عوامل موثر در قرار گرفتن دندانها

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

عوامل موثر در قرار گرفتن دندانها

 به علت اهمیت دندانهای شیری ونقش آنها در جویدن وهضم غذا وهمچنین حفظ فضای لازم برای رویش دندانهای دائمی، دندانهای شیری مانند دندانهای دائمی احتیاج به مراقبت ورسیدگی دارند.  این دندانها نقش بسیار مهمی در سلامت و فرم دهان ودندان در آینده دارند. در این مطلب به بررسی اجمالی عوامل موثر در قرار گرفتن دندانها می پردازیم.

مسواک انگشتی

هنگام رویش دندان استفاده از مسواک انگشتی مفید است . مسواک انگشتی وسیله ای است جهت کمک به رعایت بهداشت دهان ودندان وماساژ لثه در هنگام رویش دندانهامورد استفاده قرار میگیرد. این وسیله از زمان تولد تا سه سالگی قابل استفاده می باشد. وقتی کودک یک یا دو دندان در می آورد با پیچیدن یک پارچه تمیز ومرطوب به دور انگشت باید دندانها ولثه کودک را به ملایمت ماساژ داد تا پاک شود. اینکار دوبار در روز بعد از اولین وآخرین وعده ی غذایی انجام می شود.

عومال موثر در قرار گرفتن دندانها

رویش دندانها فرایند پیچیده ای است واز نظم خاصی پیروی میکند . محل قرارگیری دندانها توسط چندین عامل کنترل می شود

  • نیروی ناشی از زبان که به دندانها فشار وارد می آورد .
  • نیروی عضلات لب که دندان را سرجایش نگه می دارد .
  • حرکت عضلات گونه وفشار دندان مقابل.

عادات غلط دهانی در کودکان

 به طور طبیعی تعادل نیروهای فوق باعث ردیف شدن دندانها می شود.  در بعضی موارد عادات غلط دهانی کودک تعادل نیروهای فوق را به همزده ومشکلاتی را ایجاد می کند.  تشخیص به موقع این عادات وکمک به رفع آنها باعث پیشگیری از به هم خوردن ترتیب دندانها می شود. از جمله عادات غلط موارد زیر حائز اهمیت است:

  • گازگرفتن لب

     این عادت غلط سبب کج شدن دندانها در درازمدت می شود. لب به دلیل اینکه داخل دهان قرار می گیرد وزبان چربیهای نرم کننده ی آنرا پاک می کند، به خشکی دچار می شود. استفاده از کرم های مرطوب کننده روی لب به ترک این عادت کمک می کند.

  • قرارگرفتن زبان بین دندان

     این عادت سبب بروز ناهنجاریهای مختلف در نحوه ی قرار گرفتن دندانها می گردد. برای رفع این عادات بهتر است کودک در مقابل آینه قرار بگیرد. سعی نماید در هنگام بلع زبانش از لای دندانهایش بیرون نزند.

  • جویدن ناخن

     جویدن ناخن نیز از جمله عادات مضر است، که باید از طریق آگاه کردن کودک، یادآوری کافی وتشویق رفع شود.

  • دندان قروچه

    این عادت غلط بیشتر مربوط به عضلات  جویدن می باشد. این عضلات با انقباض خود سبب ساییده شدن دندانها می شوند. کودک ممکن است از صدای آن خوشش بیاید وبرایش یک عادت شود. این عادت اگر در روی دندانهای شیری انجام شود، سبب تاٌخیر واشکال در رویش دندانهای دائمی می گردد.

  • مکیدن انگشت

     این عادت بیشتر در کودکانی که از شیر مادر محروم می باشند دیده می شود. این عادت غلط بعد از سن 4 سالگی عوارض بسیاری در شکل گیری ورشد دندانها،فکین وفرم صورت ایجاد می کند.  مکیدن انگشت شست از عادات غلطی است که آسیبهای جدی به رشد فک ودندانها وارد می کند.  جویدن اشیا اگر برای مدت کوتاهی این عادت وجود داشته باشد، معمولا عارضه ای جدی ندارد. ولی اگر این عمل به صورت عادت درآید مشکلاتی را در سیستم دهان ودندان ایجاد می نماید. استفاده از پستانک تا سن تا 4 سالگی مشکلی به وجود نمی آورد ولی بعد از آن نباید استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *