جراحی پیوند استخوان

بسیاری از انسانها فکر میکنند که استخوان یک ترکیب سخت و بسیار محکم می باشد. درحالیکه این برداشت کاملا اشتباه می باشد. استخوانهای بدن بخصوص استخوانهای فک و صورت به طور مداوم در حال تغییر فرم می باشند. با بررسی این مسئله متوجه مزایا و معایب این مسئله می شویم. بارز ترین معایب این مسئله از بین رفتن و تحلیل استخوان فک در صورت از دست دادن دندان می باشد. البته برای این مشکل هم راه حلهایی همچون پیوند استخوان وجود دارد.

پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

تغییر فرم استخوانهای فک در درمان ارتودنسی یکی از موهبت های الهی می باشد. این مسئله به ارتودنتیست کمک می کند که فرم دندانها و استخوانهای شما را اصلاح نماید. با این راه به شما لبخندی زیبا را هدیه می دهد. اما از طرف دیگر وقتی که یک دندان از دست رفت، در صورت عدم جایگزینی آن، استخوان در این حالت از بین می رود. حتی ممکن است استخوان در دندانهای کناری هم تحلیل رود. این مسئله موجب لقی دندانهای کناری نیز می گردد.

برای جایگزینی دندان بهترین روش پیشنهادی ، کاشت ایمپلنت دندان می باشد. این مسئله علاوه بر جایگزینی دندان از دست رفته باعث می گردد که از تحلیل استخوانها جلوگیری گردد. البته برای کاشت ایمپلنت دندان، فرد باید موارد و شرایط خاصی را هم داشته باشد. مواردی همچون داشتن میزان کافی استخوان فک برای نگهداشتن  ایمپلنت دندان. اگر این میزان کافی نباشد، می توان با درمان پیوند استخوان این مشکل را حل نمود.

جراحی پیوند استخوان

همانگونه که در بالا به این مسئله اشاره شد، برای کاشت ایمپلنت نیازمند میزان کافی استخوان فک می باشیم. در واقع این درمان تکمیلی فرایند جایگزین نمودن استخوان فک می باشد. یا بعبارت عامیانه وقتی استخوان کافی برای نگهداری و محکم نگه داشتن ایمپلنت دندان وجود ندارد، از این درمان استفاده می گردد. برای کاشت ایمپلنت دندان در این افراد با مواد شبه استخوان، پیوند استخوان انجام می گردد. با استفاده از این درمان جانبی، برای افزایش ارتفاع و عرض استخوان فک راهکاری یافته شده است . این مسئله دیگر مشکلی ندارد.

نیاز به پیوند استخوان فک

در بالا اشاره نمودیم، زمانیکه یک دندان را از دست می دهیم، استخوانهای فک در آن منطقه کم کم تحلیل می رود. در این حالت دندان هیچ استخوانی برای پشتیبانی ندارد. به همین دلیل بعد از مدتی ممکن است دندان های کناری آن هم لق گردند. این مسئله ممکن است منجر به از دست دادن دندانهای کناری نیز گردد. به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته است، برای نگهداشتن ایمپلنت جایگزین دندان و همچنین برای جلوگیری از لقی دندانهای کناری از این درمان استفاده گردد.

مزایای پیوند استخوان

درمان تکمیلی پیوند استخوان دارای چندین خاصیت متفاوت می باشد. این مزایا نقش بسیار مهمی در حفظ و موفقیت درمان دارد.

  • ثبات فک و دندان

    قبلا اشاره کردیم که پیوند استخوان قبل از درمان کاشت ایمپلنت باعث تقویت و استحکام استخوان فک می گردد. این مسئله موجب می گردد که کسری میزان استخوان، بی نظمی های فرم استخوان فک و تراکم استخوان تصحیح گردد. با این افزایش ثبات دندان احتمال موفقیت درمانها زیادتر می گردد.

  • محفاظت از فک و دندان

    بعد از کشیدن و از دست دادن دندانها استخوان فک دچار تحلیل می گردد. این درمان از تحلیل رفتن استخوانها جلوگیری می نماید.

مراحل پیوند استخوان فک

  • ابتدا ایمپلنتولوژیست ناحیه آسیب دیده، وضعیت عمومی دندان و لثه را بررسی می کند.
  • دندانپزشک به کمک رادیوگرافی پانورکس و سی‌تی اسکن عمق و عرض استخوان را ارزیابی دقیق می‌کند.
  • سپس لثه بررسی می گردد تا تشخیص‌داده شود که‌ به چه مقدار و چه نوعی از استخوان احتیاج می باشد.
  • بر اساس نتایج بررسی ، دندانپزشک ناحیه‌ را بی‌حس میکند.
  • در مرحله بعد لثه از دندان جدا می‌گردد. این کار برای این است که ایمپلنتولوژیست به ریشه و استخوان دندان دسترسی داشته باشد.
  • در این مرحله ریشه‌ها کاملاً تمیز می‌شوند.  ضایعات موجود در استخوان توسط مواد استخوانی و شبه استخوانی پیوندی پر می‌شوند.
  • سپس این ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشیده شده و مواد پیوندی گذاشته می شود .این غشاها دو کارکرد فوق العاده مهم در این درمان اجرا می کنند. اول از همه برای پوشاندن مواد پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن باعث جلوگیری از رشد لثه‌ها در ضایعات استخوان می‌شوند.
  • بعد از انجام پیوند استخوان، لثه‌ها در محل درمان شده بخیه زده می شوند. معمولا بخیه‌های بیمار 7 تا 10 روز بعد از جراحی، کشیده و یا جذب می‌شوند.

مدت زمان درمان پیوند

در کل فرآیند پیوند استخوان فک در حدود ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. طول دوره نقاهت آن هم 6 تا 9 ماه می باشد. در این زمان  استخوان و بافت نرم در مکان مورد نظر قرار می‌گیرند و جایگزین می گردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *