سوال درباره پیوند استخوان

(دندانپزشکی تخصصی دکتر مهرداد نقشینه)

سوال درباره پیوند استخوان

در مطلب پیوند استخوان در کلینیک دکتر نقشینه در سعادت آباد درباره این درمان جانبی برای کاشت ایمپلنت دندان توضیحاتی ارائه نمودیم. ممکن است سوالاتی درباره این درمان برای شما ایجاد شده باشد. در این مطلب سعی میکنیم به برخی از این سوالات پاسخ دهیم.

پیوند استخوان دردناک هست؟

وقتی صحبت از جراحی به میان می آید، بسیاری از افراد قرار گرفتن در اتاق عمل و جراحی هایی مانند قلب باز را تصور می کنند. در صورتی که در مورد جراحی های دندان پزشکی اینگونه نیست. این جراحی ها معمولا به صورت سرپایی و بر روی یونیت دندانپزشکی انجام میگردد. این جراحی ها با بی حسی موضعی انجام می گردد.  بطوریکه در حین جراحی هیچ گونه دردی را احساس نمی کنید.

در مورد جراحی پیوند استخوان لازم به ذکریک نکته است. همانند سایر درمانهای دندانپزشکی این بعد از اتمام درمان و از بین رفتن بی حسی تا چند روز درد را احساس مینماییید. معمولا این درد به حدی خواهد بود که با مصرف مسکن هایی همچون ژلوفن و بروفن قابل تحمل می باشد. بنابراین این جراحی، درمانی نیست که بخاطر دردناک بودن آن انجام نپذیرد.

پیوند استخوان دندان چقدر طول میکشد؟

مدت زمان این جراحی به یک سری مسائل مختلف بستگی دارد. سه مورد از مهمترین این مسائل عبارتند از:

• فک مورد عمل
  • تعداد دندانهای از دست رفته
  • شدت تحلیل استخوان

به طور کلی این درمان بین 30 تا 90 دقیقه ممکن است طول بکشد. به طور کلی این درمان در مطب یا کلینیک دندانپزشکی قابل انجام می باشد. بعد از پایان جراحی هم براحتی می توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید. البته بهتر است تا چند روز بعد از این درمان از انجام فعالیتهای شدید بدنی خودداری نمایید. معمولا دو هفته بعد از درمان برای کشیدن بخیه به دکتر مراجعه نمایید. دوره تکمیل این درمان هم بین 3تا 6 ماه می باشد.

مزایای پیوند استخوان برای ایمپلنت

این روش درمانی مزایای خاص مربوط به خود را دارد.

• افزایش ضخامت استخوان
  • افزایش ارتفاع استخوان
  • افزایش کیفیت استخوان محل ایمپلنت
  • افزایش میزان موفقیت درمان کاشت ایمپلنت
  • افزایش سلامت بافت لثه

معایب ایمپلنت دندان برای ایمپلنت

به طور کلی این متد جراحی معایب مختص به خود ندارد.  ولی یک سری از معایب این روش درمانی  معمولا مربوط به موارد جانبی می باشد. مهمترین و رایج ترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• افزایش هزینه درمان کاشت ایمپلنت دندان.
  • تحمل دو هفته ای بخیه.
  • طولانی بودن پروسه درمان. این مسئله مربوط به خود بدن انسان مرتبط می باشد.

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان چیست؟

• معمولا بعد از درمان آنتی بیوتیک و انواع مسکن مناسب باتوجه به شرایط فرد توسط ایمپلنتولوژیست تجویز می گردد.
  • بعد از درمان هر نوع دارویی را طبق دستور پزشک استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از تورم و التهاب بعد از جراحی، از کمپرس یخ بلافاصله بعد از پیوند استخوان استفاده نمایید.
  • معمولا مصرف دهانشویه بخصوص کلرهگزیدین برای شست و شو و ضد عفونی کردن محیط تا یک هفته بعد از درمان توصیه می شود.
  • بعد از دو هفته حتما برای کشیدن بخیه ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • در این مدت به هیچ وجه دخانیات بخصوص سیگار مصرف ننمایید.