بریج بهتر است یا ایمپلنت

زمانی که افراد به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست می‌دهند، معمولا برای درمان آن توصیه می‌شود از دو روش بنام های: بریج (bridge) و ایمپلنت (Implant) استفاده کنند. اما معمولا سوال این است که کدام یک از این درمان ها مناسب تر است ؟ برای پاسخ به این سوال، دکتر مهرداد نقشینه در ادامه مطلب مزایا و معایب هر کدام از این درمان ها رو ذکر کرده و مقایسه می کند. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بریج دندان چیست؟

بریج های دندانی می‌توانند جایگزین یک یا ردیفی از دندان های از دست رفته شوند. همانطور که از نام آن پیداست، این وسیله به معنای واقعی کلمه، فضای خالی به وجود آمده در پی از دست رفتن دندان ها را می‌پوشاند تا شما لبخندی زیبا داشته باشید. همچنین دندانپزشکان می‌توانند بریج های سفارشی نیزتولید کنند که با رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

بریج دندانی شامل اجزای مختلفی می‌باشد که یکی از آنها اباتمنت می‌باشد. اباتمنت به سازه هایی گفته می‌شود که از پل دندانی شما حمایت می‌کند.ممکن است اصطلاح اباتمنت را در ایمپلنت هم شنیده باشید. یکی دیگر از این اجزا پونتیک ها یا همان دندان مصنوعی (کاذب) می‌باشند که فضا خالی ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته را پر می کنند.

بسته به موقعیت شما و نوع پل دندانی که دریافت می کنید، پل شما ممکن است از یک یا چند تکیه گاه و از یک یا چند پونتیک تشکیل شده باشد.

چه زمانی ممکن است به بریج دندان نیاز داشته باشم؟

اگربه هر دلیلی یک یا چند دندان از دست رفته دارید که نیاز به پرکردن این فضا خالی دارید ممکن است بریج دندان گزینه مناسبی برای درمان این مشکل باشد. البته برای دریافت بریج دندان لزومی به وجود دندان های سالم در دو طرف دندان از دست رفته نمی‌باشد. زیرا این دندان ها باید تراشیده شوند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی است که در آن ریشه‌های دندان را با پایه‌های فلزی و پیچ مانندی از جنس تیتانیوم جایگزین می‌کنند و دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته را نیز با دندان‌های مصنوعی جایگزین می‌کنند که بسیار شبیه به دندان‌های واقعی هستند. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج‌ هایی باشد که به خوبی روی هم قرار نگرفته اند وهمچنین می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد در زمانی که فقدان ریشه‌های طبیعی دندان اجازه پروتزهای مصنوعی یا بریج را نمی‌دهند.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش باشد. مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی محکم از دندان‌های جدید شماست. به همین دلیل فرآیندی است که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف دندان از دست رفته دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، ممکن است این روند چندین ماه طول بکشد.

تکنیک بریج و ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

بهتر است بدانید که دندانپزشکان برای درمان به روش بریج یا پل دندانی، باید حداقل دو دندان کناری را نیز بتراشند تا پایه های بریج روی آنها قرار گیرد. زیرا این دو دندان کناری که بریج روی آنها قرار می‌گیرد، باید کوچکتر شده تا بریج به خوبی روی آنها قرار گیرد. اگر این دندان های کناری پرکردگی زیادی داشته باشند، یا از قبل روکش داشته و یا در حال حاضر نیاز به روکش داشته باشند، مشکی به وجود نمی‌آورند زیرا به هر حال این دندان ها باید تراشیده و دارای روکش شوند.

ولی اگراین دندان های کناری سالم باشند و یا فقط دارای کمی پرکردگی باشند، استفاده از بریج باعث از دست رفتن بخش قابل توجهی از عاج این دندان ها می‌شود. که این مورد یکی از معایب اصلی استفاده از بریج می‌باشد. دراین حالت ایمپلنت در تهران روش مناسب تری می‌باشد. بر خلاف بریج، ایمپلنت در غرب تهران دارای این مزیت است که می‌تواند بدون آسیب زدن به دندان های مجاور، و به صورت انفرادی جای دندان خالی را پر نماید، زیرا ایمپلنت به صورت مستقل و به صورت یک پروتز محکم و دائمی در استخوان فک کار گذاشته می‌شود و نیازی به تراشیدن سایر دندان ها ندارد. می‌توانید برای کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه واقع در غرب تهران مراجعه کنید.

مقایسه بریج و ایمپلنت دندان

در این قسمت به مقایسه بریج و ایمپلنت دندان از لحاظ برخی موارد می‌پردازیم. همچنین بحث خواهیم کرد که کدام یک از این روش ها برای چه افرادی مناسب تر است.

  • وضعیت بهداشت دهان و دندان :

باید گفت افرادی که وضعیت مناسبی از لحاظ بهداشت دهان و دندان ندارند، افراد سیگاری، دیابتی و دارای بیماری های ایمنی معمولا گزینه های مناسبی برای درمان ایمپلنت دندان نیستند، چون پروتز فلزی ایمپلنت که درون استخوان فک کارگذاشته می‌شود باید در طول زمان با استخوان فک آمیخته و یک پارچه شود، ولی وضعیت نامطلوب بهداشت دهان و دندان و ضعف خونرسانی یا سیستم ایمنی، جلوی این روند را می‌گیرند و موفقیت درمان ایمپلنت را با مشکل مواجه می‌سازند. اگر چه بریج هم نیاز به رعایت بهداشت دارد، اما با این حال در موارد ذکر شده احتمالا درمان بریج دندان در این افراد موثرتر عمل می کند.

  • هزینه :

لازم به ذکر است بدانید که هزینه بریج کمتر از درمان ایمپلنت دندان می‌باشد ولی باید در نظر داشته باشید که بریج در بسیاری از موارد, پس از چند سال باید تعویض و جایگزین گردد که هزینه مضاعفی را به بیمار تحمیل می‌نماید. ایمپلنت معمولا روشی مادام العمر به حساب می‌آید و چون طی چند مرحله و در یک دوره چند ماهه انجام می‌گردد، افراد می‌توانند هزینه را در چند مرحله پرداخت نمایند. به هر حال برای بسیاری از بیماران مسئله هزینه بسیار مهم است و گاهی عامل اصلی در تصمیم گیری افراد می‌باشد، ولی بهتر است در کنار هزینه، مزایا و معایب هر دو روش را هم در نظر بگیرید.

  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک و لثه:

پروتز ایمپلنت که معمولا از جنس فلز تیتانیوم می‌باشد، پس از مدتی با استخوان فک یکی می‌شود که همین امر به استحکام استخوان فک کمک کرده و جلوی تحلیل رفتن استخوان فک و لثه ها را در قسمت هایی که دندان طبیعیقرار دارد می‌گیرد. اگر درمان توسط ایمپلنت صورت نگیرد باعث می‌شود معمولا استخوان فک نه تنها در قسمت خالی تحلیل رود، بلکه قسمت های اطراف بخش خالی شده را هم به مرور زمان دچار تحلیل می کند که این امر در دراز مدت بر استحکام دندان های مجاور نیز اثر می گذارند. ایمپلنت در مقایسه با بریج جلوی این مشکل را می گیرد، چون جای خالی دندان در استخوان فک توسط پروتز پر می گردد.

مزایای بریج های دندانی

بریج های دندانی دارای چندین مزیت هستند که علت فراوانی استفاده از آنها در کارهای ترمیمی دندان هم این مزیت ها می‌باشد. در قسمت زیر به این مزیت های بریج دندان می‌پردازیم.

در مرحله اول، بریج های دندانی راه حلی موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته در دهان هستند که هم اصلاح عملکردی و هم زیبایی را ارائه می دهند. از نظر عملکرد، بریج باعث جویدن و خوردن طبیعی غذا می‌شود، زیرا دیگر فضایی در فک وجود ندارد و پل می‌تواند به جویدن غذا نیزکمک کند. همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا بدون هیج مشکلی راحت صحبت کنند. البته زمانی که فضا خالی دندان‌ها پر می‌شود ممکن است محل قرارگیری زبان و نحوه ایجاد صداها در دهان را تغییر دهد.

ازلحاظ زیبایی، بریج دندان می‌تواند از دست دادن دندان های اصلی را جبران کند، به خصوص اگر رنگ بریج کاملاً با دندان های اطراف مطابقت داشته باشد. این می‌تواند به بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس در بیمارانی که از ظاهرشان با دندان های از دست رفته ناراحت هستند کمک کند.

بریج های دندانی همچنین می توانند مزایای دیگری نیزمثلا در ساختار دهان داشته باشند. در شرایط عادی، به وجود آمدن یک فضا خالی در فک باعث می‌شود که دندان‌ها به ‌تدریج موقعیت خود را تغییر دهند و از هم باز شوند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در بایت شود. اما، هنگامی که از بریج برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود، دندان های دو طرف محکم در جای خود قرار می گیرند تا خطر حرکت و در نتیجه مشکلات بایت کاهش یابد. علاوه بر این، بریج همچنین می تواند به کاهش تحلیل استخوان فک نیز کمک کند و بنابراین ساختار صورت را حفظ می کند.

بسیاری از بیماران نیز بریج های دندانی را به دلیل نگهداری آسان از آن ها ترجیح می‌دهند. معمولاً زمان کوتاهی لازم است تا بیمار به بریج دندان خود عادت کند. برخلاف پروتز، بریج ها برای تمیز کردن نیازی به برداشتن ندارند و می‌توان آنها را مانند دندان های طبیعی با مسواک زدن تمیز کرد.

معایب بریج های دندانی

با وجود مزایایی که بریج های دندانی دارند اما ممکن است چندین اشکال نیز در ارتباط با استفاده از بریج های دندانی در دندانپزشکی ترمیمی نیز وجود داشته باشد.

اولاً، دندان‌های کناری سالم که در دو طرف شکاف، پانتیک را در جای خود نگه می‌دارند ممکن است در برخی موارد پس از نصب بریج آسیب ببینند. به عنوان مثال، اگر پل و تاج ها به خوبی نصب نشده باشند و اجازه دهند پلاک و باکتری به زیر آنها وارد شوند، خطر پوسیدگی وجود دارد. علاوه بر این، ساختار دندان ها ممکن است به دلیل قرار گرفتن روکش ها و بریج تغییر کند.

در برخی از بیماران دندان های تکیه گاه، استحکام کافی برای نگه داشتن بریج  را ندارند و در نتیجه این دندان ها فرو می‌ریزند. این مشکلات دیگری را نیز ایجاد می کند که باید مورد توجه قرار گیرد و حتی ممکن است وضعیت اولیه را نیز بدتر کند. در موارد شدید، دندان های پایه ممکن است در نهایت نیاز به جایگزینی با ایمپلنت های دندانی داشته باشند.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان

یکی از گزینه هایی که بیش از بقیه در درمان از دست دادن دندان ها برجسته است، ایمپلنت دندان می‌باشد. ایمپلنت های دندانی مزایایی را ارائه می دهند که سایر گزینه های جایگزینی دندان مانند پروتز یا بریج نمی توانند آن را ارائه دهند. در اینجا  به مهمترین مزایای این روش می‌پردازیم:

  • از از دست دادن استخوان جلوگیری می کند

زمانی که دندانی را از دست می دهید، ممکن است توده استخوانی در فک نیز به مرور از بین رود. استخوان فک شما برای حفظ استخوان خود به تحریکی نیاز دارد که در هنگام اتصال دندان‌های شما دریافت می‌کند. ایمپلنت دندان تنها گزینه جایگزینی دندان است که همچنین جایگزین تحریک استخوان فک نیز می شود و به جلوگیری از تحلیل استخوان نیز کمک می کند.

  • با دندان های طبیعی شما مطابقت دارد

ایمپلنت های دندانی در اشکال و اندازه های بسیار متنوعی وجود دارند. دندانپزشک شما ایمپلنت هایی را طراحی می‌کند که با رنگ دندان های اطراف شما مطابقت داشته باشد و کاملاً در فضا خالی قرار گیرد.

  • نیروی نیش را بازیابی می کند

از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی با یک پایه تیتانیومی که جایگزین ریشه دندان می‌شود به فک شما متصل می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهند که مانند همان نیرویی که با دندان‌های طبیعی خود گاز بگیرید. سایر گزینه های جایگزینی دندان تقریباً به اندازه نیروی بایت شما را بازیابی نمی کنند زیرا روی لثه قرار می گیرند و در جای خود ثابت نیستند.

  • از تغییر شکل صورت شما جلوگیری می کند

دندان های شما در ساختار صورت شما بسیار تاثیر گذار هستند. وقتی دندان‌هایتان را از دست می‌دهید، تکیه‌گاهی را از دست می‌دهید که در نهایت باعث می‌شود صورتتان تغییر شکل داده و شما را مسن‌تر نشان دهد. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی از صورت شما پشتیبانی می‌کنند و از تغییر شکل آن نیز جلوگیری می‌کنند.

  • گفتار طبیعی را فعال می کند

برخی از گزینه های جایگزینی دندان، مانند دندان مصنوعی، می‌توانند در تلفظ صحیح کلمات شما تأثیر بگذارند. از دست دادن دندان ها همچنین می تواند گفتار شما را نیزتغییر دهد. از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند، شما را قادر می‌سازند به راحتی و به طور طبیعی صحبت کنید.

  • حفره ایجاد نمی شود

دندان‌های مصنوعی نیاز به مراقبت دارند تا از تجمع باکتری در دهان و ایجاد عفونت جلوگیری شود، اما موادی که ایمپلنت‌های دندانی از آن ساخته شده‌اند، نمی‌توانند پوسیدگی داشته باشند. شما هرگز نگران ایجاد حفره در ایمپلنت های دندانی خود نخواهید بود.

معایب ایمپلنت دندان

هر روش درمانی دهان و دندان ممکن است معایبی نیز داشته باشد. ایمپلنت هم با وجود مزایایی که دارد ولی معایبی هم دارد که در قسمت زیر به آنها می‌پردازیم.

  • بهبودی طولانی

پس از کاشت ایمپلنت دندانی، در بیشتر موارد افراد به زودی به حالت عادی خود باز می گردند. اما در برخی موارد، ممکن است استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد. که این ممکن است نیاز به پیوند یا تقویت استخوان باشد. این ممکن است یک روش تهاجمی تر باشد که به بهبودی طولانی نیاز دارد.

  • گران تر از سایر روش های درمانی

ایمپلنت دندانی نسبت به سایر روش های درمان گران تر است ولی توجه به این نکته که ایمپلنت دندانی شما باید سال ها دوام بیاورد و از آنجایی که همیشه از آن استفاده می شود، حتی زمانی که خواب هستید، ارزش آن را دارد که روی لبخند خود سرمایه گذاری کنید.

  • شکست مکانیکی اجزای ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندان شامل اجزایی بنام: خود ایمپلنت که با جراحی در استخوان قرار می گیرد، آپارتمانی که به آن متصل است، پیچی که اباتمنت را به ایمپلنت دندانی متصل می کند و تاج دائمی که در بالای اباتمنت ثابت می شود.

این اجزا برای اینکه ایمپلنت را کاملاً با شرایط بالینی شما تنظیم کنند، ضروری هستند.  اما ممکن است هر جزء از کار بیفتد، با این حال نرخ موفقیت ایمپلنت اغلب بیش از 90٪ است.

  • شکستگی تاج ایمپلنت دندان

در ایمپلنت‌های دندانی ممکن است شکستگی تاج نسبت به زمانی که روکش دندان روی دندان طبیعی گذاشته شود، بیشتر باشد. دندان طبیعی شما دارای بالشتک طبیعی از طریق رباط پریودنتال است اما در ایمپلنت دندان وجود ندارد. این به این معنی است که شوک گاز گرفتن مستقیماً به تاج دندان منتقل می شود تا جذب شود. اگر ایمپلنت دندانی دارید، باید توجه داشته باشید که این اثر بالشتکی کاهش می یابد.

  • عفونت ایمپلنت های دندانی

برخلاف دندان های طبیعی، ایمپلنت های دندانی نمی‌توانند پوسیدگی ایجاد کنند. با این حال آنها می‌توانند آلوده شوند. ایمپلنت دندانی مستعد تشکیل پلاک هستند، دقیقاً مانند دندان های طبیعی شما. اگر تاج ایمپلنت دندان به همان روشی که دندان های طبیعی شما تمیز می شوند، تمیز نشود، این پلاک ایجاد می شود که باعث تحریک لثه نیز می‌شود. این تحریک می‌تواند منجر به التهاب شود که می تواند منجر به عفونت لثه و یا استخوان شود. این به عنوان پری ایمپلنتیت شناخته می‌شود. اگر این التهاب به اندازه کافی زود تشخیص داده شود و درمان شود، ممکن است از بین رفتن ایمپلنت دندانی نتیجه آن نباشد. اما اگر عفونت پیشرفت کند، هر ایمپلنت دندانی ممکن است به خطر بیفتد و ممکن است دندانپزشک مجبور به برداشتن آن شود. به همین دلیل، باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید (دقیقاً مانند دندان های طبیعی) تا اطمینان حاصل کنید که بهداشت دهان و دندان شما به گونه ای است که بعید است این امر ایجاد شود. افراد دیابتی و سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پری ایمپلنتیت هستند .

علائم مشکل ایمپلنت دندان

علائم کلی مشکلات کاشت دندان می‌تواند شامل درد، حساسیت، تورم ویا قرمزی لثه اطراف ناحیه ایمپلنت دندان باشد. در موارد شدید، ممکن است متوجه شوید که ایمپلنت شل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد: بیمارانی که بالای 60 سال سن داشتند، سیگار می‌کشیدند، سابقه دیابت یا تشعشعات سر و گردن داشتند، یا یائسه بودند و تحت درمان جایگزینی هورمون بودند، افزایش قابل توجهی در شکست ایمپلنت در مقایسه با سایر افراد داشتند. اما به طور کلی، شکست ایمپلنت دندان کم است و هیچ منع مطلقی برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با بریج وایمپلنت دندان و مزایا و معایب هرکدام آشنا سازیم. امیدواریم این مطالب در انتخاب شما مفید بوده باشد. اگر سوالی در رابطه با بریج یا ایمپلنت دندان از ما دارید لطفا در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *