الواتورها

در مطلب جراحی و کشیدن دندان به این مسئله اشاره نمودیم که در صورت پوسیدگی دندان و عدم درمان آن احتمال از بین رفتن دندان می رود. این مسئله باعث بروز مشکلات متعددی برای فرد می گردد. در برخی مواقع تنها راه برای رفع این مشکلات کشیدن دندانها با استفاده از جراحی می باشد. در این مطلب به بررسی یکی از پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در جراحی کشیدن دندانها یعنی الواتورها می پردازیم.

ابزارهای مورد استفاده در جراحی دندان

از ابزارهای متعددی برای این منظور استفاده می گردد. چند مورد از مهمترین این موارد عبارتند از:

  • فورسپس
  • الواتور
  • سوزن گیر
  • کورت جراحی

الواتورها

 ازالواتورها برای بیرون آوردن ریشه ها یا دندانهای نهفته استفاده می شود. مکانیسم استفاده از الواتورها خیلی راحت می باشد. بدین صورت که در ابتدا دندانپزشک با بررسی مشکل دندان با توجه به محل و نوع دندان الواتور مناسب را انتخاب می نماید. با استفاده از الواتور ریشه دندان از بافتهای اطراف آن جدا می گردد. دندان جدا شده از بافتهای کناری را با استفاده از فورسپس خارج میکنند. البته گاهی استفاده از فورسپس نیازی نمی باشد و با استفاده از الواتور می توان دندان را از دهان خارج نمود.

 انواع الواتورها

  • Couplands

    در واقع الواتور نبوده ویک نوع چیزل استخوانی می باشد. از آن معمولا به عنوان یک الواتور مستقیم برای بیرون آوردن ریشه یا برای قرار دادن آنها درون الیاف پریودنتال برای گشاد کردن ساکت استخوانی تسهیل قرار گیری فورسپسها قبل از کشیدن دندان استفاده می شود.

  • الواتورهای S

    دارای یک دسته بلند ویک تیغه با انتهای گرد می باشد. تیغه این الواتورها ممکن است با بدنه آنها در یک خط مستقیم قرار گرفته یا به یک سمت انحنا داشته باشد. بنابراین آنها به سه شکل ساخته می شوند مستقیم وبا انحنای راست وچپ.

    الواتور پریوست ورکتور بافتی به منظور بالازدن فلپ از آنها استفاده می شود. برداشتن استخوان با چیزل وچکش ویا با فرز انجام می شود. تکه های استخوان تیز با فورسپس ها استخوان یا رانژورها برداشته می شود. لبه های ساکت با file bone صاف می شود وسپس خرده های کوچک استخوان از محل عمل وساکت با محلول طبیعی سالین وبه وسیله سرنگ شسته می شود.

  • الواتورهای کرایر

    دارای یک تیغه تیز مثلثی می باشد در سمت راست یا چپ بدنه قرار می گیرد. بدنه این الواتور نیز همچنین برای قرار گیری مناسب در سمت گونه ی بیمار زاویه دار می شود. این الواتورها برای بیرون آوردن ریشه های مولرهای پایین بسیار مناسب هستند. هرچند که استفاده از آنها به انتخاب عمل کننده بستگی دارد.

  • الواتورهای وینتر

    شبیه به الواتورهای کرایرند. با این تفاوت که دسته آنها شکل T می باشد. از آنجا که این الواتورهای نیروی خطرناکی ایجاد می کنند، لذا از آنها به طور معمول استفاده نمی شود.

  • الواتورهای اپیکالی

     هم به صورت مستقیم وهم به صورت انحنای راست وچپ وجود دارند وانتهای آن نوک تیز است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *