بی حسی دندان

احتمالا همه ما حداقل یکبار را به دندانپزشکی رفته ایم. دندانپزشکان برای انجام تقریبا 90 درصد درمان های دندانپزشکی، دندان را بی حس میکنند. با این کار بدون درد کشیدن بیمار برای او درمانهای لازم را استفاده می نمایند. درباره بی حسی دندان و مراحل آن چه می دانید. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

بی حسی موضعی

 بیشتر اعمال دندانپزشکی روی بافتهای بسیار حساس انجام می شود. کنترل درد برای تحمل چنین اعمالی ضروری است. احساس درد به طور مستقیم از طریق راه های عصبی مخصوص به مغز رفته ودر انجام به صورت درد احساس می شود. استفاده از محلول های بی حسی موضعی در اطراف این اعصاب با شاخه های آن به طور موقتی موجب مسدود شدن موقتی این انتقال می گردد.

 انواع داروهای بی حس کننده موضعی

داروهای متعددی در این زمینه وجود دارد. استفاده از این داروها به مسائل متعددی بستگی دارد.

  • لینگوکائین
  • بنزوکائین
  • پریلوکائین
  • سیدوکائین
  • پلی ویکائین
  • بوپی ویکائین

رایج ترین آنها لینگوکائین وپریلوکائین است. چون ماده بی حسی در محلی تزریق می شود که عروق خونی فراوان است، لذا این داروها به سرعت جذب جریان خون می شود. در نهایت سریعا از طریق کبد از بدن دفع می شود. به همین دلیل به آن آدرنالین اضافه می کنند. آدرنالین باعث انقباض عروقی خونی منطقه تزریق ودر نتیجه کاهش جریان خون شده بنابراین ماده بی حسی مدت زمان بیشتری در محل باقی می ماند.

تزریق بی حسی در بیماران قلبی و عروقی

در افرادی که بیماران قلبی یا فشار خون بالا دارند از سیتانست استفاده می کنند. در این داروی بی حسی به جای آدرنالین ازفلی پرسین استفاده می شود. فلی پرسین روی قلب یا فشار خون تاٌثیری ندارد.

کارتریج چیست

محلول های بی حسی داخل کارتریج که یک شیشه استوانه ای شکل می باشدنگهداری می شود.  کارتریج یک دیافراگم لاستیکی در یک انتها ویک گلوله پالستیکی در انتهای دیگر دارد، که به آن کارپول می گویند. کارپول داخل سرنگ مخصوص قرار گرفته وسر سوزن به قسمت دیافراگم آن متصل می شود.

سر سوزنهای مورد استفاده در تزریق مواد بی حسی

  • سرسوزن ها به صورت یکبار مصرف می باشد.
  • سرسوزن های تیز داخل پوشش های مخصوص خود قرار دارد.
  • سرسوزن ها را نباید با بقیه زباله ها در ظرف آشغال انداخت.

استفاده از بیحس کننده ها

بیحس کننده ها به دو طریق به کار می روند

  • استعمال موضعی روی غشاء مخاطی یا پوست.
  • به صورت تزریق .

 تزریق سطح لازم ومورد نیاز بیحسی برای اغلب کارهای دندانپزشکی را فراهم می کند. داروی بیحسی در یک منطقه از بافت نرم فقط در منطقه مورد نیاز بیحسی برای اغلب کارهای دندانپزشکی را فراهم می کند. داروی بیحسی در یک منطقه از بافت نرم فقط در منطقه مورد نظر تزریق می شود.

تزریق بیحسی در فک ها

نوع تزریق برای قسمت های مختلف فک فرق می کند. همچنین در فک پایین سرسوزن بلندتر از فک بالا است. چون در فک پایین عمق نفوذ سوزن بیشتر است. استفاده از سوزن بلند در فک بالا احتمال شکستن سوزن را افزایش می دهد. تزریق یا در نزدیکی استخوان پوشاننده اپکس ( نوک ریشه ) صورت می گیرد. ممکن است تزریق پلاک ناحیه ای برای ایجاد بیحسی در تمام منطقه ای که توسط یک تنه عصبی بزرگ عصب رسانی میشود کاربرد دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *