بخش دیگری از دندان پوسیدگی ایجاد گردد و به منطقه پالپ دندان نفوذ کند. همین امر موجب درد در منطقه دندان می گردد. معمولا در این حالت نیاز به اصلاح ترمیم دندان می باشد.

درمان رفع درد دندان پر شده

در بالا به این مسئله اشاره نمودیم که علت درد دندان پر شده چه می تواند باشد. دیگر دلیلی که می توان برای این امر میتوان بیان نمود تحریک منطقه پالپ دندان بعلت تحریک منطقه در حین انجام پروسه درمان می باشد. در این حالت فرد نیازمند درمان عصب کشی می باشد.

یک نوع درد دیگر در این منطقه ممکن است رخ دهد. این درد ممکن است به علت حساسیت دندان به دما باشد. در این حالت به محض نوشیدن و یا خوردن یک خوراکی سرد یا گرم یک درد تیزی را تجربه می کنید. به مرور زمان این درد از بین می رود. در صورتی که این درد از بین نرفت، باید از درمان ریشه یا همان عصب کشی استفاده نمایید.

عوارض سرب در دندان

احتمالا شما هم شنیده اید که درمانهای ناشی از ترمیم آمالگام عوارضی دارند. آمالگام یک آلیاژ ترکیبی از نقره، سرب و جیوه می باشد. به دلیل رنگ نقره ای به این نوع پر کردن، ترمیم دندان سربی  نیز می گویند. البته عوارض خاصی برای این نوع ترمیم تا کنون گزارش نشده است.

بلندی دندان پر شده

بعد از پر شدن دندان ها، ممکن است وقتی دندان ها را بر روی هم قرار می دهید، یک حالت برق گرفتگی و درد زیادی را تجربه نمایید. یکی از عوارض پر کردن بلند دندان همین مسئله می باشد. در این حالت دندانپزشک سایز پر کردگی دندان را اصلاح می نماید.

مسواک زدن بعد از پر کردن دندان

درباره این موضوع میتوان به این مسئله اشاره نمود که با توجه به نوع ماده مورد استفاده در درمان میتوان مسواک زدن را شروع نمود. بدین گونه که اگر از کامپوزیت برای درمان پر کردن دندان استفاده گردد، از همان شب اول میتوان مسواک زد. اما اگر ترمیم آمالگام بر روی دندان شما انجام گیرد بهتر است برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل 24 ساعت صبر نمایید.

چه زمانی باید پر شدگی دندان تعویض شود؟

عوامل متعددی می تواند باعث جدا شدن پر کردگی دندان و یا ترک خوردن آن گردد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • فشار مداوم ناشی از جویدن
  • دندان قروچه
  • فشار دادن دندان‌ها روی هم

اگر اتصال بین دندان و ماده پرکردگی آن از بین برود، ذرات مواد غذایی و سایر عوامل بیماریزا و ایجاد کننده پوسیدگیمی توانند به داخل دندان نفوذ کنند. همین امر موجب ایجاد پوسیدگی جدید در دندان ترمیم شده می گردد. اگر این پوسیدگی سریعا تشخیص داده نشود ممکن است به گسترش پوسیدگی و رسیدن آن به پالپ دندان بیانجامد. در این حالت باید از سایر درمانهای دندانپزشکی همچون عصب کشی و ترمیم مجدد و یا حتی روکش دندان استفاده نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *