اهمیت استریل نمودن محیط و وسایل دندانپزشکی

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

اهمیت استریل نمودن محیط و وسایل دندانپزشکی

درچند مطلب گذشته درباره یک مسئله به ظاهر کوچک ولی بی نهایت مهم در پزشکی و بخصوص دندانپزشکی صحبت نمودیم. گفته شد که، ضد عفونی کردن وسایل، استریل کردن مواد و محیط دندانپزشکی بسیار مهم و با اهمیت می باشد. در این مطلب هم به بررسی بیشتر این مسئله از دیدگاه دکتر نقشینه دندانپزشک در سعادت آباد می پردازیم.

اهمیت استریل نمودن محیط و وسایل دندانپزشکی

بسیاری از بیماریهای عفونی به راحتی از طریق خون و مخاط جابجا می گردند. برخی از این بیماریها با وجود پیشرفت علم تاکنون، درمان قطعی ای ندارند. بیماریهایی همچون انواع عفونتهای دهانی، انواع عفونتهای خونی، بیماریهای لثه، بیماریهای نقص اکتسابی ایمنی بدن همچون ایدز. این بیماریها براحتی از طریق ویاسل آلوده و خون منتقل می گردند. فرد مبتلا شده به این مسئله از تبعات این بیماریها رنج خواهد کشید. حتی ممکن است با بدترین نتایج این بیماریها یعنی مرگ هم مواجه گردند.  بهمین دلیل گفته می شود که باید استریل نمودن محیط و وسایل دندانپزشکی را به شدت جدی گرفت.

تفاوت ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل

 در چند مطلب گذشته بارها دو کلمه استریلیزاسیون و ضد عفونی  را شنیدیم. هدف کلی هر دو کلمه یکی است. پاکسازی مواد و محیط از هر گونه آلودگی. ولی اگر بصورت تخصصی راجع به این دو متد بخواهیم صحبت کنیم، می توانیم بگوییم: استریلزاسیون به معنی از بین بردن عامل کلیه میکروارگانیسم ها از جمله میکروبهای بسیار مقاوم می باشد.  ضدعفونی به معنی کاهش تعداد میکروارگانیسم ها است. این روش نسبت به استریلزاسیون با قدرت کمتری میکروارگانیسم ها را از بین می برد.

جلوگیری از مسمومیت جیوه

همانگونه که می دانید یکی از مواد اصلی درمان ترمیم دندان با آمالگام، جیوه می باشد.  یکی از نگرانیها در حین این درمان، بروز مسمومیت جیوه می باشد. برای جلوگیری از مسمومیت با جیوه باید به نکات زیر توجه داشت:

  • خرده های آمالگام اضافی باید در ظرف حاوی داروی ثبوت رادیوگرافی نگه داشته شود. ترکیب جیوه با محلول ثبوت ایجاد رسوب سولفات جیوه می کند. بدین طریق از تخریب جیوه جلوگیری می کند.
  • بهتر است از ساکشن قوی برای جمع کردن خرده های آمالگام از دهان بیمار استفاده شود.
  • در حد امکان از تماس دست با آمالگام جیوه خودداری شود.
  • جیوه باید در ظرف نشکن با درپوش محکم ودور از حرارت مستقیم نگهداری شود.

ضد عفونی نمودن کاسه اسپاتول

کاسه اسپاتول همان ظرف پلاستیکی ای است که مواد مخصوص برای ترمیم یا قالب گیری را درون آن می ریزند و هم می زنند. برای ضدعفونی نمودن این کاسه، می توان آن را در یک ماده ضد عفونی کننده مثل وایتکس یا گلوتارال غوطه ور کرد تا ضد عفونی شود.

حفظ وادامه ی استریلیزاسیون

استریلیزاسیون یکی از مهمترین مواردی است که باید در دندانپزشکی ها و مکانهای پزشکی مد نظر قرار گیرد. ولی استریل نمودن وسایل فقط 20 درصد ماجرا می باشد. وقتی پروسه استریل کردن وسایل و محیط تمام شد، حفظ و ادامه ی آن بسیار مهم می باشد. این حرف بدین معنی است که چه باید کنیم تا وسایل استریل و عاری از هر گونه میکروارگانیسمی برای درمان بعدی باقی بمانند.

مهمترین کارهایی که برای حفظ وادامه ی استریلیزاسیون وسایل در دندانپزشکی ها می توان انجام داد عبارتند از:

  • وسایل استریل شده باید در کابینت خشک،تمیز ودر بسته نگهداری شود.
  • به منظور ممانعت از آلوده شدن مجدد وسایل را باید داخل یک شان یا سینی دربدار قرار داد.
  • بعد از استریل کردن باهمان سینی یا شان داخل کابینت گذاشت.

چند نکته :

  • باید سرساکشن، لیوان، برس ولاستیک پروفیلاکسی یکبار مصرف با هر مریض عوض شده ودور ریخته شود .
  • از یک کارپول برای بیش از یک مریض نباید استفاده کرد.
  • فرزها از وسایل حساس محسوب می شوند و باید بعد از هربار استفاده استریل شوند.

استریل نمودن توربین و آنگل

با هر بار استفاده مقداری از ترشحات دهان بیمار به داخل سر توربین وآنگل نفوذ می کند و هنگام استفاده مجدد به بیرون تراوش می شود. به همین دلیل این وسایل نیز باید استریل شوند .

نحوه استریل کردن

برای استریل کردن، قبل از جدا کردن آنها از لوله یونیت باید چند لحظه درحالیکه فرزها برسرآن متصل است، خود به خود کار کند. سپس سطوح خارجی این وسایل را باید به کمک برس های مخصوص با محلول صابون تمیزنموده. سپس خشک نمود. در نهایت با استفاده از اتوکلاو استریل نمود.

بعد از استریل نمودن

بعد از استریل این قطعات باید روغن کاری شوند. بعد از اتصال فرزها دستگاه باید چند دقیقه کار کند. تا روغن اضافی تخلیه گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *