نکاتی درباره کامپوزیت دندان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

تغییر رنگ دندانها بنا به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهند. معمولا خوراکیهای رنگی، دخانیات، داروهای بدون نسخه و حتی گذر زمان و افزایش سن می توانند دندانهای ما را دچار تغییر رنگ می کنند. با داشتن دندانهای زرد و کدر، لبخندهای شما را نازیبا نشان می دهد. روشهای مختلفی برای داشتن یک لبخند زیبا وجود دارد. روشهایی که به نام دندانپزشکی زیبایی شناخته می شوند. روشهایی مانند لمینت، کامپوزیت دندان یا بلیچینگ.   در این مطلب به بررسی برخی از نکات درباره یکی از این درمانها یعنی کامپوزیت دندان می پردازیم.

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می گردد؟

پاسخ این سوال خیر می باشد . کامپوزیتها موادی سرامیکی یا کامپوزیتی می باشند که با یک ماده مخصوص رزین به دندان می چسبند. که نه کامپوزیتها و نه رزینی که زیر آن قرار می گیرد و برای چسباندن کامپوزیت استفاده می گردد، موجب پوسیدگی دندان نمی گردند. بنابراین می توان با اطمینان کامل گفت که کامپوزیتها باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.

تفاوت کامپوزیت ونیر: لمینت کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی؟

این دو شیوه درمانی هر دو برای درمان و رفع مشکلات دندان یا بعبارت دیگر اصلاح طرح لبخند انجام می پذیرد. در این بخش چند مورد از مهمترین تفاوت های این درمان را برایتان می گوییم. این تفاوتها عبارتند از:

• لمینت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد، در حالیکه نوع کامپوزیتی نیازی به تراش دادن مینای دندان ندارد.
  • لمینت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. درحالیکه کامپوزیت دندان در مطب و توسط دندانپزشک ساخته می شود.
  • متوسط طول درمان لمینت حداقل سه هفته می باشد. در حالیکه کامپوزیت دندان در یک‌ جلسه و در مطب انجام می پذیرد.
  • لمینت سرامیکی توسط چسب مخصوص به دندان چسبانده می شود.
  • لمینت سرامیکی مقاومت و طول عمربیشتری نسبت به انواع کامپوزیتی دارد.
  • رنگ پذیری لمینت سرامیکی بسیار کمتر از نوع کامپوزیتی است.

دوام درمان کامپوزیت ونیر چقدر است؟

این درمان اگر مراقبت مناسبی از آن بعمل آید، حدود ۴ الی ۵ سال دوام دارد

آیا درمان کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دارد؟

به طور کلی درمان کامپوزیت دندان به گونه ای می باشد که نیازی به تراشیدن دندان ندارند. البته در برخی شرایط ممکن است در یک یا چند دندان در برخی از دندانها نیاز به تراش محدودی داشته باشید. این امر برای افزایش زیبایی و راندمان درمان انجام می پذیرد.

چه افرادی کاندید مناسب درمان کامپوزیت دندان در غرب تهران می باشند :

• افرادی که فاصله زیادی بین دندان ها وجود دارد.
  • افرادی که دندان هایشان از شکل افتاده اند یا ترک برداشتند.
  • افرادی که دندان هایشان تکه ای از آن ها افتاده یا ساییده شده اند.
  • افرادی که دندان هایشان زرد شده اند و نمی توان آن ها را با بلیچینگ سفید کرد.

آیا ونیر کامپوزیت باعث بدبویی دهان میشود؟

پاسخ این سوال بله می باشد. البته تحت شرایط خاصی این مسئله مثبت می گردد. در صورتی که درمان به صورت صحیح، دقیق و علمی انجام نگردد، باعث بدبویی دهان میشود. این مسئله ممکن است به علت پالیش نامناسب، عدم استفاده صحیح از نخ دندان و عدم رعایت بهداشت دهان ودندان، التهاب لثه و سایر این موارد رخ دهد.

علائم اصلی التهاب بعد از کامپوزیت دندان

از اصلی ترین علائم ایجاد التهاب در لثه بعد از کامپوزیت دندان باید به موارد زیر اشاره کرد

• ایجاد درد شدید در محل التهاب
  • ورم کردن و قرمزی
  • حساس شدن دندان ها به سردی و گرمی
  • پیشروی حاشیه ی لثه به روی دندان ها
  • خونریزی هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان

عفونت دندان بعد از کامپوزیت دندان

یکی از مهمترین مشکلاتی که پس از کامپوزیت دندان ایجاد می گردد، عفونت لثه بعد از کامپوزیت دندان می باشد. این مشکل به علت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان ودندان ایجاد می گردد. این عفونت ها را سریعا باید درمان نمود زیرا که در صورت عدم درمان این مشکلات دیگری ایجاد می کنند. یکی از این مشکلات از بین رفتن استحکام دندان می باشد.