ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل

رعایت بهداشت و استریلیزه نمودن وسایل از جمله راههای بسیار حیاتی در دندانپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماریهای عفونی در بدن می باشد. در صورت عدم رعایت این دو مورد علاوه بر به خطر انداختن بیماران برای انتقال بیماری به بدن آنها، خود کادردرمان هم در معرض انواع بیماریهای عفونی و خونی قرار می گیرند. در این مطلب به بررسی اهمیت ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل می پردازیم.

ضدعفونی واستریلزاسیون وسایل

 استریلزاسیون به معنی از بین بردن عامل کلیه میکروارگانیسم ها از جمله میکروبهای بسیار مقاوم می باشد.  ضدعفونی به معنی کاهش تعداد میکروارگانیسم ها است. این روش نسبت به استریلزاسیون با قدرت کمتری میکروارگانیسم ها را از بین می برد. وسایل دندانپزشکی بر حسب میزان احتمال انتقال عفونت نیاز به استریلزاسیون به سه گروه تقسیم می شوند

  • وسایل حساس

     کلیه ابزار ووسایلی که وارد بافت نرم یا استخوان می شوند حساس محسوب می شوند. لازم است پس از هربار استفاده استریل شوند.از جمله این وسایل می توان به  چاقوی جراحی،چیزل استخوانی،قلم جرمگیری،فرز و اشاره نمود.

  • وسایل نیمه حساس

    کلیه وسایلی که وارد بافت نرم یا استخوان نمی گردند، اما با آن ها در تماس می باشند نیمه حساس نامیده می شوند. بهتر است پس از هربار استفاده از این وسایل استریل شوند. یا روی این وسایل باید کاورمخصوص به خودش قرار داده شود وبعد از مصرف آن کاور را دور انداخت. اگر بعضی از این وسایل تحمل حرارت زیاد را ندارد، ناگذیر باید در حرارت کمتر ولی با زمان طولانی تر یا با استفاده از مواد شیمیایی ضد عفونی گردند.از جمله این مواد می توان به آینه،آمالگام کریر، کندانسور، آنگل، ایر موتور وهندپیس،پوارآب وهوا وانتهای ساکشن اشاره نمود.

  • وسایل غیر حساس

    ابزار و وسایلی که تنها با قسمت های خارجی پوست وبدن تماس دارند، وسایل غیر حساس می باشند. که بر اثر پاشیدن آب آلوده می شوند وباید ضدعفونی شوند. از جمله این وسایل می توان به میزها،صندلی ها،کف،دیوارها،شلنگ های یونیت،تجهیزات نگهدارنده یونیت اشاره نمود.

مراحل استریلزاسیون

به طور کلی برای استریل شدن واستریل ماندن وسایل سه شرط لازم است

  • تمیز کردن وسایل
  • ضدعفونی شدید یا استریلزاسیون
  • حفظ استریلزاسیون

تمیز کردن وسایل چنانچه میکرو ارگانیسمها با خون وبزاق پوشانده شود، ممکن است در هنگام استریلزاسیون زنده باقی بمانند . بنابراین تمیز کردن وسایل باید با دقت کافی به ترتیب زیر انجام شود:

وسایلی که قابل غوطه ور شدن است مانند سوند، پنس، آینه، فورسپس جراحی، فرز، قلم جرمگیری وترمیمی، برس پرداخت، تری قالبگیری را باید بلافاصله پس از استفاده در ظرف حاوی مواد ضد عفونی کننده یا شوینده قرار داد. با این کار بقایای خون وبزاق روی آنها خشک نمی شودو سریعتر پاک می گردد.  سپس با استفاده از دستکش ضخیم وبرس بقایای خون وبزاق باید از روی وسایل پاک گردد. شستن وسایل با دست انجام می گردد ویا با استفاده ازدستگاههای اولترامونیک.

دستگاههای اولتراسونیک

مزیتهای مهم دستگاههای اولتراسونیک به شرح ذیل می باشند.

  • مهم ترین مزیت، قدرت تمیز کنندگی بیشتر می باشد.
  • ظرفیت کاری بالاتری دارند .
  • به علت اینکه با دست تماس ندارند احتمال انتقال عفونت را کاهش می دهند.

 ضدعفونی کردن وسایل

 برای ضد عفونی کردن وسایل باید آنهارا شست وخشک کرد. این کارغلظت محلول ضدعفونی کننده را کم می کند. از مواد مختلف شیمیایی مانند گلوتارال مناسب تر است. این محلول کلیه میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها از جمله ویروس ایدز وهپاتیت را از بین می برد. برای ضدعفونی کردن وسایل در محلول گلوتارال 1 دقیقه وبرای استریلیزاسیون 1 ساعت زمان لازم است. برای تهیه محلول باید طبق دستور کارخانه ی سازنده عمل کرد. این محلول یک فعال کننده دارد. باید با آن مخلوط شود وهروقت رنگ آن سبز وروشن شد فعال می شود. محلول فعال شده را نباید بیشتر از هفته نگه داشت واگر تیره شد باید دور ریخته شود. این ماده باید در ظرف در بسته نگهداری شود. واز آن در محل دارای تهویه مناسب استفاده کرد چون بخار آن محرک دستگاه تنفس است .همچنین این محلول سمی است باید از تماس آن با پوست ومخاط جلوگیری کرد. بعد از ضدعفونی باید خوب شسته شود. از گلوتارال برای استریل وسایلی که غیر قابل اتوکلاو کردن هستند، استفاده می شود. مثل تری ها، اسپاتولها و… میکروتن نیز مانند گلوتارال به روش غوطه ور سازی است. این مواد کار گلوتارال را انجام می دهند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *