مصرف فلوراید و فلورایدتراپی

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

بسیاری از والدین تصور می کنند بخاطر اینکه دندانهای شیری دارای جایگزین می باشند، بنابراین اهمیت چندانی ندارند. در صورتی که این تصور کاملا غلط می باشد. دندانهای شیری نقش بسیار مهمی در زیبایی و سلامت دندانها و فرد در آینده دارند.  بنابراین نه تنها باید تمام نکاتی که برای سلامت دندانهای دائمی انجام می دهند، عمل کنند. بلکه باید یک سری درمانهای اضافی هم بر روی دندانها با تشخیص دندانپزشک انجام دهند. در این مطلب به بررسی یکی از راههای مقاوم سازی دندانهای شیری برای جلوگیری از پوسیدگی یعنی مصرف فلوراید و فلورایدتراپی می پردازیم.

روش های پیشگیری از پوسیدگی

  • افزایش مقاومت دندان- فلورایدتراپی وفیشور سیلنت
  • مبارزه با میکروارگانیسم ها – رعایت بهداشت دهان وحذف پلاک میکروبی
  • بهبود رژیم غذایی – محدودیت مصرف قندها

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده طبیعی است که باعث افزایش مقاومت دندانها در برابر پوسیدگی می شود . این ماده معمولا از راه آب آشامیدنی به بدن انسان می رسد . حداکثر فلوراید دریافتی زمانی است که فلوراید مورد نیاز از راههای مختلف مثل مصرف دهانشویه، آب فلوراید دارو … تامین میگردد.

 فلوراید تراپی

این درمان میتواند به صورت موضعی یا سیستمیک انجام شود.

  • سیستمیک : اضافه کردن فلوراید به آب، قرص ها وقطره های فلوراید
  • موضعی : خمیر دندان، ژل ها ومحلولهای فلوراید، دهانشویه ها، وارنیشها.
  • فلوراید تراپی به روش سیستمیک

    اگر فلوراید در طی شکل گیری تاج دندانهای دائمی در رژیم غذایی موجود باشد ( ازتولد تا 12 سالگی ) در تمام ضخامت مینا نفوذ کرده. باعث بهبودی وضعیت ساختمان مینا می گردد واستحکام بیشتری پیدا می کند. غلظت فلوراید در آب باید یک میلی گرم در یک لیترباشد. این غلظت برای جلوگیری از پوسیدگی بدون ایجاد لکه در دندانهای دائمی بهترین اثر را دارد . غلظت زیاد فلوراید باعث ایجاد نقاط سفید رنگ مات روی دندان می شود. در این شرایط با دندان رنگ می شود که به این حالت فلوروزیس گفته می شود. قرص ها وقطره های فلوراید اگر به طور ثابت از 12ماهگی مصرف شود اثر خوبی در کنترل پوسیدگی خواهند داشت. قطره ها را می توان به نوشیدنی های اطفال اضافه کرد.

  • فلوراید تراپی موضعی

    مصرف موضعی فلوراید باعث ورود به ساختمان دندان شده ودرمحکم شدن ساختمان دندان مؤثر هستند. دهان شویه سدیم فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی مفید است . هربطری 1 سی سی دهانشویه برای مصرف یکسال کافی است. این بطری ها در مدارس به دانش آموزان داده می شود. هفته ای یکبار حدود 15سی سی ( به اندازه درب بطری ) از هر دهانشویه در هر مصرف می شود. پس از هربار استفاده از دهان شویه، بطری آن باید مناسب و به دور از نورخورشید و حرارت باشد. برای جذب بهتر وبیشتر فلوراید بهتر است قبل از استفاده از دهان شویه دندانها مسواک زده شود. تا نیم ساعت از خوردن وآشامیدن اجتناب شود.

روش مصرف

  •  ابتدا دهان شویه را داخل دهان برده وبه مدت یک دقیقه داخل دهان به گونه ای می چرخانیم تا تمام سطوح دندانها با آن تماس پیدا کنند. سپس آنرا بیرون می ریزیم .
  •  بچه ها هنگام استفاده از دهان شویه برای جلوگیری از قورت دادن دهان شویه باید سرشان را به جلو خم کنند.
  •  اگر فردی مقدار زیادی دهان شویه قورت دهد، باید مقداری شیر یا داروی ضد اسید معده که از جذب فلوراید جلوگیری می کند به او بخورانیم.

فلوراید تراپی

بیشترین اثر فلوراید روی دندانهای تازه رویش یافته می باشد. زیرا سطوح دندانهایی که کاملا رویش نیافته اند متخلخل است وقابلیت جذب بیشتری دارند. این درمان معمولا به دو روش انجام میگیرد. این دو روش عبارتند از:

  • استفاده از پنبه

    قبل از به کار بردن ژل یا محلول فلوراید دندانها را باید با یک خمیر پروفیلاکسی تمیز کرد. پلاک بین دندانی وخمیر پروفیالکسی را با نخ دندان برداشت. سپس دهان را کاملا شسته به طوریکه تمام سطوح از خمیر تمیز شود . به منظور جلوگیری از رقیق شدن فلوراید باید سطح دندانها را با پوار هوا خشک کرد . سپس ژل ها را که مزه ی مطبوعی دارند را با یک تکه پنبه به صورت کوادران به کوادران روی دندانها مالیده شود. بعد از 4 دقیقه ژل از روی دندانها برداشته می شود.

  • استفاده از تری

     روش دیگر فلوراید تراپی استفاده از تری است. به این صورت که داخل تری را از ژل پر می کنیم. تری را داخل دهان قرار می دهیم وژل را بین دندانها هدایت می کنیم. ازیک ساکشن جهت خارج کردن بزاق وجلوگیری از بلع اضافات ژل استفاده می کنیم. بعد از 4 دقیقه تری را برداشته واضافات ژل را از دهان خارج می کنیم. در این مرحله بهتر است مقداری از فلوراید را با نخ دندان به سطوح پروگزیمال دندانهایی که باهم تماس شدید دارند، هدایت کنیم. بعد از فلوراید تراپی بهتر است شخص تا نیم ساعت دهان خود را شسته وچیزی نخورد ونیاشامد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *